Polski
    Moje konto

    Kontroluj swoje dane

    Używamy plików cookie, aby udoskonalić proces tworzenia CV i listów motywacyjnych. Z tego powodu możemy udostępniać Twoje dane dotyczące użytkowania podmiotom trzecim. Więcej informacji o tym, jak używamy plików cookie, znajdziesz w naszej Polityce plików cookie. Jeśli chcesz ustawić preferencje dotyczące plików cookie, kliknij przycisk Ustawienia. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij Akceptuj.

    Ustawienia Akceptuj

    Ustawienia plików cookie

    Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

    Wybierz akceptowane pliki cookie

    Analityka

    Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

    Wydajność i personalizacja

    Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

    Reklamy

    Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

    Niezbędne

    Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

    Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

    Zapisz preferencje
    Dopadły Cię podyplomowe stresy i lęki? Oto jak sobie z nimi radzić

    Dopadły Cię podyplomowe stresy i lęki? Oto jak sobie z nimi radzić

    Niektórzy mówią na to „podyplomowa depresja”. Inni nazywają to „kryzysem wieku kwartalnego”. Oto jak wyjść z tego dołka.

    Dwa lata po ukończeniu studiów Karolina wciąż nie miała pracy. Mieszkała w swoim pokoju dziecinnym w domu rodziców, podczas gdy jej niepokój i przygnębienie tylko rosły. 

     

    Kredyt zaciągnięty na studia tylko wzmacniał presję znalezienia pracy.

     

    CV Karoliny widniało na każdej możliwej stronie HRowej. Liczba podań o pracę, jakie wysłała, biła wszelkie rekordy.

     

    Z reguły nie otrzymywała żadnej odpowiedzi. A nawet jeśli już dostała się na rozmowę, ta kończyła się fiaskiem. 

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    szablon cv

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

     

    Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

     

    Stwórz CV teraz

     

    Stres po studiach w praktyce

     

    Karolina źle się czuła.

     

    Miała problemy z motywacją. Przez brak jakiegokolwiek grafiku spędzała za dużo czasu w piżamie. Zbyt wiele godzin umykało jej na bezmyślnym przeglądaniu mediów społecznościowych. 

     

    W dodatku każda wizyta w social mediach dostarczała nowych dowodów na to, że pozostali radzą sobie świetnie. Rówieśnicy dostają dobre prace, jeżdżą po świecie, przenoszą się do nowych ciekawych miejsc.

     

    Wstydząc się swojej sytuacji, Karolina przestała odbierać telefony od znajomych. 

     

    Zadomowiła się w swoim dole. Doskwierały jej frustracja, poczucie beznadziei, strachu i odizolowania od reszty świata. Jej poczucie własnej wartości poszybowało ostro w dół.

     

    To, co odczuwała Karolina, nie jest jednostką chorobową, ale stanowi częste zjawisko. 

     

    Niektórzy mówią na to „podyplomowa depresja”. Inni nazywają to „kryzysem wieku kwartalnego”.

     

    Jeśli czujesz się podobnie, wiedz, że Twój przypadek nie jest odosobniony. Wśród czynników, które prowadzą do tego zjawiska, są: 

    • poważne zmiany życiowe
    • nagła utrata rutyny 
    • wyobcowanie społeczne i brak wsparcia ze strony towarzystwa
    • studenckie problemy finansowe (np. długi związane ze studiami) 
    • porównywanie się do innych
    • niepewność związana z przyszłością i przekonanie o niepowodzeniu.

     

    Ja też przeszedłem ten kryzys po studiach. Moja pierwsza praca nie miała nic wspólnego z tym, co studiowałem. Czułem, jakbym został z tyłu, wykluczony z wyścigu. 

     

    To musiało się skończyć. Musiałem coś zmienić

     

    Dla mnie tą zmianą okazało się założenie własnej firmy — Transizion. Dziś pomagam młodym ludziom przygotować się do studiów, a ze studentami i absolwentami pracuję nad wytyczeniem najlepszej dla nich ścieżki przyszłej kariery.

     

    W tym artykule podzielę się z Tobą najbardziej przydatnymi wskazówkami, jak wydostać się z tej otchłani, w którą tak wielu z nas zdaje się wpadać tuż po studiach. 

     

    I choć oczywiście nie możesz przewidzieć, jak potoczy się Twój proces szukania pracy, możesz zrobić kilka konkretnych kroków, by pozbyć się tej podyplomowej depresji i poczuć się lepiej.

     

    Oto jak możesz zmienić swoje życie.

     

    7 wskazówek, by wydostać się z podyplomowego doła

     

    Wypróbuj tych siedem praktycznych porad, aby przepędzić podyplomowe smutki.

     

    1. Stwórz sobie plan dnia

     

    Bez zajęć i stałej pracy, Twoje dni zdają się ulatywać bez celu. Przesypiając całe popołudnia, chodząc ciągle w piżamie i pochłaniając wraz z fast foodami całe sezony seriali Netfliksa, wcale nie poprawisz sobie humoru. 

     

    Nadaj swojemu życiu strukturę i cel, planując grafik na każdy dzień. Ustaw budzik. Wstań, poćwicz i się ubierz. Co rano poświęć godzinę lub dwie na pisanie podań o pracę. Potraktuj szukanie pracy jak pracę na pół etatu.

     

    Wyjdź z domu, złap trochę słońca. Załatw parę spraw, idź na lunch albo postaraj się zobaczyć ze znajomymi. 

     

    Czytaj książki i słuchaj podcastów. Notuj swoje cele w dzienniku. Spróbuj stworzyć w domu jakiś projekt. 

     

    Produktywne spędzanie czasu dostarczy Ci świeżej energii i ograniczy czas, który w przeciwnym razie upłynąłby Ci na zamartwianiu się. W ten sposób poczujesz, że coś osiągasz i będziesz czerpać z tego radość.

     

    A jeśli nadal zastanawiasz się, co chcesz robić po studiach, zainspiruj się naszym przewodnikiem: Jak wybrać karierę, którą pokochasz

     

    2. Zadbaj o zdrowie fizyczne

     

    Kiedy czujesz się dobrze fizycznie, wpływa to pozytywnie na Twoją psychikę. Zadbaj więc o siebie:

    • ćwicz regularnie (minimum 3-5 razy w tygodniu) 
    • jedz zbilansowane, odżywcze posiłki
    • śpij co najmniej siedem godzin na dobę
    • co oczywiste, nie nadużywaj alkoholu.

     

    Wysiłek fizyczny uwalnia endorfiny, które dodają energii i radości. Dodatkowo ćwiczenia zwiększają produkcję serotoniny i noradrenaliny, co może obniżyć stres i przygnębienie. 

     

    A zatem poprawa stanu zdrowia fizycznego w naturalny sposób polepszy także Twoje zdrowie psychiczne. To istotne nie tylko w tej chwili. Poprawa zdrowia fizycznego, gdy masz dwadzieścia parę lat może przyczynić się do lepszej pracy Twojego mózgu na starość. 

     

    Oczywiście kiedy masz doła, trudno wprowadzić tę teorię w życie.

     

    Prawdopodobnie nie masz teraz ochoty na ćwiczenia. Interesują Cię za to uzależniające przekąski i fast foody. A gdy zamartwiasz się swoją przyszłością, trudno o dobry sen. 

     

    Zacznij więc od małych kroczków. Jeśli wyznaczysz sobie trudny do osiągnięcia cel ćwiczeń, a potem nie zdołasz go osiągnąć, możesz poczuć się jeszcze gorzej. 

     

    Zrób 10 minut pilatesu lub zumby z filmikiem na Youtubie. Przejdź kilka przecznic z psem.

     

    Podobnie postępuj z jedzeniem. 

     

    Kup trochę świeżych owoców i warzyw, które najbardziej lubisz. Znajdź parę prostych, zdrowych przepisów, które Ci się podobają. Zacznij poranek od smoothie, owsianki albo jogurtu z garścią jagód.

     

    Nawet tak niewielkie zmiany sprawią, że poczujesz się lepiej, co z kolei da Ci motywację do spróbowania bardziej zaawansowanego treningu i jeszcze zdrowszego jedzenia. 

     

    Dodatkowo te same kroki prowadzą do poprawy jakości snu. A to ważne, bo brak snu jest łączony z nerwicą i depresją.

     

    3. Ogranicz czas spędzany w mediach społecznościowych

     

    Być może przeglądasz Facebooka i Instagram zupełnie beztrosko, ale to nie znaczy, że nie robisz sobie w ten sposób krzywdy. Ciągłe siedzenie w social mediach może negatywnie wpłynąć na Twoje zdrowie psychiczne i poczucie własnej wartości. 

     

    Zbyt częste zaglądanie na portale społecznościowych wiąże się z pogarszaniem się stanów depresyjnych i lękowych oraz niższą samooceną. Badania pokazują, że ma to również wpływ na obniżanie się zadowolenia z życia i mniejsze poczucie szczęścia na co dzień.

     

    Dlaczego? Jednym z powodów jest „efekt porównawczy”.

     

    Natura człowieka każe mu porównywać się z innymi. W ten sposób oceniamy własną osobę, w najlepszym razie po to, aby zmotywować się do pracy nad sobą. 

     

    Niestety problem mediów społecznościowych polega na tym, że porównujemy w nich swoje prawdziwe życie do starannie wyselekcjonowanych i wyretuszowanych momentów z życia innych.

     

    Karolina nigdy nie opublikowała posta o treści: „Wciąż żadnych widoków na pracę. Wciąż w domu rodziców” na swoim koncie na Facebooku. Gdyby jej znajomi byli w jej położeniu, też by tego nie zrobili. 

     

    W social mediach nigdy nie dostajesz pełnego obrazu sytuacji. Widzisz tylko to, co inni chcą Ci pokazać.

     

    Jeśli będziesz porównywać swoje życie zza kulis z tym, czym inni decydują się dzielić z resztą świata, zawsze będziesz czuć się gorszy. 

     

    W dodatku media społecznościowe tak naprawdę bardziej izolują Cię od towarzystwa, a nawet mogą zaburzyć Twój rytm snu.

     

    Jeśli chcesz odczuwać więcej radości i zwiększyć swoją pewność siebie, odłóż telefon. Aplikacje takie jak Forest, Moment i Offtime mogą pomóc Ci zmniejszyć czas spędzany z telefonem. 

     

    4. Naucz się medytować i rób to regularnie

     

    Wiem — medytacja może Ci się kojarzyć z nawiedzonymi celebrytami i sztucznie uśmiechniętymi ludźmi w reklamach. Ale to coś więcej.

     

    Medytacja daje mnóstwo korzyści: obniża stres, poprawia sen, pomaga kontrolować stany lękowe, obniża ciśnienie i poprawia zdrowie emocjonalne. 

     

    To świetny sposób, żeby skupić się na teraźniejszości oraz zwalczyć negatywne myśli i emocje. Medytacja pomaga się zrelaksować i poprawia nastrój. 

     

    Jeśli nigdy dotąd nie medytowałeś, na początku możesz czuć się nieswojo. Użyj aplikacji typu Headspace czy Insight Timer, żeby nauczyć się medytować. Headspace to krótkie medytacje z komentarzem dla początkujących, a Insight Timer tworzy różnego rodzaju medytacje do codziennego użytku. Możesz także wypróbować świetną książkę „Cud uważności" autorstwa wietnamskiego mnicha Thicha Nhat Hanha. 

     

    Gdy już wdrożysz się w techniki medytacji, wprowadź ją do swojego codziennego rozkładu zajęć. Spróbuj medytować codziennie o tej samej porze, np. tuż po przebudzeniu rano albo tuż przed pójściem spać. 

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    5. Znajdź swoją pasję

     

    Rozwijając swoje pasje, w naturalny sposób dostarczasz sobie motywacji i radości.

     

    Nieważne, co Cię pasjonuje. Możliwe, że spełnisz się pracując wolontaryjnie na rzecz swojej społeczności, a może nagle zainteresuje Cię szydełkowanie.

     

    Jeśli nie masz teraz żadnego hobby, znajdź je. Pływaj, wspinaj się, pisz, maluj, gotuj, surfuj, jeździj na desce, tańcz, rób zdjęcia albo zajmij się psami ze schroniska. Możliwości są nieograniczone. I to naprawdę działa.

     

    Nawet jeśli z początku coś Ci nie wychodzi, nie przestawaj próbować. Aby robić coś dobrze potrzeba praktyki. A im lepiej będzie Ci szło, tym więcej satysfakcji będziesz czerpać z tego zajęcia. 

     

    Ludzie nie biorą swoich pasji z nikąd. Musisz nie tylko znaleźć swoją, ale też rozwijać ją i doskonalić.

     

    6. Uporządkuj swoją przestrzeń

     

    Z pozoru to może wydawać się nieistotne, ale bałagan może powodować stres i Cię przytłaczać. Uporządkowana przestrzeń pomoże Ci poczuć się bardziej produktywnym. 

     

    Ogarnij swoje biurko, posprzątaj swój pokój i dodaj elementy, które poprawią Ci humor. Mogą to być rodzinne zdjęcia, świeczki, obrazy, które lubisz, czy nowy barwny pled.

     

    Możesz nawet zastosować się do porad Marie Kondo, eskpertki od sprzątania, i wyrzuć wszystko, co nie przynosi Ci „radości”. Przekształć swój pokój w przestrzeń, w której panuje atmosfera porządku, spokoju i szczęścia. 

     

    Jeśli chcesz poznać więcej porad, by poprawić (i utrzymać) porządek i organizację, przejrzyj ten nasz poradnik: Twoje życie osobiste to projekt. Zarządzaj nim niczym project manager

     

    7. Zdobądź wsparcie

     

    Gdy czujemy się nieszczęśliwi i bezwartościowi, często odseparowujemy się od innych. Sęk w tym, że ta

    izolacja tylko pogarsza inne problemy.

     

    Odezwij się do przyjaciół i rodziny. Znajdź ludzi w podobnej sytuacji — wierz mi, istnieją. 

     

    Porozmawiaj z nimi o tym, jak się czujesz. Nie trzymaj tego w sobie. Nawet jeśli Twoi bliscy nie dadzą Ci żadnych porad, samo wygadanie się i otworzenie się na odrobinę empatii może Ci znacząco pomóc. 

     

    A jeśli po wypróbowaniu tych wszystkich wskazówek wciąż sobie nie radzisz, porozmawiaj z terapeutą lub psychologiem

     

    Czasami trudno jest poprosić o pomoc, ale pamiętaj, że odezwanie się do innych jest oznaką siły — nie słabości. 

     

    Szczęśliwe zakończenie

     

    Te wskazówki są zaprojektowane tak, by pomóc Ci odzyskać szczęście, motywację i pewność siebie, gdy skończysz studia. 

     

    Ale mają też jeden świetny efekt uboczny:

     

    Gdy poczujesz się lepiej, będzie szło Ci lepiej. 

     

    Być może z zaskoczeniem odkryjesz, że po wprowadzeniu tych pozytywnych zmian Twoje poszukiwania pracy będą bardziej owocne.

     

    W przypadku Karoliny rozmowa z mamą okazała się momentem przełomowym. Postanowiła przestać rozpaczać i zacząć poważnie pracować nad swoim zdrowiem fizycznym i psychicznym.

     

    Nie stało się to od razu, ale koniec końców Karolina dostała pracę na wydziale sportowym lokalnej uczelni. Dziś współpracuje z największymi organizacjami sportowymi w kraju. 

     

    Założenie firmy Transizion zmieniło moje życie. Pomagamy tysiącom studentów, rodziców, poszukującym pracy i weteranom. 

     

    A moja podyplomowa depresja? To tylko odległe wspomnienie. 

     

    Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Co o tym sądzisz?

     

    Czy i Ciebie dopadło po studiach przygnębienie? Co pomogło Ci się go pozbyć? Masz jakieś porady, o których tutaj nie wspomnieliśmy?

     

    Bardzo chcielibyśmy poznać Twoje zdanie w komentarzu!

    Oceń mój artykuł: stres po studiach
    Średnia: 3.25 (4 oceny)
    Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
    Jason Patel
    Jason jest twórcą Transizion, firmy konsultingowej dla przyszłych studentów, oferującej pomoc w planowaniu dalszej kariery. Transizion może się pochwalić stuprocentową satysfakcją wśród studentów, rodziców i absolwentów. O Jasonie i jego firmie opowiadały media takie jak BBC, Washington Post, Forbes, Fast Company i wiele innych. Transizion stawia sobie za cel zrównanie szans młodych ludzi w USA.

    Podobne artykuły

    Work-life balance — co to? Definicja po polsku i przykłady

    Work-life balance — co to? Definicja po polsku i przykłady

    Z artykułu dowiesz się, co to jest work life balance, poznasz jego definicję i przykłady oraz korzyści, które ze sobą niesie (dla pracodawcy i pracownika). Sprawdzisz, jak work-life balance ma się w Polsce i jak firmy stosują jego zasady. Dowiesz się także, jak samemu wyćwiczyć tzw. WLB.

    Jak sobie radzić z żałobą w miejscu pracy

    Jak sobie radzić z żałobą w miejscu pracy

    Człowiek dotknięty tragedią potrzebuje czasu, żeby się z nią uporać. Warto się zatem zastanowić, w jaki sposób współpracownicy mogą pomóc osobom pogrążonym w żałobie.