Moje konto
Branża FMCG - co to jest? Jakie firmy? [+ Prognozy]

Branża FMCG - co to jest? Jakie firmy? [+ Prognozy]

Czym jest branża FMCG? Co oznacza ten skrót? Tutaj dowiesz się, które największe firmy reprezentują branżę FMCG i jakie produkty oferują konsumentom.

FMCG oznacza dobra szybko zbywalne, czyli Fast Moving Consumer Goods. Branża FMCG zaopatruje sklepy w produkty spożywcze (takie jak pakowana żywność, napoje) oraz m.in. środki czystości i kosmetyki.

 

Tę nazwę możesz spotkać zarówno w ofertach pracy, jak i artykułach na tematy gospodarcze. Warto wiedzieć coś więcej na temat branży FMCG, bo jej działalność dotyczy Cię bardziej, niż Ci się wydaje.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • branża FMCG — co to znaczy?
  • które firmy zalicza się do branży FMCG
  • jaka jest przyszłość branży FMCG.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Stwórz CV teraz

 

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

1. Czym charakteryzuje się branża FMCG? 

 

Branża FMCG zajmuje się zaopatrzeniem sklepów w towary pierwszej potrzeby. Oczywiście można dyskutować, czy np. migdały, mrożony groszek albo pączki są nam zupełnie niezbędne do funkcjonowania, ale trzeba przyznać, że to świetnie, że można je dostać w Żabce.

 

Produkty FMCG to stosunkowo tanie towary, jeśli porównać je do innych dóbr typu samochody, meble czy sprzęty AGD. Są dostępne w każdym małym sklepie, dyskoncie, czy supermarkecie. 

 

Branża FMCG — produkty

 

Produkty FMCG sprzedają się szybko z uwagi na to, że jest na nie duże zapotrzebowanie. Wśród nich można wymienić przede wszystkim:

 

  • przetworzoną żywność (produkty mleczne, płatki zbożowe, makaron pakowany)
  • dania gotowe (obiady do odgrzania)
  • napoje: woda butelkowana, napoje energetyczne i soki
  • wypieki: ciastka, rogaliki i bajgle
  • świeżą żywność (owoce, warzywa)
  • żywność mrożoną
  • produkty suche: rodzynki, orzechy, pestki
  • środki czystości
  • kosmetyki przeznaczone do higieny osobistej
  • lekarstwa i suplementy diety sprzedawane bez recepty
  • artykuły biurowe: długopisy, ołówki i markery
  • alkohol
  • wyroby tytoniowe.

 

Jak pewnie nietrudno zauważyć, wszystkie te produkty można kupić w supermarkecie lub osiedlowym sklepiku. W większość z nich zaopatrzamy się na co dzień, kupując je właściwie bez namysłu — po prostu dlatego, że są nam potrzebne.

 

Przykładowe firmy z branży FMCG

 

Największe na świecie firmy z branży FMCG i te, które na sprzedaży dóbr pierwszej potrzeby zarabiają najwięcej, to: 

 

  1. Nestle
  2. Procter & Gamble
  3. PepsiCo
  4. AB-InBev
  5. JBS
  6. Tyson Food
  7. Coca-Cola Company
  8. L'Oreal
  9. British American Tobacco
  10. Philip Morris International.

 

Warto pamiętać, że z uwagi na wysokie wskaźniki obrotu, rynek FMCG jest bardzo duży i konkurencyjny. Firmy rywalizują ze sobą o udział w rynku oraz zaufanie klienta. Dlatego tak istotne są dla nich działania marketingowe, w tym reklama oraz atrakcyjny wygląd produktów. 

 

Zobacz też: Brutto netto — kalkulator. Jak wyliczyć wynagrodzenie na rękę?

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Prognozy dla branży FMCG

 

Pandemia dała się we znaki wszystkim branżom i zmieniła wskaźniki sprzedaży również dla produktów FMCG. Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w styczniu 2021 r. była niższa niż przed rokiem o 6,0% (wobec wzrostu o 3,5% w styczniu 2020 r.). W porównaniu z grudniem 2020 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 24,9%.

 

Wydaje się jednak, że wciąż branża FMCG jest na tyle specyficzna, że sprzedając artykuły pierwszej potrzeby, zawsze będzie się rozwijać. Zmianą, którą można wyraźnie zaobserwować, jest jednak zwrot konsumentów w kierunku zakupów online.

 

Jak podaje Puls Biznesu, udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł w kilka tygodni pandemii z 5,5% na koniec 2019 r. do blisko 12% w jej szczytowym momencie. W USA taki wzrost zajął niemal siedem lat.

 

Jak to będzie wyglądało dalej — czas pokaże. Z raportu spółki UCE GROUP LTD. (międzynarodowego przedsiębiorstwo analityczno-doradczego) wynika, że aż 55,4% Polaków zamierza wrócić po pandemii do tradycyjnego robienia zakupów. Natomiast 22,6% osób z tej grupy zapowiada, że pozostanie przy zakupach online. Z kolei 22% badanych nie ma jeszcze opinii na ten temat.

 

Pracownicy branży FMCG

 

Z uwagi na to, że produkty FMCG sprzedawane są w sporych ilościach i zarówno małych miasteczkach, jak i w dużych aglomeracjach, zapotrzebowanie na pracowników w tej branży jest stale wysokie.

 

Stanowiska w branży FMCG to między innymi:

 

 

Oczywiście w całym łańcuchu dostaw przewijają się setki ludzi. Tych stanowisk jest zbyt wiele, by je wszystkie wymienić. Zaczynając od pracowników fizycznych, przez sprzedawców, po specjalistów od marketingu i kadrę zarządzającą — wszyscy dbają o to, byś mógł zawsze nabyć niezbędne produkty, gdzie tylko chcesz. 

 

Praca w branży FMCG

 

Niezależnie od tego, czy skończyłeś studia, czy nie masz konkretnych kwalifikacji, możesz pracować w branży FMCG. Na niektórych stanowiskach, związanych z marketingiem lub logistyką, dyplom może być wymagany.

 

Jeśli jednak wysyłasz CV sprzedawcy w sklepie, najważniejsze dla pracodawcy będzie Twoje doświadczenie, umiejętności oraz nastawienie np. do pracy z klientem. Pracownicy branży FMCG mają również nierzadko szansę podjąć pracę dodatkową lub dorywczą, także na pół etatu

 

Zobacz też: Wymiar czasu pracy 2021 + liczba godzin (1/2, 3/4 i pełny etat)

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.

Oceń mój artykuł: branza fmcg
Średnia: 0 (0 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

Podobne artykuły