

Nie wiesz, co oznacza pojęcie stosunek pracy? Tutaj znajdziesz definicję. Dowiesz się też, czy zawarcie umowy zlecenie oznacza nawiązanie stosunku pracy.
Stosunek pracy — co to właściwie oznacza? Pojęcie występuje w przepisach prawa, umowach i żargonie HR-owców, ale czym jest w praktyce? W tym artykule zrozumiale i dokładnie wszystko wyjaśnimy.
Dowiesz się również:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Stosunek pracy to pojęcie opisane w Kodeksie pracy. Oznacza relację prawną pomiędzy pracownikiem i pracodawcą. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
Trzeba również dodać, że Kodeks pracy w art. 22. § 1 jasno wskazuje, że pracownik, który pozostaje w stosunku pracy z danym pracodawcą, wykonuje pracę pod kierownictwem tego pracodawcy oraz w miejscu i czasie przez niego wyznaczony.
Stosunek pracy dotyczy tych osób, które podpisały z danym pracodawcą umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, która spełnia powyższe zasady. Jeśli więc podpisałeś umowę zlecenie, na której podstawie wykonujesz pracę w wyznaczonym miejscu i czasie oraz otrzymujesz za to ustalone wynagrodzenie, nawiązałeś stosunek pracy.
Zobacz też: Umowa o dzieło — wzór, podatek. Czym się różni od zlecenia?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Stosunek pracy powstaje przede wszystkim poprzez zawarcie umowy o pracę (lub cywilnoprawnej) pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Mamy trzy rodzaje umów o pracę: na czas próbny, na czas określony (w tym umowa na zastępstwo) i na czas nieokreślony.
Jest jeszcze kilka innych trybów nawiązania stosunku pracy. Oto one.
Stosunek pracy może powstać na skutek:
Gdy mówimy o powołaniu, mamy na myśli zatrudnianie na stanowiskach samorządowych, np. wójta, skarbnika gminy, skarbnika powiatu i skarbnika. Powołuje się również Głównego Inspektora Pracy i jego zastępców oraz dyrektorów instytucji kulturalnych.
Mianować można pracowników urzędów państwowych, nauczycieli, sędziów, pracowników samorządowych, pracowników służby cywilnej oraz pewne grupy pracowników naukowych.
Jeśli chodzi o wybór kogoś na daną funkcję, to nie powoduje on automatycznie nawiązania stosunku pracy. Osoba wybrana musi wyrazić zgodę i podpisać stosowną umowę. Na podstawie wyboru stosunek pracy nawiązują pracownicy samorządowi oraz etatowi członkowie organizacji społecznych, stowarzyszeń, partii, związków zawodowych i spółek prawa handlowego.
Spółdzielcze umowy o pracę są zawierane w spółdzielniach pracy. Istotne są tu dwie kwestie. Każdy członek spółdzielni musi pozostawać w stosunku pracy ze spółdzielnią i jest zobowiązany świadczyć pracę na jej rzecz. Otrzymuje oczywiście (jak w przypadku każdego stosunku pracy) wynagrodzenie.
Zobacz też: Wypowiedzenie umowy o pracę —wzór jak napisać [PDF, DOC].
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, związane z definicją pojęcia „stosunek pracy”, śmiało dodaj komentarz na forum poniżej artykułu. Postaramy się odpowiedzieć.
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.
W tym artykule dowiesz się, jakie są dobre i złe cechy charakteru oraz czym różnią się one od cech osobowości. Podpowiemy Ci także, jak wpisać je do CV (również po angielsku).
Mobbing w pracy — dotyczy Cię to? Zobacz, jak sobie z tym radzić i gdzie zgłosić przypadki mobbingu. Sprawdź definicję mobbingu, którą formułuje Kodeks pracy.
Sprawdź, jakie są najważniejsze cechy dobrego pracownika według ekspertów i pracodawców, jak je zaprezentować i wpisać do CV.