Polski
    Moje konto

    Kontroluj swoje dane

    Używamy plików cookie, aby udoskonalić proces tworzenia CV i listów motywacyjnych. Z tego powodu możemy udostępniać Twoje dane dotyczące użytkowania podmiotom trzecim. Więcej informacji o tym, jak używamy plików cookie, znajdziesz w naszej Polityce plików cookie. Jeśli chcesz ustawić preferencje dotyczące plików cookie, kliknij przycisk Ustawienia. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij Akceptuj.

    Ustawienia Akceptuj

    Ustawienia plików cookie

    Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

    Wybierz akceptowane pliki cookie

    Analityka

    Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

    Wydajność i personalizacja

    Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

    Reklamy

    Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

    Niezbędne

    Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

    Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

    Zapisz preferencje
    Jak początkujący startupowiec stworzył sobie dream team mentorów

    Jak początkujący startupowiec stworzył sobie dream team mentorów

    W mniej niż 5 lat Andrew Rubin z pionka w branży tech stał się CEO wiodącej firmy. Jak? Dzięki zebraniu “dream teamu” mentorów z panteonu Doliny Krzemowej.

    W mniej niż pięć lat Andrew Rubin z nic nieznaczącego pionka w branży technologicznej przemienił się w założyciela i CEO wiodącej na rynku bezpieczeństwa cyfrowego firmy Illumio.

     

    Goldman Sachs przez trzy lata z rzędu umieszczał go na liście „100 najbardziej intrygujących przedsiębiorców roku”, a CNBC od dwóch lat wpisuje jego wartą miliard dolarów firmę na „Disruptor 50 List”.

     

    Pytanie nasuwa się samo —

     

    Jak?!

     

    Zaskakująca odpowiedź brzmi:

     

    Dzięki zebraniu dream teamu mentorów, którzy stanowią panteon Doliny Krzemowej.

     

    Oto mentorzy, którzy pomogli Andrew:

    • Marc Benioff, założyciel i CEO Salesforce
    • Ben Horowitz, współzałożyciel Opsware (dawniej Loudcloud), które HP kupiło za 1,6 miliarda dolarów
    • John Thompson, prezes zarządu Microsoftu i były CEO Virtual Instruments
    • Jerry Yang, współtwórca i były CEO Yahoo.

     

    Ale jak i dlaczego zebrał wokół siebie mentorów takiego kalibru?

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    szablon cv

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

     

    Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

     

    Stwórz CV teraz

     

    Znajdź mentora albo zgiń

     

    Według USA Today w samych Stanach Zjednoczonych co roku powstaje ponad pół miliona nowych firm, ale tylko połowa z nich utrzymuje się na rynku co najmniej pięć lat.

     

    Im dalej w las, tym trudniej—

     

    Dziesięciolecie świętować będzie już tylko co trzeci startup.

     

    Jak utrzymać firmę przy życiu?

     

    Współpracując z mentorem.

     

    Badanie UPS Store wykazało, że 70 procent biznesów korzystających z pomocy mentorów utrzymuje się na rynku ponad pięć lat. Z kolei raport Harvard Business Review stwierdza, że:

     

    • 84 procent CEO, którzy korzystali z pomocy mentora, uważa, że uniknęli kosztownych błędów i szybciej odnaleźli się się w swojej roli
    • 69 procent mówi, że dzięki mentorowi podejmowali dobre decyzje
    • 71 procent jest przekonanych, że mentoring poprawił funkcjonowanie firmy.

     

    „Każdego dnia, gdy zjawiam się w pracy, przychodzę stawić czoła największemu zadaniu w swoim życiu” — mówi Rubin.

     

    „Nie musisz być ani przedsiębiorcą, ani CEO, żeby to poczuć; jeśli jako manager dowodzisz dziesięcioosobowym zespołem, do którego właśnie dołączyło kolejnych pięć osób — to jest to największe zadanie w Twojej dotychczasowej karierze. Ściągawka, która pozwoli Ci przez nie przejść, polega na zebraniu wokół siebie błyskotliwych, doświadczonych ludzi, którzy sami kiedyś już przez to przeszli”.

     

    Ucz się na błędach mentorów

     

    To dlatego na początku istnienia Ilumio Rubin poświęcił czas na networking z innymi przedsiębiorcami.

     

    Za każdym razem, kiedy spotykam kogoś inspirującego, znajduję sposób, żeby uczynić z niego swojego mentora. Uczenie się od innych to ważny element mojej drogi. Mentorzy będą stanowić Twoją sieć kontaktów, która pozwoli Ci dotrzeć do innych mentorów.
    Andrew Rubin
    Andrew Rubin
    CEO Illumio

     

    Rubin poznał Jerry’ego Yanga na początku swojej przedsiębiorczej kariery. „Jest przebojowy. Zbudował i zarządzał niesamowitą, ogromną firmą” — mówi Rubin. „Moje rozmowy z Jerrym skupiały się zatem na tym, jak budować i zarządzać dobrze prosperującą organizacją”.

     

    Od Benioffa i Horowitza Rubin nauczył się, jak zbudować świetny zespół. Horowitz podzielił się także wspomnieniami ze swoich trudniejszych momentów.

     

    „Ben był w pewnej chwili nad przepaścią w Opsware” — mówi. „Na szczęście mnie nigdy nic takiego się nie przytrafiło, ale dzięki niemu wiem, jak to jest, kiedy musisz podjąć trudne decyzje”.

     

    Thomson dzieli się z Rubinem poradami w kwestiach merytorycznych:

     

    „Spędziłem z nim więcej czasu niż z resztą mentorów” — mówi Rubin. „Rozmawialiśmy na wszystkie tematy: od spraw taktycznych, przez wyceny i modele sprzedażowe, aż po nawiązywanie relacji z klientem. On przez to wszystko przeszedł. Znamy się jak łyse konie”.

     

    Rubin mówi, że z mentorami rozmawia także o równowadze między pracą a życiem osobistym.

     

    „Każdy przedsiębiorca wie, że ciężka praca może powodować stres” — mówi. „Bardzo trudno wypracować sposób na osiągnięcie równowagi, kiedy to, co robisz jest Twoją pasją”.

     

    „Jedna z rad, jakie otrzymałem, brzmi: nie zapominaj, po co to wszystko robisz. Nieważne, jak ciężki masz dzień i ile roboty jeszcze przed sobą — pamiętaj, że to nie jest sprint. Prowadzenie biznesu jest jak bieganie w dziesięciu maratonach, jeden za drugim. Musisz kontrolować swoje tempo”.

     

    Najlepsza rada, którą dotychczas otrzymał (i którą sam dzieli się z innymi), brzmi:

     

    Otaczaj się ludźmi mądrzejszymi od siebie.

     

    „Moi mentorzy dali mi wiedzę, dzięki której mogłem pokonać tę drogę szybciej niż to zazwyczaj możliwe” — mówi. „Dali mi wskazówki, jak unikać przeszkód, które na pewno by mnie spowolniły. Do tego dali mi pewność siebie, dzięki której czułem, że mogę wszystko”.

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Jak znaleźć mentora i najlepiej wykorzystać jego pomoc

     

    Zatem—

     

    Jak znaleźć mentora?

     

    To gra.

     

    — tak twierdzi Kevin Kruse, CEO platformy coachingowej dla liderów LEADx i autor książki 15 tajemnic zarządzania czasem. O czym wiedzą ludzie sukcesu?

     

    „Powinieneś wybrać co najmniej dziesięć osób, których najchętniej widziałbyś jako swoich mentorów — i przyjąć założenie, że chociaż jeden z nich się musi się zgodzić” — pisze Kruse.

     

    „Wybieraj ludzi, którzy odnieśli sukces w branży, w której chcesz pracować. Nawet jeśli w przyszłości możecie być konkurentami, to nie szkodzi — dla nich to nie problem. Wybitne jednostki nie przejmują się konkurencją” — dodaje Kruse.

     

    Skontaktuj się z nimi bezpośrednio

     

    „Nigdy nie dostaniesz upragnionego «tak», jeśli nie zapytasz” — mówi Rubin. „Nie ma nic złego w napisaniu maila o treści: «Zakładam firmę i zauważyłem, że Tobie poszło to świetnie. Chciałbym się od Ciebie uczyć.» Zdziwi Cię, ile osób nawiążey z Tobą kontakt”.

    Szukaj ludzi z podobnymi doświadczeniami w Twojej branży

     

    „CEO multimiliardowej korporacji może nie być zainteresowany rozmową, ale ktoś, kto także jest przedsiębiorcą, który sam rozbudował firmę i przetrwał jej trudne początki, najprawdopodobniej bardzo chętnie o tym opowie” — mówi Rubin.

    Kontaktuj się do trzech razy w ciągu sześć tygodni

     

    „Zacznij od maila, poczekaj kilka tygodni – następnie, jeśli nie dostaniesz odpowiedzi, wyślij kurierem odręcznie napisany list prosto do jego biura. Jeżeli w ciągu dwóch tygodni nie będzie odpowiedzi, zadzwoń do niego i zostaw wiadomość głosową” — radzi Kruse.

     

    „Daj mu znać, kim jesteś, jakie są Twoje marzenia i dlaczego chcesz, żeby był Twoim mentorem”.

     

    Gdy już dostaniesz zgodę, szanuj jego czas

     

    „Mentoring to inwestycja” — mówi Rubin.

     

    „Twój mentor musi widzieć, że naprawdę zależy Ci na jego wiedzy. Nie szczędź czasu i wysiłku, by mu to udowodnić. Musisz także umieć mądrze korzystać z mentoringu — nie wypytuj mentora o każdą możliwą rzecz. Skup się na tym, w czym najlepiej może Ci pomóc”.

     

    Kruse twierdzi, że najważniejszą częścią uczenia się od mentora jest wdrażanie w życie jego sugestii: „W tej chwili nie jestem niczyim mentorem, ale gdy nim byłem, mało który z moich podopiecznych stosował moje rady w praktyce” — pisze.

     

    „Po pewnym czasie to staje się frustrujące. Z jakiej racji mam poświęcać swój cenny czas, jeśli Ty z tym nic nie robisz? Lepiej, żebym zajął się mentoringiem kogoś innego”.

     

    Pokaż mu swoje zaangażowanie

     

    Rubin uważa, że udało mu się przekonać mentorów, by poświęcili mu swój czas, ponieważ jest w pełni oddany swojej pracy i swojej firmie.

     

    „Twoje osobiste nastawienie jest najważniejszą częścią Twojej historii i Twojego biznesu. Kiedy ludzie przychodzą do pracy pełni wiary w to, co robią, widać to w ich prezencji, sposobie wypowiadania się i zachowaniu. Twoje emocje pokazują, jak bardzo jesteś zaangażowany w swoją pracę. Ludzie szukają osób, które pojawiają się w pracy przepełnione pasją i energią. To zaraźliwe” — mówi Rubin.

     

    Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    A co Ty o tym myślisz?

     

    Kto byłby Twoim wymarzonym mentorem? Jakie pytania byś mu zadał? Jak możesz zbudować swoją sieć kontaktów, żeby spełnić to marzenie? Podziel się swoim zdaniem (nigdy nie wiesz, kto może je poznać!).

    Oceń mój artykuł: dream team mentorow
    Średnia: 4.33 (18 oceny)
    Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
    Stephanie Vozza
    Stephanie Vozza specjalizuje się w biznesie i branży HR. Od pięciu lat regularnie pisze dla FastCompany.com. Oprócz tego tworzyła teksty dla takich firm, jak LinkedIn, ADP, Staples, Epson, MasterCard, Hewlett Packard Enterprises czy Oracle.
    Linkedin

    Podobne artykuły

    Cyfrowi nomadzi i ich dziwne modele biznesowe, które działają

    Cyfrowi nomadzi i ich dziwne modele biznesowe, które działają

    Poznaj jedne z najdziwniejszych i najbardziej absurdalnych modeli biznesowych oraz ludzi, którym udało się je wcielić w życie! Dlaczego warto o nich mówić? Bo nie ma pomysłu, który byłby zbyt dziwny, aby zadziałać. Obawiasz się, że Twój osobliwy pomysł na biznes nie chwyci? Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak szalone koncepcje stały się rzeczywistością.