Polski
    Moje konto

    Kontroluj swoje dane

    Używamy plików cookie, aby udoskonalić proces tworzenia CV i listów motywacyjnych. Z tego powodu możemy udostępniać Twoje dane dotyczące użytkowania podmiotom trzecim. Więcej informacji o tym, jak używamy plików cookie, znajdziesz w naszej Polityce plików cookie. Jeśli chcesz ustawić preferencje dotyczące plików cookie, kliknij przycisk Ustawienia. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij Akceptuj.

    Ustawienia Akceptuj

    Ustawienia plików cookie

    Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

    Wybierz akceptowane pliki cookie

    Analityka

    Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

    Wydajność i personalizacja

    Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

    Reklamy

    Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

    Niezbędne

    Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

    Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

    Zapisz preferencje
    Grywalizacja - co to jest i na czym polega? [Przykłady]

    Grywalizacja - co to jest i na czym polega? [Przykłady]

    Tutaj dowiesz się, czym jest grywalizacja i dlaczego stała się popularna. Zobaczysz też, w jakich dziedzinach wykorzystuje się mechanizmy znane z gier.

    Grywalizacja (z ang. gamification)to dziś popularne i często używane pojęcie. Jeśli kojarzy Ci się ono z grami, to słusznie. Warto jednak wiedzieć, że w grywalizacji nie chodzi jedynie o dobrą zabawę uczestników, ale przede wszystkim o pewien zysk i interes organizatora konkretnej akcji.

     

    Jest bardzo prawdopodobne, że choć raz brałeś lub będziesz brał udział w grywalizacji — mając tego świadomość lub nie. Już za chwile zrozumiesz, na czym polega grywalizacja i w jakich dziedzinach ta technika jest wykorzystywana

     

    Z tego artykułu dowiesz się:

     

    • co to jest grywalizacja
    • jakie są zasady grywalizacji
    • na czym polega grywalizacja w edukacji, marketingu i rekrutacji.

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    Stwórz CV teraz

     

    Grywalizacja
    Grywalizacja

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

     

    Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

     

    1. Co to jest grywalizacja?

     

    Grywalizacja to technika angażowania konsumentów, klientów lub pracowników, która wykorzystuje mechanizmy znane z gier. Celem grywalizacji jest inspirowanie do działania i interakcji. Chodzi o to, by nudne lub nieatrakcyjne czynności zamienić w zabawę.

     

    Warto dodać, że grywalizacja zawsze ma jakiś cel i — w odróżnieniu od prawdziwych gier — nie jest nim jedynie miło i ciekawie spędzony czas. Można to zresztą wywnioskować z faktu, że techniki grywalizacji wykorzystuje się w takich dziedzinach, jak m.in.:

     

    • marketing
    • edukacja
    • szkolenia
    • sprzedaż.

     

    Mówiąc już zupełnie wprost — grywalizacja, jako sposób na uatrakcyjnienie pewnych procesów, jest bardzo skuteczna wszędzie tam, gdzie oczekuje się od konsumentów, uczniów czy klientów zaangażowania w jakieś działania.

     

    Jeśli rekrutacja bywa żmudna i stresująca, czemu nie uatrakcyjnić jej, zamieniając nudne rozmowy kwalifikacyjne w zabawę? Klienci zbyt niechętnie kupują dane produkty? Można ich do tego zachęcić np. poprzez akcję zbierania punktów za zakupy.

     

    Na czym polega grywalizacja? 

     

    Jak czytamy w książce „Grywalizacja w działaniu”, żeby mówić o grywalizacji, muszą być spełnione określone kryteria: 

     

    1. Celowość — projekt ma realizować założony wcześniej cel, np. prowadzić do wzrostu sprzedaży produktów lub przekonać kierowców do zmniejszenia prędkości na drogach.
    2. Emocje — uczestnictwo w projekcie ma sprawiać frajdę i dawać satysfakcję z wykonywania wyznaczonych czynności.
    3. Mechanika gier — projekt czy akcja ma wykorzystywać mechanizmy znane z gier, jak np.: nagradzanie, dostarczanie informacji zwrotnej, rywalizowanie, zwyciężanie, elementy zaskoczenia.
    4. Elementy i doświadczenia wzięte z życia — projekt musi dotyczyć czynności z prawdziwego życia, które normalnie nie są związane z grami.
    5. Motywacja — dana akcja ma zwiększać motywację ludzi do wykonywania określonych czynności.

     

    Powiedzmy, że jakaś firma chce zachęcić potencjalnych klientów do korzystania z nowej usługi lub aplikacji. Wyobraźmy sobie, że chodzi na przykład o… pisanie CV. Jak wszyscy wiedzą, jest to czynność żmudna i wymagająca wysiłku.

     

    Co się stanie, jeśli zamienimy tworzenie dokumentów aplikacyjnych w zabawę? Będzie się to wiązało ze zdobywaniem punktów za wypełnienie każdej sekcji CV, rywalizacją z innymi kandydatami oraz z nagrodami. Możliwe, że cały proces stanie się przyjemniejszy.

     

    Grywalizacja a gry

     

    Grywalizacja ma na celu uatrakcyjnienie danej aktywności. Jeśli wiemy, że gry nas angażują i relaksują, to czemu nie spróbować przenieść tych emocji w inne, mniej atrakcyjne dziedziny naszego życia? Tak właśnie dzieje się w grywalizacji.

     

    Mechanizmy charakterystyczne dla gier to:

     

    • nagradzanie
    • dostarczanie informacji zwrotnej
    • rywalizowanie
    • zwyciężanie
    • elementy zaskoczenia. 

     

    Co ciekawe, grywalizacja działa również na tych, którzy nie grają w gry. To dlatego, że chodzi tu przede wszystkim o wykorzystanie pewnych mechanizmów psychologicznych, a nie o utożsamienie danej aktywności z grą w 100 procentach. 

     

    Zobacz też: Rozmowa kwalifikacyjna: Jak się przygotować i dostać pracę?

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    2. Przykłady grywalizacji 

     

    Z grywalizacją możesz spotkać się zarówno na zakupach, jak i w pracy, czy w szkole. Oto przykłady. 

     

    Przykład zastosowania grywalizacji w marketingu

     

    Marketing, na który składa się szereg czynności mających na celu zwiększenie sprzedaży, również wykorzystuje coraz chętniej grywalizację w swoich kampaniach reklamowych. Najprostszym przykładem jest zbieranie punktów za zakupy.

     

    Klient, który wydaje za mało to porażka marketingowa, dlatego firmy w celu osiągnięcia większych zysków, planują atrakcyjne akcje, mające przyciągnąć więcej kupujących. Najlepiej jeśli zaangażują się oni w coś, co przybliży ich do danej marki. 

     

    Może i Gang Świeżaków stał się memem, ale ciężko zaprzeczyć, że klienci Biedronki wciągnęli się na dobre w kompletowanie kolekcji maskotek. Pod pretekstem dobrej zabawy, a nawet rywalizacji o pluszaki, firma realizowała swój cel, jakim było zwiększenie sprzedaży w jej sklepach.

     

    Przykład zastosowania grywalizacji w edukacji

     

    Dlaczego wykorzystuje się grywalizację w edukacji? Bo, jak potwierdzają badacze, nauka poprzez grywalizację poprawia zdolność przyswajania informacji aż o 40%. Dzieje się tak przede wszystkim dzięki zwiększeniu zaangażowania uczniów czy studentów w proces zdobywania wiedzy.

     

    Zresztą — nie jest tajemnicą, że np. podczas grania w gry komputerowe dzieci bardzo skutecznie uczą się języka angielskiego. Co ciekawe — w Nowym Jorku istnieje już szkoła, w której program nauczania jest w całości wspierany przez grywalizację. Dzieci uczą się przez zabawę, uczestnicząc na co dzień w questach. Te swego rodzaju małe misje sprawiają, że uczniowie stają się bardziej kreatywni i lepiej radzą sobie w rozwiązywaniu problemów. 

     

    Przykład zastosowania grywalizacji w rekrutacji

     

    Rekrutacja to stresujący (często dla obu stron) proces. Wybieranie idealnych kandydatów bywa żmudne i nieefektywne. Same pytania rekrutacyjne nie gwarantują wyłonienia idealnego pracownika. To wszystko można przezwyciężyć, zamieniając rekrutację w grę.

     

    Trzeba odróżnić jednak grywalizację od assessment center — tutaj kandydaci odgrywają scenki i rozwiązują zadania, z którymi będą kiedyś mierzyć się na danym stanowisku. W grywalizacji chodzi raczej o to, by rekruter mógł poznać osobowość kandydata i sprawdzić jego reakcje w mniej oczywistych sytuacjach. 

     

    Zobacz też: Jak się przedstawić: 10+ najlepszych sposobów [poradnik + przykłady]

     

    Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swój komentarz na forum poniżej.

    Oceń mój artykuł: grywalizacja
    Średnia: 5 (2 oceny)
    Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
    Marta Rojewska
    Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

    Podobne artykuły

    Rozmowa kwalifikacyjna: Jak się przygotować i dostać pracę?

    Rozmowa kwalifikacyjna: Jak się przygotować i dostać pracę?

    Czeka Cię ważna rozmowa kwalifikacyjna? Jak nie zepsuć dobrego wrażenia i nie stracić szansy na atrakcyjną pracę? Zobacz 7 najczęstszych błędów, które kandydaci popełniają na rozmowach kwalifikacyjnych. Wyeliminuj je już dziś i znajdź lepszą pracę.

    Jak negocjować wynagrodzenie [Lepsze zarobki na start lub podwyżka]

    Jak negocjować wynagrodzenie [Lepsze zarobki na start lub podwyżka]

    Przeczytaj nasz szczegółowy poradnik jak negocjować wynagrodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej. Zdradzę Ci 13 przydatnych wskazówek oraz mało znane ale skuteczne techniki, jak przekonać pracodawcę, aby zgodził się zapłacić Ci więcej. Przeczytaj koniecznie, jeśli chcesz otrzymywać lepsze oferty pracy.