Moje konto
Zakres obowiązków pracownika - co to? Co wpisać? (Wzór)

Zakres obowiązków pracownika - co to? Co wpisać? (Wzór)

Tutaj dowiesz się, czym jest zakres obowiązków pracownika, co powinno się w nim znaleźć i w jakiej formie go przygotować (wzór zakresu obowiązków).

Nikt nie powinien podpisywać umów czy też innego rodzaju kontraktów bez znajomości ich treści.

 

Ta sama zasada obowiązuje podczas szukania pracy.

 

Pracownik, zanim podejmie zatrudnienie, powinien dokładnie zapoznać się z przyszłym zakresem obowiązków. A pracodawca musi mu to umożliwić.

 

W tym artykule znajdziesz:

 

  • wyjaśnienie, co to jest zakres obowiązków pracownika
  • wskazówki, co powinno znaleźć się w zakresie obowiązków i w jakiej formie go przygotować
  • wzór z opisem zakresu obowiązków
  • informacje, jak prawidłowo zmienić zakres obowiązków pracownika.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

1. Czym jest zakres obowiązków pracownika?

 

Zanim pracownik podejmie pracę, zatrudniający powinien zapoznać go z obowiązkami, które na niego czekają.

 

Zakres obowiązków (po angielsku job description) to lista zadań, z którymi wiąże się praca na danym stanowisku. Nie musi być ona przedstawiona na piśmie, jednak przygotowanie formalnego dokumentu jest wskazane (np. w razie rozstrzygania przyszłych sporów).

 

Zgodnie z art. 94 Kodeksu pracy (punkt 1), w sytuacji podpisywania umowy o pracę, pracodawca musi „zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami”.

 

Zakres obowiązków (czynności), w przeciwieństwie do opisu stanowiska, jest ściśle związany z konkretną osobą. Opis stanowiska jest bowiem uniwersalnym elementem struktury organizacji, a zakres obowiązków — bardziej szczegółowym opisem zadań pracownika na tym stanowisku.

 

Może Cię także zainteresować: Praca biurowa — obowiązki, gdzie szukać ofert pracy

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

2. Co powinno znaleźć się w zakresie obowiązków pracownika?

 

Kodeks pracy nie reguluje zasad tworzenia opisu zakresu obowiązków. Jak już wspomnieliśmy, nie jest również wymagane przygotowanie jego wersji pisemnej.

 

Zazwyczaj jednak opis stanowiska oraz zakres obowiązków (czynności) umieszcza się w treści umowy o pracę, załączniku do niej lub odrębnym dokumencie. Ta ostatnia opcja jest najwygodniejsza, ponieważ przy ewentualnych zmianach zakresu obowiązków, nie ma konieczności podpisywania porozumienia czy też wręczania tzw. wypowiedzenia zmieniającego.

 

Zakres obowiązków pracownika musi być spójny z rodzajem pracy widniejącym w umowie. Powinien być także adekwatny do jego doświadczenia, kwalifikacji czy też wykształcenia. Zazwyczaj czynności wskazuje się w sposób ogólny, np. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, przygotowywanie prezentacji, zarządzanie korespondencją, dbanie o pozytywny wizerunek firmy itp.

 

Do zakresu obowiązków często dołącza się formułkę brzmiącą w ten lub podobny sposób: „Obowiązkiem pracownika jest wykonywanie innych poleceń przełożonych w ramach umowy o pracę”. Nie jest ona jednak równoznaczna z wydawaniem dowolnych poleceń. Chodzi po prostu o umożliwienie realizacji innych zadań w ramach rodzaju pracy ustalonego na początku współpracy.

 

Ponadto, zakres obowiązków należy umieścić w aktach osobowych pracownika w części B.

 

Jak podkreślają eksperci Państwowej Inspekcji Pracy, przed podjęciem zatrudnienia każdy pracownik powinien dokładnie zapoznać się z zakresem przyszłych obowiązków. 

 

Zajrzyj także do poradnika: Zakres obowiązków CV — jak opisać doświadczenie zawodowe?

 

3. Zakres obowiązków pracownika — wzór

 

Jak już wspomnieliśmy, Kodeks pracy nie reguluje sposobu, w jaki należy przedstawić pracownikowi jego zakres obowiązków. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie oddzielnego od umowy dokumentu. Na przykład takiego jak w przykładzie poniżej.

 

Zakres obowiązków pracownika biurowego — przykład

 

Warszawa, 29.03.2021

 

Imię i nazwisko przełożonego

Stanowisko przełożonego

Nazwa firmy

Dane adresowe firmy

 

Pan Jan Tomczyk

Stanowisko: Pracownik biurowy

 

ZAKRES CZYNNOŚCI PRACOWNIKA

 

Niniejszym informuję, że w związku z zatrudnieniem na stanowisku pracownika biurowego do Pana obowiązków będą należały następujące czynności:

 

  • umawianie i prowadzenie kalendarza spotkań
  • przygotowywanie prezentacji, raportów oraz sprawozdań
  • zarządzanie korespondencją biurową
  • obsługa programów i maszyn biurowych.

 

Pana obowiązkiem będzie również wykonywanie innych poleceń przełożonego w ramach umowy o pracę.

 

Podany zakres czynności obowiązuje od dnia 1 kwietnia 2021 roku.

 

(pieczątka i podpis pracodawcy)

 

Oświadczam, że zapoznałem się z zakresem czynności i zobowiązuje się do ich sumiennego i starannego wykonywania.

 

(podpis pracownika)

 

Może Ci się także przydać: Referencje dla pracownika — wzór

 

4. Zmiana zakresu obowiązków

 

Już w trakcie zatrudnienia pracodawca może zmienić zakres obowiązków pracownika. Jeśli mieści się on w ramach tego samego rodzaju pracy, nie są wymagane dodatkowe działania.

 

Jeśli jednak nowe czynności będą wykraczać poza umówiony rodzaj pracy, zmiany należy wprowadzić w drodze porozumienia lub poprzez wypowiedzenie zmieniające i zaproponować nowe warunki ze zaktualizowaną wersją obowiązków. Zmianie ulegnie więc rodzaj wykonywanej pracy.

 

Warto wiedzieć, że w przypadku gdy pracownik nie zaakceptuje nowego zakresu czynności mieszczącego się w ramach wcześniej ustalonego rodzaju wykonywanej pracy, pracodawca może rozwiązać jego umowę (odmowa może bowiem zostać uznana za niesubordynację).

 

Może Cię także zainteresować: Aneks do umowy o pracę — kiedy przygotować, jak napisać?

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Masz pytania lub własne obserwacje? Zachęcamy do komentowania artykułu poniżej.

Oceń mój artykuł: zakres obowiazkow
Średnia: 0 (0 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły