

W tym artykule dowiesz się, czym jest scrum i na czym polega praca w tej metodyce. Przeczytasz również, co oznaczają charakterystyczne dla scrum pojęcia.
Scrum to jedna z metodyk zwinnych (agile). Opisuje ona ramy procesu (framework) działania zespołów, które mają za zadanie wytworzyć i dostarczyć klientowi określony produkt. Pierwotnie scrum został pomyślany dla pracowników działów IT, ale obecnie ta metodyka jest stosowana dość uniwersalnie.
Chcesz wykorzystać scrum w pracy? Przeczytaj poniższy artykuł.
Dowiesz się z niego:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Metodyka scrum określa ramy postępowania dla zespołów realizujących projekty głównie w IT, ale jej założenia pomagają również ludziom pracującym w innych branżach. Chodzi przede wszystkim o to, by mieć stałą kontrolę nad procesem i radzić sobie skutecznie z nieprzewidzianymi komplikacjami.
Jak to się dzieje? O tym za chwilę.
Warto wiedzieć, że nazwa „scrum” została zaczerpnięta z terminologii sportowej. W rugby „scrum” oznacza wznowienia gry po faulu lub po wybiciu piłki poza boisko. Termin użyty w kontekście, o którym tutaj mówimy, pierwszy raz pojawił się 1986 roku w artykule z Harvard Business Review (HBR) zatytułowanym The New Product Development Game autorstwa Hirotaki Takeuchiego i Ikujiro Nonaki.
W tym tekście opisano nowy sposób wytwarzania produktów przez takie firmy jak Honda, Canon czy Fuji-Xerox. Chwalono holistyczne podejście do pracy, którym zastąpiono dawny styl, charakteryzujący się realizacją zadań krok po kroku, sekwencyjnie.
Autorzy tekstu zauważyli, że:
W dzisiejszym szybkim, konkurencyjnym świecie rozwoju nowych produktów komercyjnych, najważniejsze są: szybkość i elastyczność.
Podkreślili między innymi takie cechy nowego podejścia, jak wbudowana niestabilność (czyli świadomość, że w projekcie mogą zajść zmiany), działanie w samoorganizujących się zespołach czy dzielenie procesu pracy na krótsze, następujące po sobie fazy.
Artykuł miał wpływ na rozwój wielu koncepcji, które dały początek temu, co obecnie nazywamy scrum. Już w 1993 r. Jeff Sutherland i jego zespół w Easel Corporation stworzyli proces scrum do wykorzystania w procesach tworzenia oprogramowania.
Zobacz też: Mentor — kto to jest (definicja)? Czym różni się od coacha?
Scrum opisuje rozkład zadań dość szczegółowo — od planowania po dostarczenie gotowego produktu. To dlatego praca podzielona jest na takie odcinki jak: planowanie sprintu, daily scrum meetings, sprint review i sprint retrospective. Za chwilę przejdziemy do szczegółowego opisu tych faz.
Warto dodać, że najważniejsza w metodologii scrum jest przejrzystość. Informacja zwrotna na temat przebiegu pracy — bez względu na to, czy realizacja zadań przebiega pomyślnie, czy nie — jest kluczem do osiągnięcia pożądanego efektu.
Podejmowanie decyzji według zasad scrum odbywa się właśnie na podstawie feedbacku udzielanego przez poszczególne zespoły i ich członków. W ten sposób można stale trzymać rękę na pulsie i kontrolować przebieg prac.
Drugą ważną rzeczą jest iteracyjny i przyrostowy sposób pracy.
Jak czytamy w słowniku języka polskiego, iteracja to metoda polegająca na wielokrotnym stosowaniu tego samego przekształcenia lub procedury. Właśnie tak zorganizowane są sprinty — każdy kolejny następuje po poprzednim i jest przekształcany w sposób, który pozwala osiągnąć najlepszy cel. W ten sposób osiąga się przyrost wyników pracy.
Scrum Master — czyli menedżer procesu scrum. Jego rolą jest prowadzenie, nauczanie i wspieranie zespołu scrumowego we właściwym zrozumieniu i wykorzystaniu scrum.
Development Team — czyli zespół odpowiedzialny za rozwój. Składa się on z profesjonalistów, specjalizujących się w konkretnych dziedzinach. Development Team odpowiedzialny jest za organizację pracy oraz zarządzanie czasem i wyznaczonymi zadaniami.
Product Owner — tę rolę pełni tylko jedna osoba, która odpowiedzialna jest za podejmowanie decyzji o kolejności realizacji poszczególnych zadań. Product Owner w pewien sposób reprezentuje klienta, mając świadomość jego wymagań. To dlatego wie, w jaki sposób ustalać priorytety.
Backlog — lista zadań do wykonania, która wymaga określenia priorytetów.
Scrum Poker — to oparta na konsensusie technika szacowania czasu pracy w metodyce agile. Wystarczy ściągnąć na telefon aplikację Scrum Poker, by licytować wraz z całym zespołem ile godzin potrzeba, by wykonać dane zadanie.
Wskazówka: Jeśli chcesz korzystać ze scrum, przeczytaj Scrum Guide. Tam znajdują się wszystkie definicje i opisy poszczególnych faz pracy nad dostarczaniem produktu, stworzone przez Kena Schwabera i Jeffa Sutherlanda, współtwórców Scrum.
Sprint to serce całego procesu metodyki scrum. Sprinty mogą trwać 2 tygodnie lub miesiąc, ale wszystkie muszą mieć tę samą długość. Nowy sprint rozpoczyna się natychmiast po zakończeniu poprzedniego.
Nie wprowadza się żadnych zmian w czasie trwania sprintu, po to, by nie zakłócić planu pracy. Osoby wykonujące zadania powinny skupić się na tym, co mają do zrobienia i mieć ten komfort, że nikt nie będzie dorzucał im niezapowiedzianej pracy.
Zobacz też: Rozmowa o pracę po angielsku — pytania i odpowiedzi [Zwroty]
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto jak przebiega praca w scrumi-e:
1.
Sprint Planning (planowanie sprintu) — biorą w nim udział członkowie zespołu scrumowego oraz product owner. Na tym etapie określa się priorytety i planuje pracę na określony czas (najczęściej 2 tygodnie). Każdy ma tutaj swój głos w ustalaniu czasu realizacji swojego zadania.
2.
Daily Scrum — krótkie, 15-minutowe spotkanie, które odbywa się codziennie. Członkowie zespołu scrumowego odpowiadają w nim na trzy pytania:
3.
Sprint Review — to spotkanie, które odbywa się na zakończenie sprintu. Zespół przedstawia efekty swojej pracy i na podstawie feedbacku podejmuje decyzje o dalszych etapach prac.
4.
Sprint Retrospective —jest to ostatni etap sprintu. Na tym spotkaniu osoby biorące udział w projekcie dyskutują na temat przebiegu prac i zastanawiają się, co można ulepszyć w trwającym już procesie realizacji produktu.
Tak, ale… musisz odróżniać te pojęcia, bo agile to termin szerszy niż scrum.
Agile oznacza podejście do wytwarzania i rozwijania produktów. Mieści w sobie wiele różnych szczegółowych metod i praktyk. Jedną z nich jest właśnie scrum.
Zobacz też: Jak napisać list motywacyjny? (Wzór klasycznego listu do pracy)
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Co oznaczają skróty: CEO, CFO, CTO, COO, CSO, CIO i inne? Wyjaśnienie skrótów po angielsku. Tłumaczenie po polsku. Zakres obowiązków. Zarobki.
Zobacz zwroty po angielsku, które przydadzą się w czasie pisania CV po angielsku. Nie pozwól sobie na popełnienie gafy językowej — użyj fraz z naszej listy.
Dowiedz się, na czym polega koncepcja biura typu open space. W tym tekście przytaczamy dane o wpływie open space na komunikację między pracownikami.