Mentor — kto to jest (definicja)? Czym różni się od coacha?
Stwórz CV terazLuke Skywalker miał za swojego mentora Mistrza Yodę. Bez niego nie mógłby rozwinąć swojego prawdziwego potencjału. Potrzebował wskazówek, treningu i praktycznej wiedzy, by stać się Jedi.
Właśnie taka jest rola mentora — pomagać osobie mniej doświadczonej zdobyć wiedzę i umiejętności w jakiejś dziedzinie. Czasami bez wsparcia autorytetów dłużej dochodzimy do źródła naszej prawdziwej mocy. Dlatego mentorzy odgrywają tak dużą rolę w rozwoju potencjału zawodowego pracowników.
Z tego artykułu dowiesz się:
- kim jest mentor
- w czym pomaga mentor
- czym różni się mentor od coacha.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Kim jest mentor? (Definicja)
Mentor to przewodnik na drodze rozwoju i osoba, która dzieli się ekspercką wiedzą ze swoim podopiecznym. Jest nie tyle nauczycielem, ile kimś wspierającym i pomagającym odnaleźć własną drogę zawodową w danej dziedzinie, aby można było osiągnąć jak najwięcej.
Oczywiście każdy chciałby mieć mentora. I może go mieć, ale odnalezienie autorytetu, który będzie jednocześnie skłonny do poświęcenia czasu, przekazania wiedzy i wejścia z kimś w partnerską relację, nie jest wcale łatwe.
Dlatego pojawiła się idea mentoringu, realizowana zarówno w korporacjach, jak i startupach, a także na uniwersytetach i w wojsku. Wszędzie tam, gdzie znaczenie ma szybki rozwój pracowników/studentów, mentorzy są nieocenioną pomocą.
Co to jest mentoring?
Mentoring to nie tylko znana od wieków relacja mistrz-uczeń, lecz także (jak zauważają badacze) coraz częściej wykorzystywana metoda zarządzania rozwojem i karierą pracowników. Dzięki istnieniu programów mentorskich nowozatrudnione osoby szybciej zdobywają wiedzę, a ci, którzy są w firmie nieco dłużej, również mają okazję na rozwinięcie swoich kompetencji.
Istotną zaletą mentoringu jest także możliwość wykorzystania potencjału dojrzałych pracowników, którzy zgromadzili ogromny kapitał wiedzy oraz doświadczenia i mogą być „nośnikami” cennych dla organizacji wartości i pożądanych postaw.
Jeśli program mentorski działa w firmie, nie tylko integruje on starszych i młodszych pracowników, ale też działa na korzyść firmy. Jedni zdobywają cenną wiedzę, a inni — będąc wytypowanymi na mentorów — czują się docenieni i zaangażowani.
W czym pomaga mentor?
Mentor jest swojego rodzaju przewodnikiem i mistrzem. Pomaga podopiecznemu rozwijać się w danej dziedzinie i zdobywać wiedzę, która jest często trudno dostępna. Mentor, dzieląc się swoim doświadczeniem, daje wskazówki, jak kierować swoją karierą, pomaga zdobywać cenne kontakty, ale oferuje także wsparcie i jest w stanie skutecznie motywować nauczaną osobę.
Jak wynika ze statystyk, mentoring wpływa na wzrost produktywności pracowników. Ci, którzy korzystają z pomocy mentorów, awansują pięć razy częściej niż ci, którzy ich nie mają. Jednym słowem — mentor pomaga w rozwijaniu kariery i daje pewność, że działa się we właściwym kierunku.
Jak znaleźć mentora?
Jeśli chcesz, by ktoś był Twoim mentorem:
- Zapytaj o program mentoringu w swojej firmie.
- Poproś kogoś, kogo darzysz autorytetem, o bycie Twoim mentorem w miejscu zatrudnienia.
- Wykorzystaj swoje kontakty np. na LinkedInie, by znaleźć mentora.
- Skorzystaj z komercyjnych programów mentorskich jak np. ten.
Pamiętaj jednak, by być dobrze przygotowanym do skorzystania z mentoringu. To Ty musisz określić cele, jakie chcesz osiągnąć i mieć odpowiednie argumenty, które pomogą Ci przekonać przyszłego mentora do Waszej relacji mistrz — uczeń.
Zobacz też: Jak początkujący start upowiec stworzył sobie dream team mentorów
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Mentor a coach — jaka jest różnica?
Mentor to ktoś, kto dzieli się wiedzą, umiejętnościami i/lub doświadczeniem, wspierając tym samym swojego podopiecznego i przyspieszając jego rozwój w danej dziedzinie. Natomiast coach ma bardziej rolę doradcy, który prowadzi swojego klienta w taki sposób, by ten realizował w pełni rozpoznany u siebie potencjał.
Mentorzy muszą być więc specjalistami w tej samej dziedzinie co ich podopieczni. Od coachów się tego nie wymaga. Coach może nie znać branży, w której pracuje jego klient, ale na pewno rozumie uniwersalne potrzeby jednostki, związane z rozwojem osobowości i życia zawodowego.
Mentor a coach — różnice
Mentor | Coach | |
Kwalifikacje i przygotowanie | Nie jest zwykle wyszkolony w zakresie mentoringu. Jego głównym celem jest przekazywanie określonych umiejętności i wiedzy innej osobie w taki sposób, by mogła szybciej osiągnąć więcej. | Wymaga się od niego certyfikatu ukończenia szkolenia / kursu związanego z coachingiem. |
Narzędzia | Jego jedynym narzędziem jest dobry kontakt z zaangażowanym w swoje „szkolenie” podopiecznym. | Coachowie wykorzystują narzędzia takie jak test DISC D3, diagram autoanalizy itp. |
Relacja między stronami | Przyjacielska | Formalna |
Cel | Przekazanie eksperckiej wiedzy i doświadczeń podopiecznemu. | Rozwijanie potencjału osobistego klienta, by ten mógł osiągnąć założone cele. |
Koszt | Mentorzy z reguły nie otrzymują zapłaty za swoją „działalność”. Wielu mentorów decyduje się na pomoc w kształceniu innych, ponieważ rozumie wartość swojej wiedzy i chce ją przekazać dalej. | Coachowie pobierają opłaty za swoje usługi. Ceny podobne są do wizyt u terapeutów. |
Zobacz też: Mowa ciała u kobiet i mężczyzn — jak odczytywać gesty?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.