

Dowiedz się, czym jest merchandising i na czym polega praca visual merchandisera. Piszemy o rodzajach i celach merchandisingu oraz o tym, jak on działa.
Merchandising to każde działanie, które przyczynia się do sprzedaży produktów konsumentowi detalicznemu. Merchandising obejmuje ustalanie cen towarów i usług, tworzenie projektów ekspozycji, opracowywanie strategii marketingowych oraz uzgadnianie rabatów.
W merchandisingu chodzi więc o prezentowanie produktów przeznaczonych do sprzedaży w kreatywny sposób, który zachęca klientów do zakupu większej liczby przedmiotów.
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Merchandising to słowo z języka angielskiego, którego odpowiednika nie mamy w polszczyźnie. Za to działania, które składają się na znaczenie tego terminu, są dobrze znane osobom, które pracują w branży związanej ze sprzedażą.
Pojęcie merchandisingu łączy się z marketingiem handlowym. W końcu chodzi tu o promocję towarów, a finalnie o ich jak najlepszą sprzedaż. Biorąc pod uwagę fakt, że aż 70% decyzji zakupowych ma miejsce przed półką sklepową, lepiej, żeby ta półka atrakcyjnie prezentowała produkty.
Istotą merchandisingu jest bowiem wzbudzenie zainteresowania klienta, przyciągnięcie jego wzroku, a potem przedstawienie oferty w jak najbardziej atrakcyjny sposób. Można to robić na przykład poprzez tworzenie promocji (np. znane wszystkim dobrze kup 3 za dwa albokup to, a dostaniesz coś gratis) lub przecen.
Visual merchandising to praktyka stosowana w branży detalicznej, która polega na takiej prezentacji produktów i usług, by podkreślić ich zalety. Celem wizualnego merchandisingu jest przyciągnięcie klienta i zmotywowanie go do dokonania zakupu.
Visual merchandising nie tylko sprawia, że produkty wyglądają dobrze. Tutaj liczy się cały kontekst, jakim jest atmosfera panująca w sklepie, idealnie wykreowany wizerunek firmy, a także przejrzysta komunikacja pomiędzy klientem a marką.
Cel jest oczywiście jeden — sprzedać jak najwięcej produktów i zyskać jak najwięcej przychodów ze sprzedaży. Stawka jest na tyle wysoka, że w CV sprzedawców czy CV do sklepu odzieżowego pracodawcy chcieliby widzieć świadectwo ukończenia kursu z visual merchandisingu.
Fashion merchandising to nie tylko odpowiednia ekspozycja ubrań w sklepowej przestrzeni. To również:
Na działania związane z fashion merchandisingiem składa się także szacowanie potrzebnych rozmiarów ubrań oraz określanie optymalnej ceny sprzedaży odzieży detalistom. Specjaliści od fashion merchandisingumogą współpracować bezpośrednio z projektantami mody. Wtedy mają wpływ nie tylko na sposób rozmieszczenia i prezentacji towarów w sklepach i Internecie, lecz także na rodzaj promocji nowych kolekcji ubrań.
Celem merchandisingu może być optymalna organizacja powierzchni sklepu typu supermarket. Merchandising może też skupiać się na opracowaniu strategii sprzedaży jednej marki i stworzeniu odpowiednich skojarzeń z daną firmą.
Mamy więc dwa rodzaje merchandisingu:
Merchandising producenta — dotyczy produktów konkretnej marki; oznacza działania, które mają stymulować klientów do zakupu towarów w punkcie sprzedaży.
Merchandising handlowy — dotyczy całego sklepu, oferującego produkty różnych marek i oznacza takie planowanie i zarządzanie sklepem, aby zmaksymalizować sprzedaż i zadowolić klientów.
Zobacz też: UX designer — kto to, jak nim zostać, zarobki. Czym różni się UX od UI?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Merchandiser to osoba, która pracuje w sklepie i zajmuje się odpowiednią ekspozycją towaru na półkach oraz w całej przestrzeni sklepu. Do zadań merchandisera należy równie dbanie o odpowiedni zapas produktów i materiałów promocyjnych.
Na polskim rynku pracy merchandiser kojarzony jest często z osobą wykładającą towar na półkach sklepowych. Jest to duże uproszczenie i wynika być może z braku odpowiedniej nazwy stanowiska dla pracowników, którzy rozpakowują i uzupełniają produkty w sklepach wielkopowierzchniowych.
Merchandiser może specjalizować się jednak w różnych dziedzinach. Ci, których interesuje visual merchandising, mają szansę pracować jako dekoratorzy w sklepach. Osoby rekrutowane przez duże marki odzieżowe i interesujące się modą często są zatrudniane jako fashion merchandiserzy.
Merchandiser mobilny to osoba, która kontroluje ustalony wcześniej wygląd sklepów danej sieci oraz określa sposób prezentacji i rozmieszczenia towarów. Taki pracownik musi mieć prawo jazdy, by móc swobodnie przemieszczać się pomiędzy miastami lub lokalizacjami sklepów w danym rejonie.
Zobacz też: Praca logistyka — co to za branża, ile zarabia logistyk i co robi?
Merchandiser może pracować właściwie w każdym sklepie. Najwięcej ofert pracy dotyczy jednak sklepów sieciowych, które dbają o jednolity wygląd swoich filii. Wiele ogłoszeń to wspomniane wcześniej zajęcia polegające na wykładaniu towarów w supermarketach.
Żeby zostać merchandiserem trzeba po prostu zdobyć odpowiednie doświadczenie. Na tym stanowisku nie wymaga się konkretnego wykształcenia, ale na pewno atutem będzie dyplom z psychologii lub socjologii albo ukończone szkoła artystyczna. Warto także zrobić kurs z merchandisingu lub zatrudnić się w agencji merchandisingowej.
Jak podaje portal wynagrodzenia.pl, mediana zarobków na stanowisku merchandisera wynosi 4 020 złotych brutto. Oznacza to, że 25% merchandiserów zarabia powyżej 6 430 złotych brutto, a 25% poniżej 3 320 złotych brutto.
Wysokość pensji zależy od wiedzy, doświadczenia oraz rodzaju stanowiska. Jeśli znasz się na technikach sprzedażowych i umiesz przełożyć je na odpowiednie zorganizowanie ekspozycji towarów, a w efekcie na wzrost sprzedaży produktów, znajdziesz się w grupie tych najlepiej zarabiających.
Zobacz też: Przedstawiciel handlowy: praca. Obowiązki i zarobki (+Oferty)
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Sprawdź, czym jest tzw. outplacement, jakie są jego rodzaje i zalety dla pracownika oraz pracodawcy. Z artykułu dowiesz się także, na czym polega outplacement indywidualny oraz grupowy i zobaczysz przykładowe formy wsparcia dla pracowników.
Sprawdź, na jakich zasadach może pracować 13-, 14-, 15-, 16- i 17-latek, gdzie szukać ofert, jakie zajęcie wybrać i jak napisać CV nieletniego.
Co oznaczają skróty: CEO, CFO, CTO, COO, CSO, CIO i inne? Wyjaśnienie skrótów po angielsku. Tłumaczenie po polsku. Zakres obowiązków. Zarobki.