Resignation letter - jak z klasą zrezygnować z pracy [Przykłady]
Stwórz CV terazChcesz odejść z pracy i naprawdę jest Ci już wszystko lotto? To nie znaczy jednak, że możesz spalić za sobą mosty. Wystarczy, że złożysz resignation letter, a wszystko odbędzie się kulturalnie i zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami.
Resignation letter to dokument, w którym informujesz pracodawcę o tym, że odchodzisz. Pod warunkiem, że pracujesz np. w Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii, bo właśnie tam składa się resignation letter, gdy chce się zrezygnować z pracy.
Czy mówimy o odpowiedniku wypowiedzenia umowy o pracę? Prawie, ale resignation letter ma zupełnie inną formę. Nie tak suchą i sformalizowaną jak polski dokument. O tym jak napisać resignation letter dowiesz się z tego artykułu.
Podpowiemy Ci również:
- kiedy składa się resignation letter
- jak napisać resignation letter, żeby pozostawić po sobie dobre wrażenie
- jak wyglądają przykłady profesjonalnych resignation letters.
Boisz się, że nie wiesz, jak zaprojektować resignation letter? Zobacz, jakie to proste. Wypróbuje kreator listu motywacyjnego.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Jak wygląda resignation letter i czym właściwie jest?
Resignation letter wygląda jak lustrzane odbicie listu motywacyjnego lub podania o pracę. Widnieje na nim data, miejscowość, dane nadawcy i adresata listu oraz zwrot grzecznościowy. Różnica jest taka, że resignation letter zawiera oficjalne zawiadomienie o odejściu z pracy, w tym przede wszystkim informację o dacie planowanego końca współpracy.
Co jeszcze charakteryzuje ten dokument?
Przede wszystkim warto wiedzieć, że resignation letter nie musi być skomplikowany. Nie musisz też w nim podawać informacji o tym, dlaczego odchodzisz i w jakiej firmie się zatrudnisz.
Co prawda — jak pokazują badania, styl, w jakim napisany jest resignation letter, jest odbiciem relacji odchodzącego pracownika ze swoim przełożonym. Przełożeni reagują lepiej na rezygnacje, gdy pracownik dostarcza więcej niż minimalną ilość informacji (zwłaszcza jeśli dotyczą one powodów odejścia).
Jednak w praktyce w tym dokumencie nie trzeba dziękować pracodawcy za doświadczenie, jakie zdobyłeś, pracując w jego firmie. Wszystko zależy od Ciebie. Najważniejsze, żebyś nie zapomniał podać terminu odejścia z pracy.
W jakiej formie składa się resignation letter?
Rezygnując ze stanowiska, dobrze jest nie tylko wysłać resignation letter, ale też osobiście poinformować swojego przełożonego o odejściu. Pamiętaj o tym, że to, w jakim stylu odejdziesz z pracy, może mieć wpływ np. na to, jakie referencje od pracodawcy otrzymasz.
Czasami okoliczności nie pozwalają na osobistą rozmowę z szefem w celu złożenia rezygnacji. W takim przypadku możesz poinformować o zamiarze odejścia drogą mailową. Pamiętaj, że należy to zawiadomienie wysłać odpowiednio wcześniej, by dać firmie czas na znalezienie Twojego zastępcy.
Resignation letter — sample (przykład po polsku)
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że rezygnuję ze stanowiska office managera w Firmex z dniem 1 października 20XX roku.
Dziękuję za wsparcie i możliwości rozwoju, które zapewnili mi Państwo w ciągu dwóch lat mojej pracy. Doceniam to, że Firmex umożliwił mi osiągnięcie założonych celów zawodowych.
Bardzo chętnie zaangażuję się w szkolenie nowego pracownika, aby ułatwić bezproblemowe przekazanie moich obowiązków następcy. Jeśli taka pomoc będzie potrzebna, proszę dać mi znać.
Z poważaniem,
[Imię i nazwisko]
Resignation letter — sample (przykład po angielsku)
Dear Ms./Mr. [....],
I’m writing to inform you of my resignation from the office manager position at Firmex, effective one month from today.
Thank you for the opportunity to grow my skills and pursue my interests in numerous areas. I feel better prepared for my next professional challenges.
Please let me know if I can be of assistance during the transition period.
Best regards,
[Imię i nazwisko]
Chcesz wiedzieć, jaka jest różnica pomiędzy resignation letter a wypowiedzeniem umowy o pracę? Przeczytaj: Wypowiedzenie umowy o pracę — wzór.
2. Resignation letter — rodzaje dokumentów
To nie jest do końca tak, że istnieje jeden wzór na napisanie resignation letter. W zależności od informacji, jakie chcesz przekazać pracodawcy, Twój dokument może mieć różną formę. Od bardzo krótkiej wzmianki o dacie rezygnacji z pracy, po ofertę pomocy przy wdrażaniu swojego następcy.
Oto przykłady:
Advance Notice Resignation Letter
Czyli Powiadomienie o rezygnacji z wyprzedzeniem. Ten rodzaj resignation letter informuje pracodawcę o tym, że planujesz zrezygnować z pracy na dwa tygodnie (lub dłużej) przed odejściem. Minimum 14 dni to standardowy okres wypowiedzenia w Stanach Zjednoczonych, ale warto upewnić się w dziale HR, czy firma nie ma w tej kwestii innej polityki.
Professional Resignation Letter
W tym najbardziej profesjonalnym resignation letter powiadamiasz firmę o rezygnacji z pracy i oferujesz pomoc w sprawach organizacyjnych. Możesz napisać, że pomożesz przekazać swoje obowiązki swojemu następcy lub krótko go przeszkolisz. Takie zachowanie na pewno zostanie zapamiętane przez pracodawcę.
Resignation Letters for Personal Reasons
Kiedy odchodzisz z pracy z powodów osobistych, może być Ci trudno wszystko wyjaśnić. Zresztą — nie musisz tego robić. Jeśli jednak czujesz potrzebę opowiedzenia o tym, dlaczego musisz odejść ze stanowiska, nic nie stoi na przeszkodzie. Nie rozpisuj się za bardzo. Po prostu w kilku słowach opisz swoje racje.
Retirement Resignation Letter
Odchodzisz na emeryturę? Warto przedstawić pracodawcy retirement resignation letter. W pierwszym akapicie poinformuj o dacie planowanego przejścia na emeryturę. Jeśli chcesz, napisz, że będziesz dobrze wspominał swoją ostatnią pracę i zaproponuj pomoc we wdrożeniu nowego pracownika.
Resignation letter to list formalny. O tego, w jakiej formie go wyślesz, będzie zależało, jak zostaniesz zapamiętany. Najprościej i najszybciej będzie, jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego, w którym bez problemu napiszesz resignation letter.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Bez względu na to, jak dobre miałeś stosunki z poprzednim pracodawcą i jak bardzo lubiłeś swoją procę — przed Tobą nowy rozdział. I to jest powód do radości! Jeśli nie wiesz, jak zmienić swoją zawodową przyszłość, przeczytaj: Gdzie i jak szukać pracy? [Portale z ofertami pracy]
Jeśli masz jakieś pytania dotyczące pisania resignation letter, zadaj je na forum poniżej artykułu. Chętnie odpowiemy.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.