Branża FMCG - co to jest? Jakie firmy? [+ Prognozy]
Stwórz CV terazFMCG oznacza dobra szybko zbywalne, czyli Fast Moving Consumer Goods. Branża FMCG zaopatruje sklepy w produkty spożywcze (takie jak pakowana żywność, napoje) oraz m.in. środki czystości i kosmetyki.
Tę nazwę możesz spotkać zarówno w ofertach pracy, jak i artykułach na tematy gospodarcze. Warto wiedzieć coś więcej na temat branży FMCG, bo jej działalność dotyczy Cię bardziej, niż Ci się wydaje.
Z tego artykułu dowiesz się:
- branża FMCG — co to znaczy?
- które firmy zalicza się do branży FMCG
- jaka jest przyszłość branży FMCG.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Czym charakteryzuje się branża FMCG?
Branża FMCG zajmuje się zaopatrzeniem sklepów w towary pierwszej potrzeby. Oczywiście można dyskutować, czy np. migdały, mrożony groszek albo pączki są nam zupełnie niezbędne do funkcjonowania, ale trzeba przyznać, że to świetnie, że można je dostać w Żabce.
Produkty FMCG to stosunkowo tanie towary, jeśli porównać je do innych dóbr typu samochody, meble czy sprzęty AGD. Są dostępne w każdym małym sklepie, dyskoncie, czy supermarkecie.
Branża FMCG — produkty
Produkty FMCG sprzedają się szybko z uwagi na to, że jest na nie duże zapotrzebowanie. Wśród nich można wymienić przede wszystkim:
- przetworzoną żywność (produkty mleczne, płatki zbożowe, makaron pakowany)
- dania gotowe (obiady do odgrzania)
- napoje: woda butelkowana, napoje energetyczne i soki
- wypieki: ciastka, rogaliki i bajgle
- świeżą żywność (owoce, warzywa)
- żywność mrożoną
- produkty suche: rodzynki, orzechy, pestki
- środki czystości
- kosmetyki przeznaczone do higieny osobistej
- lekarstwa i suplementy diety sprzedawane bez recepty
- artykuły biurowe: długopisy, ołówki i markery
- alkohol
- wyroby tytoniowe.
Jak pewnie nietrudno zauważyć, wszystkie te produkty można kupić w supermarkecie lub osiedlowym sklepiku. W większość z nich zaopatrzamy się na co dzień, kupując je właściwie bez namysłu — po prostu dlatego, że są nam potrzebne.
Przykładowe firmy z branży FMCG
Największe na świecie firmy z branży FMCG i te, które na sprzedaży dóbr pierwszej potrzeby zarabiają najwięcej, to:
- Nestle
- Procter & Gamble
- PepsiCo
- AB-InBev
- JBS
- Tyson Food
- Coca-Cola Company
- L'Oreal
- British American Tobacco
- Philip Morris International.
Warto pamiętać, że z uwagi na wysokie wskaźniki obrotu, rynek FMCG jest bardzo duży i konkurencyjny. Firmy rywalizują ze sobą o udział w rynku oraz zaufanie klienta. Dlatego tak istotne są dla nich działania marketingowe, w tym reklama oraz atrakcyjny wygląd produktów.
Zobacz też: Brutto netto — kalkulator. Jak wyliczyć wynagrodzenie na rękę?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Prognozy dla branży FMCG
Pandemia dała się we znaki wszystkim branżom i zmieniła wskaźniki sprzedaży również dla produktów FMCG. Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w styczniu 2021 r. była niższa niż przed rokiem o 6,0% (wobec wzrostu o 3,5% w styczniu 2020 r.). W porównaniu z grudniem 2020 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 24,9%.
Wydaje się jednak, że wciąż branża FMCG jest na tyle specyficzna, że sprzedając artykuły pierwszej potrzeby, zawsze będzie się rozwijać. Zmianą, którą można wyraźnie zaobserwować, jest jednak zwrot konsumentów w kierunku zakupów online.
Jak podaje Puls Biznesu, udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł w kilka tygodni pandemii z 5,5% na koniec 2019 r. do blisko 12% w jej szczytowym momencie. W USA taki wzrost zajął niemal siedem lat.
Jak to będzie wyglądało dalej — czas pokaże. Z raportu spółki UCE GROUP LTD. (międzynarodowego przedsiębiorstwo analityczno-doradczego) wynika, że aż 55,4% Polaków zamierza wrócić po pandemii do tradycyjnego robienia zakupów. Natomiast 22,6% osób z tej grupy zapowiada, że pozostanie przy zakupach online. Z kolei 22% badanych nie ma jeszcze opinii na ten temat.
Pracownicy branży FMCG
Z uwagi na to, że produkty FMCG sprzedawane są w sporych ilościach i zarówno małych miasteczkach, jak i w dużych aglomeracjach, zapotrzebowanie na pracowników w tej branży jest stale wysokie.
Stanowiska w branży FMCG to między innymi:
- Sprzedawca
- Przedstawiciel handlowy
- Logistyk
- Specjalista ds. Marketingu Handlowego
- Merchandiser.
Oczywiście w całym łańcuchu dostaw przewijają się setki ludzi. Tych stanowisk jest zbyt wiele, by je wszystkie wymienić. Zaczynając od pracowników fizycznych, przez sprzedawców, po specjalistów od marketingu i kadrę zarządzającą — wszyscy dbają o to, byś mógł zawsze nabyć niezbędne produkty, gdzie tylko chcesz.
Praca w branży FMCG
Niezależnie od tego, czy skończyłeś studia, czy nie masz konkretnych kwalifikacji, możesz pracować w branży FMCG. Na niektórych stanowiskach, związanych z marketingiem lub logistyką, dyplom może być wymagany.
Jeśli jednak wysyłasz CV sprzedawcy w sklepie, najważniejsze dla pracodawcy będzie Twoje doświadczenie, umiejętności oraz nastawienie np. do pracy z klientem. Pracownicy branży FMCG mają również nierzadko szansę podjąć pracę dodatkową lub dorywczą, także na pół etatu.
Zobacz też: Wymiar czasu pracy + liczba godzin (1/2, 3/4 i pełny etat).
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.