Merchandising - co to takiego? Kim jest visual merchandiser?
Stwórz CV terazMerchandising to każde działanie, które przyczynia się do sprzedaży produktów konsumentowi detalicznemu. Merchandising obejmuje ustalanie cen towarów i usług, tworzenie projektów ekspozycji, opracowywanie strategii marketingowych oraz uzgadnianie rabatów.
W merchandisingu chodzi więc o prezentowanie produktów przeznaczonych do sprzedaży w kreatywny sposób, który zachęca klientów do zakupu większej liczby przedmiotów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- kim jest merchandiser
- jak wygląda praca merachndosera
- jakie są rodzaje merchandisingu.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Merchandising — przykłady i rodzaje merchandisingu
Merchandising to słowo z języka angielskiego, którego odpowiednika nie mamy w polszczyźnie. Za to działania, które składają się na znaczenie tego terminu, są dobrze znane osobom, które pracują w branży związanej ze sprzedażą.
Pojęcie merchandisingu łączy się z marketingiem handlowym. W końcu chodzi tu o promocję towarów, a finalnie o ich jak najlepszą sprzedaż. Biorąc pod uwagę fakt, że aż 70% decyzji zakupowych ma miejsce przed półką sklepową, lepiej, żeby ta półka atrakcyjnie prezentowała produkty.
Istotą merchandisingu jest bowiem wzbudzenie zainteresowania klienta, przyciągnięcie jego wzroku, a potem przedstawienie oferty w jak najbardziej atrakcyjny sposób. Można to robić na przykład poprzez tworzenie promocji (np. znane wszystkim dobrze kup 3 za dwa albokup to, a dostaniesz coś gratis) lub przecen.
Visual merchandising
Visual merchandising to praktyka stosowana w branży detalicznej, która polega na takiej prezentacji produktów i usług, by podkreślić ich zalety. Celem wizualnego merchandisingu jest przyciągnięcie klienta i zmotywowanie go do dokonania zakupu.
Visual merchandising nie tylko sprawia, że produkty wyglądają dobrze. Tutaj liczy się cały kontekst, jakim jest atmosfera panująca w sklepie, idealnie wykreowany wizerunek firmy, a także przejrzysta komunikacja pomiędzy klientem a marką.
Cel jest oczywiście jeden — sprzedać jak najwięcej produktów i zyskać jak najwięcej przychodów ze sprzedaży. Stawka jest na tyle wysoka, że w CV sprzedawców czy CV do sklepu odzieżowego pracodawcy chcieliby widzieć świadectwo ukończenia kursu z visual merchandisingu.
Fashion merchandising
Fashion merchandising to nie tylko odpowiednia ekspozycja ubrań w sklepowej przestrzeni. To również:
- prognozowanie popularności krojów i kolorów odzieży
- badanie trendów modowych
- zbieranie danych dotyczących preferencji konsumentów w zakresie kosztów, rozmiarów, koloru i stylu ubrań
- monitorowanie zjawisk w kulturze popularnej.
Na działania związane z fashion merchandisingiem składa się także szacowanie potrzebnych rozmiarów ubrań oraz określanie optymalnej ceny sprzedaży odzieży detalistom. Specjaliści od fashion merchandisingumogą współpracować bezpośrednio z projektantami mody. Wtedy mają wpływ nie tylko na sposób rozmieszczenia i prezentacji towarów w sklepach i Internecie, lecz także na rodzaj promocji nowych kolekcji ubrań.
Rodzaje merchandisingu
Celem merchandisingu może być optymalna organizacja powierzchni sklepu typu supermarket. Merchandising może też skupiać się na opracowaniu strategii sprzedaży jednej marki i stworzeniu odpowiednich skojarzeń z daną firmą.
Mamy więc dwa rodzaje merchandisingu:
Merchandising producenta — dotyczy produktów konkretnej marki; oznacza działania, które mają stymulować klientów do zakupu towarów w punkcie sprzedaży.
Merchandising handlowy — dotyczy całego sklepu, oferującego produkty różnych marek i oznacza takie planowanie i zarządzanie sklepem, aby zmaksymalizować sprzedaż i zadowolić klientów.
Zobacz też: UX designer — kto to, jak nim zostać, zarobki. Czym różni się UX od UI?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Merchandiser — kto to?
Merchandiser to osoba, która pracuje w sklepie i zajmuje się odpowiednią ekspozycją towaru na półkach oraz w całej przestrzeni sklepu. Do zadań merchandisera należy równie dbanie o odpowiedni zapas produktów i materiałów promocyjnych.
Na polskim rynku pracy merchandiser kojarzony jest często z osobą wykładającą towar na półkach sklepowych. Jest to duże uproszczenie i wynika być może z braku odpowiedniej nazwy stanowiska dla pracowników, którzy rozpakowują i uzupełniają produkty w sklepach wielkopowierzchniowych.
Merchandiser może specjalizować się jednak w różnych dziedzinach. Ci, których interesuje visual merchandising, mają szansę pracować jako dekoratorzy w sklepach. Osoby rekrutowane przez duże marki odzieżowe i interesujące się modą często są zatrudniane jako fashion merchandiserzy.
Merchandiser mobilny
Merchandiser mobilny to osoba, która kontroluje ustalony wcześniej wygląd sklepów danej sieci oraz określa sposób prezentacji i rozmieszczenia towarów. Taki pracownik musi mieć prawo jazdy, by móc swobodnie przemieszczać się pomiędzy miastami lub lokalizacjami sklepów w danym rejonie.
Zobacz też: Praca logistyka — co to za branża, ile zarabia logistyk i co robi?
3. Merchandiser — praca
Merchandiser może pracować właściwie w każdym sklepie. Najwięcej ofert pracy dotyczy jednak sklepów sieciowych, które dbają o jednolity wygląd swoich filii. Wiele ogłoszeń to wspomniane wcześniej zajęcia polegające na wykładaniu towarów w supermarketach.
Żeby zostać merchandiserem trzeba po prostu zdobyć odpowiednie doświadczenie. Na tym stanowisku nie wymaga się konkretnego wykształcenia, ale na pewno atutem będzie dyplom z psychologii lub socjologii albo ukończone szkoła artystyczna. Warto także zrobić kurs z merchandisingu lub zatrudnić się w agencji merchandisingowej.
Merchandiser zarobki
Jak podaje portal wynagrodzenia.pl, mediana zarobków na stanowisku merchandisera wynosi 4 020 złotych brutto. Oznacza to, że 25% merchandiserów zarabia powyżej 6 430 złotych brutto, a 25% poniżej 3 320 złotych brutto.
Wysokość pensji zależy od wiedzy, doświadczenia oraz rodzaju stanowiska. Jeśli znasz się na technikach sprzedażowych i umiesz przełożyć je na odpowiednie zorganizowanie ekspozycji towarów, a w efekcie na wzrost sprzedaży produktów, znajdziesz się w grupie tych najlepiej zarabiających.
Zobacz też: Przedstawiciel handlowy: praca. Obowiązki i zarobki (+Oferty)
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.