Merchandiser / Visual merchandiser - kto to? Co to za praca?
Stwórz CV terazZdarza Ci się kupić za dużo rzeczy, których w gruncie rzeczy nie potrzebujesz? To może być sprawka merchandisera.
Lubisz spacerować po centrum handlowym, ale w jednym sklepie szczególnie dobrze się czujesz? To też jego zasługa, bo zawód merchandisera w jakimś sensie łączy interesy klientów i producentów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- kim jest merchandiser
- na czym polega praca visual merchandisera
- jakie obowiązki ma merchandiser
- ile zarabia merchandiser.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Kim są merchandiser i visual merchandiser? Na czym polega praca?
Merchandiser jest osobą odpowiedzialną za odpowiednią ekspozycję towaru w sklepie. To bardzo wąska definicja, bo merchandiserzy na wyższych stopniach kariery stają się specjalistami od handlu i marketingu, a przede wszystkim — od zwiększania sprzedaży w handlu detalicznym.
Ogłoszenia o pracę dla merchandisera mogą więc zawierać zróżnicowane wymagania. Niektórzy pracodawcy poszukują po prostu osób do wykładania towaru, a inni chcą zatrudnić doświadczonych specjalistów od merchandisingu.
Ciężko się w tym połapać, zwłaszcza że samo słowo merchandiser dla wielu brzmi obco. Nic zresztą dziwnego. Wraz z powstawaniem nowych zawodów, polszczyzna poszerza swój słownik o angielsko brzmiące nazwy stanowisk.
Czasami pracodawcy używają w ofertach pracy polskiego zamiennika słowa merchandiser — ekspozytor towarów. Nie jest do końca fortunne, bo praca merchandisera jest często dużo bardziej skomplikowana i odpowiedzialna.
Kim jest visual merchandiser?
Visual merchandiser to swego rodzaju dekorator. Dba o to, by witryna sklepowa oraz wnętrze sklepu oddziaływały pozytywnie na klienta i zachęcały go do wejścia. Gdy klient zostanie już złapany w sidła…
… ma być mu ciężko się z nich uwolnić. To wszystko za sprawą sztuczek, które stosuje visual merchandising (np. najważniejsze produkty umieszczone na półce na wysokości oczu).
Visual merchandiser powinien znać aktualne trendy we wzornictwie oraz mieć duży zmysł estetyczny, by projektować ekspozycje towarów w sposób nowoczesny i dobrze oddający charakter danej marki.
Cel jest jeden — podwyższyć sprzedaż. Kryją się w nim również cele pośrednie, jak pozyskanie sympatii klientów w stosunku do marki czy wyróżnienie marki na tle innych — np. w centrum handlowym.
Praca merchandisera — opis zawodu
Merchandising to działalność marketingowa. Trzeba znać odpowiednie techniki, zdobywać własne doświadczenie, dokumentować obserwacje, a także — mieć cechy i umiejętności, które są cenione w tej branży.
Do obowiązków merchandisera należą:
- odpowiednia ekspozycja produktów zgodnie z ustalonymi zasadami
- wdrażanie standardów visual merchandisingu
- tworzenie i aktualizacja instrukcji marketingowych i ekspozycyjnych
- zapewnienie odpowiedniego zapasu produktów firmy
- koordynowanie i obsługa akcji promocyjnych w punktach sprzedaży
- utrzymywanie dobrych relacji z partnerami biznesowymi
- dbanie o pozytywny wizerunek firmy.
Jak widzisz, niektóre z obowiązków merchandisera są zbieżne z zadaniami na stanowisku przedstawiciela handlowego. Kompetencje na obu stanowiskach już tak bardzo się nie pokrywają.
Umiejętności niezbędne na stanowisku merchandisera:
- umiejętność pracy zespołowej
- kreatywność
- wyobraźnia przestrzenna
- wysoko rozwinięte umiejętności manualne
- zaangażowanie i dokładność
- otwartość na pracę w trybie zmianowym oraz w weekendy
- entuzjazm, zaangażowanie i kreatywność
- samodzielność oraz odpowiedzialność
- doskonała organizacja pracy własnej.
Najczęściej od merchandisera wymaga się również prawa jazdy, dlatego warto wspomnieć o nim w CV. Zależy to jednak od rodzaju pracy, bo można zatrudnić się jako merchandiser stacjonarny lub merchandiser mobilny. Ten drugi jest ciągle w drodze, odwiedzając filie firmy, dla której pracuje.
Merchandiser mobilny albo regionalny ma za zadanie kontrolować wszystkie podległe sobie punkty i dbać o to, by towary oferowane klientom, były ustawione według konkretnych reguł.
Jak zostać merchandiserem?
Merchandiser może pracować właściwie w każdym sklepie. Najwięcej ofert pracy dotyczy jednak sklepów sieciowych, które dbają o jednolity wygląd swoich filii. Wiele ogłoszeń to wspomniane wcześniej zajęcia polegające na wykładaniu towarów w supermarketach.
Żeby zostać merchandiserem trzeba po prostu zdobyć odpowiednie doświadczenie. Na tym stanowisku nie wymaga się konkretnego wykształcenia, ale na pewno atutem będzie dyplom z psychologii lub socjologii albo ukończona szkoła artystyczna. Warto także zrobić kurs z merchandisingu lub zatrudnić się w agencji merchandisingowej.
Zobacz też: CV sprzedawca-kasjer i przedstawiciel handlowy — wzór [+list motywacyjny]
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Ile można zarobić, pracując jako merchandiser?
Jak podaje portal wynagrodzenia.pl, mediana zarobków na stanowisku merchandisera wynosi 4020 zł brutto. Jednocześnie 25% merchandiserów zarabia powyżej 6430 zł brutto, a 25% poniżej 3320 zł brutto.
Wysokość pensji zależy od wiedzy, doświadczenia oraz rodzaju stanowiska. Jeśli znasz się na technikach sprzedażowych i umiesz przełożyć je na odpowiednie zorganizowanie ekspozycji towarów, a w efekcie na wzrost sprzedaży produktów, znajdziesz się w grupie tych najlepiej zarabiających.
Zobacz też: Umiejętności w CV — jakie wpisać? [Uniwersalne przykłady]
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Chcesz skomentować artykuł? Dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.