Moje konto
Rejestracja w urzędzie pracy jako bezrobotny (także online)

Rejestracja w urzędzie pracy jako bezrobotny (także online)

Sprawdź, jak zarejestrować się jako bezrobotny (w urzędzie pracy lub online), jakich dokumentów potrzebujesz i jakie warunki musisz spełnić.

Część osób rezygnuje z rejestracji jako bezrobotny, ponieważ boją się skomplikowanych procedur i straconego czasu w kolejkach do urzędów.

 

Na szczęście ten czarny scenariusz nie musi się spełnić.

 

Za chwilę pokażemy Ci, jak sprawnie zarejestrować się w urzędzie pracy i zacząć korzystać z udogodnień przeznaczonych dla bezrobotnych.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie warunki musisz spełnić, aby zarejestrować się jako bezrobotny
  • jak zarejestrować się jako bezrobotny (w urzędzie pracy lub online)
  • jakie dokumenty będą Ci potrzebne
  • co daje rejestracja jako bezrobotny.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

1. Jakie warunki musisz spełnić, aby zarejestrować się jako bezrobotny?

 

Aby otrzymać status osoby bezrobotnej, musisz spełnić określone warunki. Jakie? Oto najważniejsze z nich:

  • nie jesteś zatrudniony
  • nie wykonujesz innej pracy zarobkowej (np. nie masz zawartej umowy cywilnoprawnej)
  • jesteś gotowy i zdolny do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy
  • nie uczysz się w szkole w systemie dziennym
  • masz ukończone 18 lat
  • nie ukończyłaś 60 lat lub nie ukończyłeś 65 lat
  • nie nabyłeś prawa do emerytury
  • nie posiadasz wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
  • nie uzyskujesz miesięcznie przychodu w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • nie pobierasz zasiłku stałego z pomocy społecznej.

 

Pełną listę ze szczegółowym opisem warunków znajdziesz w rządowym serwisie zielonalinia.gov.pl.

 

Zajrzyj także do naszego poradnika: Zasiłek dla bezrobotnych — kiedy się należy i ile wynosi kuroniówka?

 

2. Jak zarejestrować się jako bezrobotny?

 

Jeśli spełniasz podstawowe warunki, musisz dokonać rejestracji jako bezrobotny. Masz do wyboru 3 możliwości:

  • rejestracja bezpośrednio w powiatowym urzędzie pracy
  • częściowa rejestracja przez internet i wizyta w powiatowym urzędzie pracy
  • rejestracja jako bezrobotny w pełni online.

 

Czym różnią się poszczególne ścieżki?

 

Rejestracja w urzędzie pracy jako bezrobotny

 

W tym przypadku po prostu osobiście zgłaszasz się do powiatowego urzędu pracy, w którego rejonie jesteś zameldowany lub w którym obecnie przebywasz (jeśli nie posiadasz zameldowania).

 

Musisz po prostu zabrać ze sobą wymagane dokumenty (których listę znajdziesz w kolejnym rozdziale), a urzędnik poprowadzi Cię przez cały proces.

 

Częściowa rejestracja jako bezrobotny przez internet

 

W tym przypadku częściowo rejestrujesz się w elektronicznym systemie na stronie praca.gov.pl, a urząd wyznacza termin (w ciągu 7 dni roboczych), kiedy masz się stawić w celu dostarczenia wymaganych dokumentów oraz dokończenia rejestracji jako bezrobotny.

 

Ten sposób rejestracji w urzędzie pracy przede wszystkim pozwala uniknąć czekania w kolejce. Na dodatek, obecnie w związku z pandemią koronawirusa przy wyborze prerejestracji urzędnik po prostu do Ciebie zadzwoni, aby potwierdzić dane, dzięki czemu unikniesz wizyty w urzędzie.

 

Rejestracja jako bezrobotny online

 

Jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób, skierowany do osób, które założyły profil zaufany lub dysponują bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

 

W tym przypadku należy zarejestrować się za pomocą elektronicznego systemu rejestracji na stronie praca.gov.pl, zeskanować wymagane dokumenty i podpisać wniosek właśnie profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym.

 

Opis procesu rejestracji jako bezrobotny online krok po kroku:

  • Na stronie praca.gov.pl wybierz „Rejestracja/Wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub szukającej pracy”, a następnie „Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”. W przypadku ponownej rejestracji w urzędzie pracy wybierz „Ponowna rejestracja osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy (KRB)”. 
  • Wybierz odpowiedni powiatowy urząd pracy.
  • Uzupełnij kwestionariusz, dzięki któremu zweryfikujesz, czy kwalifikujesz się do zarejestrowania jako bezrobotny.
  • Zweryfikuj informacje, klikając „Ustal status osoby na rynku pracy” (pamiętaj, że za udzielanie fałszywych informacji grozi odpowiedzialność karna!).
  • Potwierdź wybór ścieżki rejestracji.
  • Wybierz, czy chcesz przejść cały proces rejestracji przez internet („Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy”) czy osobiście złożyć potrzebne dokumenty („Zgłoszenie do rejestracji w powiatowym urzędzie pracy”).
  • Uzupełnij dane osobowe i dodaj załączniki z wymaganymi dokumentami.
  • Uzupełnij dane dotyczące Twojego doświadczenia zawodowego, wykształcenia, umiejętności i znajomości języków obcych.
  • Wpisz swój urząd skarbowy i oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
  • Możesz również podać dane członków rodziny — zostaną oni zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego.
  • Jeśli Cię dotyczą: uzupełnij dane dotyczące nieruchomości rolnej lub działalności rolnej.
  • Wskaż, w jaki sposób urząd ma Ci przekazać informację zwrotną.
  • Podaj swoje dane kontaktowe (numer telefonu i adres e-mail).
  • Zaakceptuj warunki zachowania statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy.
  • Zaakceptuj oświadczenie bezrobotnego oraz oświadczenie o zgodności ze stanem faktycznym. 
  • Podpisz wniosek (kwalifikowany podpis elektroniczny, profil zaufany lub wysłanie dokumentu bez podpisu).
  • Po złożeniu podpisu zobaczysz ekran z potwierdzeniem, że Twój wniosek został poprawnie wysłany.

 

Warto wiedzieć: Ponowna rejestracja w urzędzie pracy polega na dokonaniu uzupełnienia lub modyfikacji danych już istniejących w rejestrze bezrobotnych. 

 

Dokumenty wymagane do ponownej rejestracji jako bezrobotny (dotyczące zmian zaistniałych pomiędzy rejestracjami):

  • świadectwo pracy
  • umowa o dzieło
  • umowa zlecenie
  • decyzja o wyrejestrowaniu działalności gospodarczej, jeżeli ktoś takową prowadził
  • zaświadczenie z ZUS-u o opłacanych składkach na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, jeżeli była prowadzona działalność
  • zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania świadczenia chorobowego z wykazaną podstawą wymiaru tego świadczenia, jeżeli po zakończeniu pracy osoba przebywała na zwolnieniu lekarskim
  • zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego z wykazaną podstawą wymiaru tego świadczenia, jeżeli po zakończeniu pracy osoba przebywała na płatnym urlopie macierzyńskim.

 

Może Cię także zainteresować: Jak i gdzie szukać pracy?

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

3. Rejestracja jako bezrobotny — dokumenty

 

Aby zarejestrować się jako bezrobotny, musisz przedstawić w urzędzie pracy określone dokumenty. Ich lista jest dosyć długa, ale tylko część będzie dotyczyć właśnie Ciebie.

 

Najważniejsze dokumenty wymagana przy rejestracji w urzędzie pracy jako bezrobotny:

  • dowód osobisty lub inny dokument tożsamości
  • dyplom, świadectwo ukończenia szkoły oraz zaświadczenia o ukończeniu kursów lub szkoleń
  • wszystkie świadectwa pracy
  • wszystkie decyzje o likwidacji działalności gospodarczej oraz zaświadczenie z ZUS-u o okresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i FP z podstawą ich wymiaru w rozbiciu na poszczególne miesiące za okres prowadzenia działalności gospodarczej
  • zaświadczenie o okresie zawieszenia działalności gospodarczej, jeżeli zgłoszony został do ewidencji działalności gospodarczej wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej i okres zawieszenia jeszcze nie upłynął.

 

Pełną listę wymaganych dokumentów znajdziesz na stronie zielonalinia.gov.pl.

 

Zajrzyj również do poradnika: Praca w domu — jak zarabiać przez internet?

 

4. Rejestracja jako bezrobotny — co daje?

 

Część osób zastanawia się, czy w ogóle warto się wysilać i przechodzić cały proces rejestracji. Odpowiedź brzmi: tak!

 

Pomyślne zarejestrowanie się w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna daje szereg korzyści. Oto najważniejsze z nich:

  • dostęp do usług pośrednictwa pracy (aktualnych ofert pracy zgłaszanych do urzędu pracy przez pracodawców), doradztwa zawodowego i informacji zawodowej oraz pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy oraz szkoleń
  • prawo do ubezpieczenia zdrowotnego (także dla małżonka oraz dzieci, które nie ukończyły 26. roku życia i nadal się uczą)
  • możliwość ubiegania się o zasiłek dla bezrobotnych.

 

Niektórzy bezrobotni mogą także korzystać ze staży czy też prac interwencyjnych, a także ubiegać się np. o zwrot kosztów opieki nad dzieckiem do lat siedmiu.

 

Może Cię także zainteresować: Staż z urzędu pracy — co to jest, wniosek, zarobki

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami związanymi z rejestracją w urzędzie pracy jako bezrobotny? Możesz to zrobić w komentarzu pod artykułem.

Oceń mój artykuł: rejestracja w urzedzie pracy
Średnia: 5 (2 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły