Grywalizacja - co to jest i na czym polega? [Przykłady]
Stwórz CV terazGrywalizacja (z ang. gamification)to dziś popularne i często używane pojęcie. Jeśli kojarzy Ci się ono z grami, to słusznie. Warto jednak wiedzieć, że w grywalizacji nie chodzi jedynie o dobrą zabawę uczestników, ale przede wszystkim o pewien zysk i interes organizatora konkretnej akcji.
Jest bardzo prawdopodobne, że choć raz brałeś lub będziesz brał udział w grywalizacji — mając tego świadomość lub nie. Już za chwile zrozumiesz, na czym polega grywalizacja i w jakich dziedzinach ta technika jest wykorzystywana
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest grywalizacja
- jakie są zasady grywalizacji
- na czym polega grywalizacja w edukacji, marketingu i rekrutacji.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Co to jest grywalizacja?
Grywalizacja to technika angażowania konsumentów, klientów lub pracowników, która wykorzystuje mechanizmy znane z gier. Celem grywalizacji jest inspirowanie do działania i interakcji. Chodzi o to, by nudne lub nieatrakcyjne czynności zamienić w zabawę.
Warto dodać, że grywalizacja zawsze ma jakiś cel i — w odróżnieniu od prawdziwych gier — nie jest nim jedynie miło i ciekawie spędzony czas. Można to zresztą wywnioskować z faktu, że techniki grywalizacji wykorzystuje się w takich dziedzinach, jak m.in.:
- marketing
- edukacja
- szkolenia
- sprzedaż.
Mówiąc już zupełnie wprost — grywalizacja, jako sposób na uatrakcyjnienie pewnych procesów, jest bardzo skuteczna wszędzie tam, gdzie oczekuje się od konsumentów, uczniów czy klientów zaangażowania w jakieś działania.
Jeśli rekrutacja bywa żmudna i stresująca, czemu nie uatrakcyjnić jej, zamieniając nudne rozmowy kwalifikacyjne w zabawę? Klienci zbyt niechętnie kupują dane produkty? Można ich do tego zachęcić np. poprzez akcję zbierania punktów za zakupy.
Na czym polega grywalizacja?
Jak czytamy w książce „Grywalizacja w działaniu”, żeby mówić o grywalizacji, muszą być spełnione określone kryteria:
- Celowość — projekt ma realizować założony wcześniej cel, np. prowadzić do wzrostu sprzedaży produktów lub przekonać kierowców do zmniejszenia prędkości na drogach.
- Emocje — uczestnictwo w projekcie ma sprawiać frajdę i dawać satysfakcję z wykonywania wyznaczonych czynności.
- Mechanika gier — projekt czy akcja ma wykorzystywać mechanizmy znane z gier, jak np.: nagradzanie, dostarczanie informacji zwrotnej, rywalizowanie, zwyciężanie, elementy zaskoczenia.
- Elementy i doświadczenia wzięte z życia — projekt musi dotyczyć czynności z prawdziwego życia, które normalnie nie są związane z grami.
- Motywacja — dana akcja ma zwiększać motywację ludzi do wykonywania określonych czynności.
Powiedzmy, że jakaś firma chce zachęcić potencjalnych klientów do korzystania z nowej usługi lub aplikacji. Wyobraźmy sobie, że chodzi na przykład o… pisanie CV. Jak wszyscy wiedzą, jest to czynność żmudna i wymagająca wysiłku.
Co się stanie, jeśli zamienimy tworzenie dokumentów aplikacyjnych w zabawę? Będzie się to wiązało ze zdobywaniem punktów za wypełnienie każdej sekcji CV, rywalizacją z innymi kandydatami oraz z nagrodami. Możliwe, że cały proces stanie się przyjemniejszy.
Grywalizacja a gry
Grywalizacja ma na celu uatrakcyjnienie danej aktywności. Jeśli wiemy, że gry nas angażują i relaksują, to czemu nie spróbować przenieść tych emocji w inne, mniej atrakcyjne dziedziny naszego życia? Tak właśnie dzieje się w grywalizacji.
Mechanizmy charakterystyczne dla gier to:
- nagradzanie
- dostarczanie informacji zwrotnej
- rywalizowanie
- zwyciężanie
- elementy zaskoczenia.
Co ciekawe, grywalizacja działa również na tych, którzy nie grają w gry. To dlatego, że chodzi tu przede wszystkim o wykorzystanie pewnych mechanizmów psychologicznych, a nie o utożsamienie danej aktywności z grą w 100 procentach.
Zobacz też: Rozmowa kwalifikacyjna: Jak się przygotować i dostać pracę?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Przykłady grywalizacji
Z grywalizacją możesz spotkać się zarówno na zakupach, jak i w pracy, czy w szkole. Oto przykłady.
Przykład zastosowania grywalizacji w marketingu
Marketing, na który składa się szereg czynności mających na celu zwiększenie sprzedaży, również wykorzystuje coraz chętniej grywalizację w swoich kampaniach reklamowych. Najprostszym przykładem jest zbieranie punktów za zakupy.
Klient, który wydaje za mało to porażka marketingowa, dlatego firmy w celu osiągnięcia większych zysków, planują atrakcyjne akcje, mające przyciągnąć więcej kupujących. Najlepiej jeśli zaangażują się oni w coś, co przybliży ich do danej marki.
Może i Gang Świeżaków stał się memem, ale ciężko zaprzeczyć, że klienci Biedronki wciągnęli się na dobre w kompletowanie kolekcji maskotek. Pod pretekstem dobrej zabawy, a nawet rywalizacji o pluszaki, firma realizowała swój cel, jakim było zwiększenie sprzedaży w jej sklepach.
Przykład zastosowania grywalizacji w edukacji
Dlaczego wykorzystuje się grywalizację w edukacji? Bo, jak potwierdzają badacze, nauka poprzez grywalizację poprawia zdolność przyswajania informacji aż o 40%. Dzieje się tak przede wszystkim dzięki zwiększeniu zaangażowania uczniów czy studentów w proces zdobywania wiedzy.
Zresztą — nie jest tajemnicą, że np. podczas grania w gry komputerowe dzieci bardzo skutecznie uczą się języka angielskiego. Co ciekawe — w Nowym Jorku istnieje już szkoła, w której program nauczania jest w całości wspierany przez grywalizację. Dzieci uczą się przez zabawę, uczestnicząc na co dzień w questach. Te swego rodzaju małe misje sprawiają, że uczniowie stają się bardziej kreatywni i lepiej radzą sobie w rozwiązywaniu problemów.
Przykład zastosowania grywalizacji w rekrutacji
Rekrutacja to stresujący (często dla obu stron) proces. Wybieranie idealnych kandydatów bywa żmudne i nieefektywne. Same pytania rekrutacyjne nie gwarantują wyłonienia idealnego pracownika. To wszystko można przezwyciężyć, zamieniając rekrutację w grę.
Trzeba odróżnić jednak grywalizację od assessment center — tutaj kandydaci odgrywają scenki i rozwiązują zadania, z którymi będą kiedyś mierzyć się na danym stanowisku. W grywalizacji chodzi raczej o to, by rekruter mógł poznać osobowość kandydata i sprawdzić jego reakcje w mniej oczywistych sytuacjach.
Zobacz też: Jak się przedstawić?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swój komentarz na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.