Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Kochasz swoją pracę… ale się wypalasz

Stwórz CV teraz
Matt Plummer
Matt Plummer
CEO i założyciel firmy Zarvana
Średnia ocena:
3.87

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Jak wielu kolegów ze studiów, tuż po ukończeniu college’u rozpocząłem pracę w wiodącej firmie konsultingowej. Wiedziałem, że nadgodziny będą nieuniknione. Jednak sytuacja stała się jasna dopiero po kilku miesiącach, kiedy poprosiłem o jednodniowy urlop, żeby pojechać na ślub przyjaciela.

Moja prośba została spełniona. Tak jakby. Podczas gdy moja żona siedziała za kółkiem całą długą drogę na ślub, ja spędzałem mój „urlop” w fotelu pasażera, gorączkowo pracując na laptopie (z kilkoma postojami w kawiarniach, żeby naładować komputer i wysłać kilka maili przez darmowe wifi).

Takie tempo utrzymywało się miesiącami. Nawet w święta państwowe zaszywałem się w mieszkaniu, żeby pracować. Zacząłem się zastanawiać, jak długo będzie to trwało.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

szablon cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

Czy nie znosiłem tego, co robię?

Czy nienawidziłem swojej pracy? Szefa? Czy pracowałem w toksycznym albo przygnębiającym miejscu Nie — prawdę mówiąc, było zupełnie odwrotnie.

To prawda, że byłem częścią bardzo wymagającej organizacji. Ale także oferującej wsparcie. Miałem okazję poznać i współtworzyć historie najwybitniejszych filantropów w Stanach (jak Melinda Gates czy Ted Turner). Uczestniczyłem w staraniach jednej z największych organizacji dobroczynnych w kraju, żeby przeciwdziałać rosnącej epidemii cukrzycy. Ale przy takim tempie pracy zaczęło mi coraz mniej na niej zależeć. To, co kiedyś robiłem z pasją i zaangażowaniem, zacząłem zwyczajnie odbębniać.

Co za dużo, to niezdrowo

Chociaż wtedy nie zdawałem sobie z tego sprawy, obojętność w stosunku do pracy, której doświadczałem, była wczesnym symptomem wypalenia. W ocenie dr Christiny Maslach, autorki kwestionariusza wypalenia zawodowego („Maslach Burnout Inventory”), istnieją trzy wymiary wypalenia zawodowego:

Jak rozpoznać wypalenie?

  • wyczerpanie emocjonalne
  • depersonalizacja
  • brak satysfakcji zawodowej.

Dwa z tych kryteriów są związane z apatią, którą odczuwałem: depersonalizacja (beznamiętny lub nieosobisty stosunek do swojej pracy) i wyczerpanie emocjonalne. Wypalenie mnie dopadło. Ale jak mogłem się wypalać w pracy i firmie, które kocham? W końcu od lat mawia się:

“Wybierz pracę, którą kochasz, a nie przepracujesz jednego dnia w swoim życiu”

Niestety to nie takie proste. Pięcioletnie badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii dowiodło, że u 20% liderów czołowych brytyjskich firm korporacyjne wypalenie ma wpływ na zdrowie psychiczne.

Albo weźmy za przykład uznanego specjalistę w jednej z największych firm technologicznych. Dostał możliwość dowodzenia projektem, na którym bardzo mu zależało.

Oto, co się wydarzyło kilka tygodni po jego starcie: Mieliśmy ważną telekonferencję, do której długo się przygotowywałem. Rozmowa potoczyła się pomyślnie, jednak po jej zakończeniu zdałem sobie sprawę, że bardzo źle się czuję. Potem było tylko gorzej. Tego dnia poszedłem do lekarza, który oznajmił mi, że mam zapalenie płuc. Następnego ranka wylądowałem na ostrym dyżurze i przez najbliższy tydzień nie mogłem pracować. To był dla mnie kubeł zimnej wody. Jestem młody i zdrowy, ale zrozumiałem, że jeśli będę się tak poświęcał, wypalę się.

Jako że moje własne wypalenie stawało się nieuniknione, postanowiłem, że muszę znaleźć jakąś alternatywę.

Wraz z moim współpracownikiem (Colinem), podobnie jak ja zainteresowanym tym tematem, zaczęliśmy przeprowadzać cotygodniowe spotkania, żeby rozmawiać o wydajności. Nie mieliśmy jasno sprecyzowanego celu i to było widać. W ciągu sześciu miesięcy spotkań osiągnęliśmy niewiele. Postanowiliśmy więc trochę dopracować naszą strategię.

Śledzenie zegara, by zwiększyć produktywność

Chcąc zdyscyplinować nasze spotkania, zdecydowaliśmy się zdefiniować skalę naszej produktywności — padło na tygodniową średnią przepracowanych godzin. Zaczęliśmy ją mierzyć i ustalać sobie cele, aby ją zmniejszyć. Można zatem powiedzieć, że tak naprawdę była to skala nieproduktywności.

W miesiąc zmniejszyliśmy naszą tygodniową średnią godzin o 10%. W ciągu kolejnych sześciu miesięcy udało nam się osiągnąć spadek o 15-20%. Tylko że wciąż robiliśmy tyle samo, co wcześniej.

Nie wiedzieliśmy dokładnie co — poza śledzeniem roboczogodzin i spotykaniem się co dwa tygodnie — pomogło nam tak drastycznie zmniejszyć czas pracy. Ale po raz pierwszy zauważyliśmy, że przez nasze dotychczasowe nawyki, jak zbyt częste sprawdzanie maila, stosowanie się do listy zadań na pół gwizdka, czy brak odpowiednich strategii i metod standaryzacji pracy, straciliśmy dużo czasu.

Wtedy pierwszy raz zdałem sobie sprawę, że większość ludzi nie ma pojęcia, jak dużo czasu mogliby zaoszczędzić, gdyby na poważnie zainteresowali się zarządzaniem czasem.

A to nie był ostatni raz. To, co z początku wymagało jedynie spotykania się co dwa tygodnie z moim kolegą Colinem, przerodziło się w trwającą dwa lata inicjatywę, w którą zaangażowane były trzy biura wraz z ponad czterdziestką pracowników.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jak z walki z wypaleniem zrobiłem model biznesowy

W końcu to doświadczenie sprawiło, że porzuciłem tamtą pracę i założyłem Zarvanę, firmę oferującą pomoc w zarządzaniu czasem dla profesjonalistów. Stało się to dla mnie przedłużeniem osobistego doświadczenia: uczyłem innych, na podstawie własnej historii i intuicji, tego, co pomogło mi i mojemu zespołowi albo tego, co, jak czytaliśmy, pomogło innym.

Ale wtedy zadaliśmy sobie pytanie: czy naprawdę jesteśmy w stanie policzyć, ile czasu ludzie mogliby zaoszczędzić dzięki strategiom zarządzania czasem? By się o tym przekonać, zaczęliśmy analizować badania naukowe. Na początku przekopaliśmy się przez clickbaitowe tytuły w naszych ulubionych publikacjach poświęconych biznesowi i zarządzaniu („Oszczędź 8 godzin każdego dnia pozbywając się przeszkadzaczy” albo „6 sposobów, by dawać lepszy feedback”), pod którymi nie było żadnych odniesień do konkretnych danych lub badań.

Potem weszliśmy na Google ScholarSSRN (według Malcoma Gladwella „najlepsza strona internetowa na świecie”) i zaczęliśmy grzebać w pismach akademickich. Przeczytaliśmy artykuły o radiologach badających zdjęcia rentgenowskie, omijaniu ludzi w kolejce i analizach pół miliona zadań wprowadzonych na listę zadań online. I oto — uwaga, uwaga — udało nam się opracować całe menu naukowo potwierdzonych metod oszczędzania czasu i ustalić dokładną oszczędność, jaką dana metoda daje.

Nasze wyniki potwierdziły to, co zaświtało w głowie Colinowi i mi kilka lat wcześniej: stosując garść najskuteczniejszych strategii, można zaoszczędzić całe godziny każdego dnia. Powtarzam — godziny… co dnia.

Nasz wstępny research wykazał znaczące oszczędności na siedmiu obszarach:

  • zarządzanie zadaniami i ustalenie priorytetów — oszczędność nawet 2 godzin 48 minut dziennie
  • zminimalizowanie przeszkadzaczy — oszczędność do 2 godzin 27 minut dziennie
  • dawanie skutecznego, częstego feedbacku i odpowiednie delegowanie zadań — oszczędność nawet godziny 45 minut dziennie
  • kontrolowanie skrzynki mailowej — oszczędność do 1 godziny 21 minut dziennie
  • pokonanie prokrastynacji i braku motywacji — oszczędność do 1 godziny 13 minut dziennie
  • udoskonalenie skrótów klawiszowych — oszczędność do 37 minut dziennie
  • wyszlifowanie sposobów zarządzania pracą i projektami — oszczędność do 30 minut dziennie

Chociaż nie możemy po prostu dodać do siebie oszczędności z tych siedmiu pól, by obliczyć całkowity zyskany czas (bo te pola nakładają się na siebie), ilość zaoszczędzonego czasu zaskoczyła nawet mnie, i to bardzo. Wiele z naszych największych projektów zawodowych będzie wymagało od nas przekroczenia naszej strefy komfortu.

Ryzyko wypalenia jest wysokie

Według niedawnego badania na prawie 7500 amerykańskich etatowych pracownikach, opublikowanego przez Gallup, 28% procent millenialsów twierdzi, że odczuwa częste bądź stałe wypalenie zawodowe, przy czym w starszych pokoleniach ten wskaźnik wyniósł 21%.

Skoro kolejne 45% pracowników z pokolenia millenialsów przyznaje, że czasami czuje wypalenie w pracy, to wygląda na to, że około 7 na 10 millenialsów doświadcza wypalenia zawodowego w jakimś stopniu. Tylko że wypalenie nie musi odrywać nas od zawodu, który kochamy.

Wyniki dobrej jakości badań i analiz pokazują, że możemy robić więcej w krótszym czasie, o ile tylko wdrożymy w życie opracowane naukowo praktyki. W Zarvanie wprowadziliśmy program Time-Finder, dziesięcio-piętnastominutową internetową diagnostykę, by pomóc ludziom zrozumieć, ile dokładnie czasu mogliby oszczędzić i jak to zrobić. Do tej pory użytkownicy tego narzędzia zaoszczędzili średnio aż 3,53 godziny dziennie!

Najskuteczniejsze sposoby oszczędzania czasu w pracy

Poznaj trzy metody, które we wspomnianych siedmiu obszarach oszczędzają najwięcej czasu (każda ponad 40 minut dziennie):

1. Zawieś znak „nie przeszkadzać” = oszczędzasz 47 minut/dzień

Ludzie, którzy przeszkadzają Ci w pracy to udręka, szczególnie w erze open office. W odpowiedzi na ten problem badacze z Zurychu i Karoliny Północnej skonstruowali światło à la semafor, które automatycznie identyfikuje i pokazuje dostępność pracownika. Światło, znane dziś pod nazwą FlowLight, zostało próbnie zainstalowane na boksach biurowych użytkowników lub na zewnętrznych ścianach ich biur. Urządzenia FlowLight rozesłano 450 pracownikom w 12 krajach, a badani używali ich przez 1-2 miesiące.

Wynik? FlowLight zmniejszyło niechciane najścia o 46%. Niektórzy uczestnicy badania stwierdzili nawet, że światełka motywowały ich, by szybciej skończyć pracę (ponadto po dwóch miesiącach od badania 85% pracowników wciąż ich używało).

2. Nie przekraczaj deadline’ów = 45 minut dziennie w kieszeni

Keith Wilcox, badacz z Uniwersytetu Columbia, przeanalizował pół miliona zadań wpisanych w popularną aplikację służącą do tworzenia list zadań. Odkrył, że kiedy użytkownicy zmieniali deadline dla danego zadania, wykonanie go zajmowało im średnio o 16 dni więcej niż wtedy, gdy trzymali się pierwotnego deadline’u.

Co gorsza przekraczanie terminów to nie sporadyczne potknięcie — użytkownicy zmieniali deadline aż 51% swoich zadań. Jeśli chcesz poznać najlepsze porady dotyczące szacowania, ile czasu zajmie Ci dane zadanie i już nigdy nie przekroczyć terminu, przeczytaj tekst: Twoje życie osobiste to projekt. Zarządzaj nim niczym project manager.

3. Ustal plan na cały dzień = oszczędność 43 minut dziennie

Co lepiej służy naszej codziennej produktywności: lista zadań czy zwykły kalendarz? Odpowiedź brzmi: i jedno, i drugie. A oto dlaczego: w 2005 roku duża firma oferująca usługi radiologiczne zleciła badaczom przeanalizowanie 2,7 miliona przypadków, którymi zajmowali się jej lekarze (przedstawionych głównie w formie zdjęć rentgenowskich, skanów z rezonansu magnetycznego, itp.). Przypadki były losowo przypisane każdemu z lekarzy poprzez firmowy system kolejkowy.

Co w tym niezwykłego? Przez 2,5 roku lekarze nie musieli stosować się do polityki firmy dyktującej kolejność zajmowania się zdjęciami. Mogli je sobie wybierać wedle uznania. Lekarze, którzy nie stosowali się do firmowych zasad, spędzali nad jednym obrazem w sumie o 13% więcej czasu.

Dlaczego? Ponieważ wybranie kolejnego zadania zabierało dodatkowy czas. Wniosek jest prosty: powinniśmy używać listy zadań, żeby zaplanować wszystko, co mamy do zrobienia danego dnia, następnie wprowadzić to do kalendarza, a potem pozwolić mu nas prowadzić.

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

A Ty co o tym sądzisz?

Głównym powodem wypalenia zawodowego u młodych wyspecjalizowanych pracowników jest poczucie przytłoczenia stale rosnącą górą zadań, która wydaje się nie do zdobycia w ustalonym czasie. Na szczęście istnieje potwierdzony badaniami i łatwo dostępny sposób, żeby to zmienić. Nie pozwól więc, by wypalenie było przyczyną Twojego rozstania z ukochaną karierą.

Którą z pięciu oznak wypalenia doświadczasz lub doświadczyłaś w ostatnim czasie? Jak wyglądałaby Twoja próba zwiększenia swojej produktywności? Które z zalecanych sposobów zaoszczędzenia czasu mogłyby najprędzej stać się elementem Twojej pracy?

Zostaw komentarz i wyraź swoje zdanie! Bardzo chciałbym je poznać.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: jak zwalczac wypalenie
Średnia: 3.87 (53 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Matt Plummer
Matt Plummer
Matt Plummer jest dyrektorem generalnym i założycielem firmy Zarvana, która pomaga specjalistom w zarządzaniu czasem i unikaniu wypalenia zawodowego poprzez opracowane naukowo kursy online, narzędzie diagnostyczne Time-Finder i inne szkolenia. Przed założeniem Zarvany Matt spędził sześć lat w The Bridgespan Group, firmie konsultingowej założonej przez byłych pracowników Bain & Company, specjalizującej się w opracowywaniu strategii i zarządzaniu, obsługującej fundacje, organizacje non-profit i dobroczynne.
X.com Website

Podobne artykuły