

Nie wiesz, co oznacza pojęcie stosunek pracy? Tutaj znajdziesz definicję. Dowiesz się też, czy zawarcie umowy zlecenie oznacza nawiązanie stosunku pracy.
Stosunek pracy — co to właściwie oznacza? Pojęcie występuje w przepisach prawa, umowach i żargonie HR-owców, ale czym jest w praktyce? W tym artykule zrozumiale i dokładnie wszystko wyjaśnimy.
Dowiesz się również:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Stosunek pracy to pojęcie opisane w Kodeksie pracy. Oznacza relację prawną pomiędzy pracownikiem i pracodawcą. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
Trzeba również dodać, że Kodeks pracy w art. 22. § 1 jasno wskazuje, że pracownik, który pozostaje w stosunku pracy z danym pracodawcą, wykonuje pracę pod kierownictwem tego pracodawcy oraz w miejscu i czasie przez niego wyznaczony.
Stosunek pracy dotyczy tych osób, które podpisały z danym pracodawcą umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, która spełnia powyższe zasady. Jeśli więc podpisałeś umowę zlecenie, na której podstawie wykonujesz pracę w wyznaczonym miejscu i czasie oraz otrzymujesz za to ustalone wynagrodzenie, nawiązałeś stosunek pracy.
Zobacz też: Umowa o dzieło — wzór, podatek. Czym się różni od zlecenia?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Stosunek pracy powstaje przede wszystkim poprzez zawarcie umowy o pracę (lub cywilnoprawnej) pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Mamy trzy rodzaje umów o pracę: na czas próbny, na czas określony (w tym umowa na zastępstwo) i na czas nieokreślony.
Jest jeszcze kilka innych trybów nawiązania stosunku pracy. Oto one.
Stosunek pracy może powstać na skutek:
Gdy mówimy o powołaniu, mamy na myśli zatrudnianie na stanowiskach samorządowych, np. wójta, skarbnika gminy, skarbnika powiatu i skarbnika. Powołuje się również Głównego Inspektora Pracy i jego zastępców oraz dyrektorów instytucji kulturalnych.
Mianować można pracowników urzędów państwowych, nauczycieli, sędziów, pracowników samorządowych, pracowników służby cywilnej oraz pewne grupy pracowników naukowych.
Jeśli chodzi o wybór kogoś na daną funkcję, to nie powoduje on automatycznie nawiązania stosunku pracy. Osoba wybrana musi wyrazić zgodę i podpisać stosowną umowę. Na podstawie wyboru stosunek pracy nawiązują pracownicy samorządowi oraz etatowi członkowie organizacji społecznych, stowarzyszeń, partii, związków zawodowych i spółek prawa handlowego.
Spółdzielcze umowy o pracę są zawierane w spółdzielniach pracy. Istotne są tu dwie kwestie. Każdy członek spółdzielni musi pozostawać w stosunku pracy ze spółdzielnią i jest zobowiązany świadczyć pracę na jej rzecz. Otrzymuje oczywiście (jak w przypadku każdego stosunku pracy) wynagrodzenie.
Zobacz też: Wypowiedzenie umowy o pracę —wzór jak napisać [PDF, DOC]
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, związane z definicją pojęcia „stosunek pracy”, śmiało dodaj komentarz na forum poniżej artykułu. Postaramy się odpowiedzieć.
W tym artykule dowiesz się, jakie są dobre i złe cechy charakteru oraz czym różnią się one od cech osobowości. Podpowiemy Ci także, jak wpisać je do CV (również po angielsku).
Mobbing w pracy — dotyczy Cię to? Zobacz, jak sobie z tym radzić i gdzie zgłosić przypadki mobbingu. Sprawdź definicję mobbingu, którą formułuje Kodeks pracy.
Sprawdź, jakie są najważniejsze cechy dobrego pracownika według ekspertów i pracodawców, jak je zaprezentować i wpisać do CV.