Polski
    Moje konto

    Kontroluj swoje dane

    Używamy plików cookie, aby udoskonalić proces tworzenia CV i listów motywacyjnych. Z tego powodu możemy udostępniać Twoje dane dotyczące użytkowania podmiotom trzecim. Więcej informacji o tym, jak używamy plików cookie, znajdziesz w naszej Polityce plików cookie. Jeśli chcesz ustawić preferencje dotyczące plików cookie, kliknij przycisk Ustawienia. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij Akceptuj.

    Ustawienia Akceptuj

    Ustawienia plików cookie

    Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

    Wybierz akceptowane pliki cookie

    Analityka

    Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

    Wydajność i personalizacja

    Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

    Reklamy

    Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

    Niezbędne

    Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

    Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

    Zapisz preferencje
    Branża FMCG - co to jest? Jakie firmy? [+ Prognozy]

    Branża FMCG - co to jest? Jakie firmy? [+ Prognozy]

    Czym jest branża FMCG? Co oznacza ten skrót? Tutaj dowiesz się, które największe firmy reprezentują branżę FMCG i jakie produkty oferują konsumentom.

    FMCG oznacza dobra szybko zbywalne, czyli Fast Moving Consumer Goods. Branża FMCG zaopatruje sklepy w produkty spożywcze (takie jak pakowana żywność, napoje) oraz m.in. środki czystości i kosmetyki.

     

    Tę nazwę możesz spotkać zarówno w ofertach pracy, jak i artykułach na tematy gospodarcze. Warto wiedzieć coś więcej na temat branży FMCG, bo jej działalność dotyczy Cię bardziej, niż Ci się wydaje.

     

    Z tego artykułu dowiesz się:

     

    • branża FMCG — co to znaczy?
    • które firmy zalicza się do branży FMCG
    • jaka jest przyszłość branży FMCG.

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    Stwórz CV teraz

     

    kreator cv
    kreator cv

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

     

    Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

     

    1. Czym charakteryzuje się branża FMCG? 

     

    Branża FMCG zajmuje się zaopatrzeniem sklepów w towary pierwszej potrzeby. Oczywiście można dyskutować, czy np. migdały, mrożony groszek albo pączki są nam zupełnie niezbędne do funkcjonowania, ale trzeba przyznać, że to świetnie, że można je dostać w Żabce.

     

    Produkty FMCG to stosunkowo tanie towary, jeśli porównać je do innych dóbr typu samochody, meble czy sprzęty AGD. Są dostępne w każdym małym sklepie, dyskoncie, czy supermarkecie. 

     

    Branża FMCG — produkty

     

    Produkty FMCG sprzedają się szybko z uwagi na to, że jest na nie duże zapotrzebowanie. Wśród nich można wymienić przede wszystkim:

     

    • przetworzoną żywność (produkty mleczne, płatki zbożowe, makaron pakowany)
    • dania gotowe (obiady do odgrzania)
    • napoje: woda butelkowana, napoje energetyczne i soki
    • wypieki: ciastka, rogaliki i bajgle
    • świeżą żywność (owoce, warzywa)
    • żywność mrożoną
    • produkty suche: rodzynki, orzechy, pestki
    • środki czystości
    • kosmetyki przeznaczone do higieny osobistej
    • lekarstwa i suplementy diety sprzedawane bez recepty
    • artykuły biurowe: długopisy, ołówki i markery
    • alkohol
    • wyroby tytoniowe.

     

    Jak pewnie nietrudno zauważyć, wszystkie te produkty można kupić w supermarkecie lub osiedlowym sklepiku. W większość z nich zaopatrzamy się na co dzień, kupując je właściwie bez namysłu — po prostu dlatego, że są nam potrzebne.

     

    Przykładowe firmy z branży FMCG

     

    Największe na świecie firmy z branży FMCG i te, które na sprzedaży dóbr pierwszej potrzeby zarabiają najwięcej, to: 

     

    1. Nestle
    2. Procter & Gamble
    3. PepsiCo
    4. AB-InBev
    5. JBS
    6. Tyson Food
    7. Coca-Cola Company
    8. L'Oreal
    9. British American Tobacco
    10. Philip Morris International.

     

    Warto pamiętać, że z uwagi na wysokie wskaźniki obrotu, rynek FMCG jest bardzo duży i konkurencyjny. Firmy rywalizują ze sobą o udział w rynku oraz zaufanie klienta. Dlatego tak istotne są dla nich działania marketingowe, w tym reklama oraz atrakcyjny wygląd produktów. 

     

    Zobacz też: Brutto netto — kalkulator. Jak wyliczyć wynagrodzenie na rękę?

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

    2. Prognozy dla branży FMCG

     

    Pandemia dała się we znaki wszystkim branżom i zmieniła wskaźniki sprzedaży również dla produktów FMCG. Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w styczniu 2021 r. była niższa niż przed rokiem o 6,0% (wobec wzrostu o 3,5% w styczniu 2020 r.). W porównaniu z grudniem 2020 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 24,9%.

     

    Wydaje się jednak, że wciąż branża FMCG jest na tyle specyficzna, że sprzedając artykuły pierwszej potrzeby, zawsze będzie się rozwijać. Zmianą, którą można wyraźnie zaobserwować, jest jednak zwrot konsumentów w kierunku zakupów online.

     

    Jak podaje Puls Biznesu, udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł w kilka tygodni pandemii z 5,5% na koniec 2019 r. do blisko 12% w jej szczytowym momencie. W USA taki wzrost zajął niemal siedem lat.

     

    Jak to będzie wyglądało dalej — czas pokaże. Z raportu spółki UCE GROUP LTD. (międzynarodowego przedsiębiorstwo analityczno-doradczego) wynika, że aż 55,4% Polaków zamierza wrócić po pandemii do tradycyjnego robienia zakupów. Natomiast 22,6% osób z tej grupy zapowiada, że pozostanie przy zakupach online. Z kolei 22% badanych nie ma jeszcze opinii na ten temat.

     

    Pracownicy branży FMCG

     

    Z uwagi na to, że produkty FMCG sprzedawane są w sporych ilościach i zarówno małych miasteczkach, jak i w dużych aglomeracjach, zapotrzebowanie na pracowników w tej branży jest stale wysokie.

     

    Stanowiska w branży FMCG to między innymi:

     

     

    Oczywiście w całym łańcuchu dostaw przewijają się setki ludzi. Tych stanowisk jest zbyt wiele, by je wszystkie wymienić. Zaczynając od pracowników fizycznych, przez sprzedawców, po specjalistów od marketingu i kadrę zarządzającą — wszyscy dbają o to, byś mógł zawsze nabyć niezbędne produkty, gdzie tylko chcesz. 

     

    Praca w branży FMCG

     

    Niezależnie od tego, czy skończyłeś studia, czy nie masz konkretnych kwalifikacji, możesz pracować w branży FMCG. Na niektórych stanowiskach, związanych z marketingiem lub logistyką, dyplom może być wymagany.

     

    Jeśli jednak wysyłasz CV sprzedawcy w sklepie, najważniejsze dla pracodawcy będzie Twoje doświadczenie, umiejętności oraz nastawienie np. do pracy z klientem. Pracownicy branży FMCG mają również nierzadko szansę podjąć pracę dodatkową lub dorywczą, także na pół etatu

     

    Zobacz też: Wymiar czasu pracy 2021 + liczba godzin (1/2, 3/4 i pełny etat)

     

    Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.

    Oceń mój artykuł: branza fmcg
    Średnia: 5 (2 oceny)
    Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
    Marta Rojewska
    Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

    Podobne artykuły