Jak zamienić znajomość z pracy w przyjaźń
Stwórz CV terazDystans wobec współpracowników w biurze to naturalna rzecz. Ale czy warto go utrzymywać? Każdy dzień to szansa na zawarcie nowych znajomości i lepsze poznanie ludzi, z którymi się pracuje.
Unikanie spędzania czasu ze współpracownikami może Cię wyizolować ze środowiska pracy.
Pomyśl tylko: za każdym razem, gdy jesz lunch przy biurku, mogłabyś robić to z kolegami z pracy.
Być może, gdy wychodzisz punkt siedemnasta, omija Cię wspólne wyjście na piwo.
A kiedy omija Cię wyjście do pubu, może okazać się, że umknęła Ci okazja na spędzenie czasu w ciekawszy sposób niż siedzenie w domu.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
5 kroków do zaprzyjaźnienia się ze współpracownikami
Oto, jak uniknąć samotności w pracy i zbudować przyjacielskie relacje z kolegami/koleżankami:
1. Obierz właściwe nastawienie.
Gdy szukasz przyjaciół, pozytywne podejście to Twój największy atut. Wolałabyś zaprzyjaźnić się z kimś, kto tryska energią, entuzjazmem i optymizmem, czy z kimś zamkniętym na innych i niedostępnym?Przyjęcie odpowiedniej postawy jest kluczowe dla każdego przedsięwzięcia, a rezygnacja i pesymizm skazują je na porażkę.
Jedną z największych przeszkód, która dzieli Cię od zaprzyjaźnienia się, jest negatywne podejście. Wiele osób popełnia błąd, zakładając z góry, że ktoś nie będzie chciał ich poznać, przez co daje sobie tym samym „wystarczający” powód, by poddać się, zanim w ogóle spróbuje się zaprzyjaźnić. Chociaż prawdą jest, że niektórzy pracownicy nie chcą mieszać pracy z życiem osobistym, istnieje wiele osób w dokładnie tej samej sytuacji co Ty: czekają, aż ktoś się do nich odezwie, aż zrobi pierwszy krok. To właśnie przez takie podejście nic się nie zmienia.
Jeśli i Ty masz nadzieję na zmianę, musisz ją zainicjować. Zacznij powoli, na przykład uczestnicząc w eventach firmowych, by poznać kolegów i koleżanki nieco lepiej. Przyjmuj zaproszenia na spotkania po pracy i nade wszystko utrzymuj pozytywną postawę, bo przecież wszystko się w końcu ułoży — nawet jeśli w tej chwili sprawy nie idą po Twojej myśli.
2. Pomóż tym, którzy tego potrzebują.
Zadaj sobie pytanie: „Czy ja chciałabym się ze sobą przyjaźnić?” Niezależnie od tego, jak na nie odpowiesz, dzięki spojrzeniu na siebie z perspektywy innego pracownika dowiesz się czegoś o sobie. Jeśli postawisz się w miejscu swoich współpracowników, być może zrozumiesz, co sprawiło, że w przeszłości nie chcieli się z Tobą zapoznać.
Problem nie zawsze tkwi w negatywnych cechach charakteru, takich jak wrogie usposobienie czy awanturniczość. Może chodzić o to, że w oczach swoich współpracowników jesteś osobą zamkniętą w sobie i samowystarczalną — wszystkie zadania i projekty wykonujesz bez niczyjej pomocy. Brak komunikacji z innymi może sprawiać, że inni Cię nie rozumieją, przez co trudno się im z Tobą utożsamić.
Jeśli chcesz naprawić ten problem, przejmij inicjatywę i spróbuj pomóc koleżankom i kolegom, gdy tylko tego potrzebują. Nie szczędź im życzliwych gestów, które pomogą Ci zmienić ich opinię na Twój temat.
Dzięki temu nie będziesz już tylko nieznajomą osobą, która cały dzień ślęczy przy swoim biurku, ale tą, która w zeszłą środę pomogła im wyciągnąć zablokowany papier z drukarki.
Jeśli zdobędziesz reputację osoby o pozytywnej i entuzjastycznej postawie, ludzie w naturalny sposób zaczną chcieć spędzać z Tobą czas w sytuacjach towarzyskich i na imprezach firmowych.
Sama twierdzę, że nierzadko budowanie przyjaźni bywa problemem w dorosłym życiu, ale na pewno przyjdzie Ci to łatwiej, jeśli pokażesz swoją otwartość. Jeden miły gest dziennie wystarczy, by zrobić różnicę.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
3. Zorganizuj spotkania towarzyskie.
Jeśli nie masz okazji do zapoznania się ze swoimi współpracownikami, musisz je stworzyć. Nawet jeśli nie dysponujesz szerokim doświadczeniem w tym zakresie, zorganizowanie spotkania towarzyskiego pomoże Ci dowiedzieć się więcej o ludziach, z którymi pracujesz. To prostsze, niż może Ci się wydawać.
Zanim zaczniesz planować, zastanów się, czym interesujesz się Ty i Twoi współpracownicy. Musisz wymyślić aktywność, która im się spodoba — coś, w czym będą chcieli wziąć udział z entuzjazmem, a nie z przymusu.
Szukając inspiracji, możesz zrobić miniankietę w biurze i zastanowić się, które pomysły mają sens, biorąc pod uwagę Twoje możliwości. Być może okaże się, że Twoi współpracownicy chętnie zaangażowaliby się w aktywność fizyczną, jak np. mecz siatkówki, a może wolą coś spokojniejszego, np. klub czytelniczy. Cokolwiek wybierzesz, zdobędziesz okazję do spojrzenia na swoich kolegów i koleżanki w innym świetle — zobaczysz w nich prawdziwych ludzi, a nie tylko współpracowników.
Wiadomo, że wcześniej nie byli to dla Ciebie obcy z innej planety, jednak wniosek pozostaje ten sam: zbyt łatwo wrzucamy nowo poznanych ludzi do sztywnych kategorii — „współpracownik” jest jedną z nich z całym zestawem wyobrażeń i uprzedzeń. Gdy spotkasz się ze współpracownikami poza miejscem pracy, Wasza wymiana zdań będzie bardziej naturalna.
4. Unikaj częstych błędów.
Jak już wspomniałam, entuzjazm i otwartość to ważne cechy, które pomagają Ci tworzyć przyjacielskie relacje w pracy. Jednocześnie staraj się także podchodzić do innych z wrażliwością i taktem, zważając na specyfikę sytuacji. Czasami lepiej poczekać, zamiast od razu wkraczać do akcji.
Możesz nie zdawać sobie sprawy, że się komuś narzucasz, do momentu aż ta osoba zwróci na to uwagę.
Oczywiście to nie powód, żeby się obwiniać, ale nie warto tego zbywać. Każdy może się poprawić i skorzystać z chwili zastanowienia się nad samym sobą.
Zastanów się więc, czy zdarzyło Ci się popełnić jeden z tych częstych błędów w środowisku pracy:
- Zachowywanie się głośno w swoim miejscu pracy.
- Nieuczestniczenie w imprezach firmowych i biurowych urodzinach współpracowników.
- Narzekanie na swoją pracę lub innych pracowników.
- Unikanie swobodnych rozmów z koleżankami i kolegami.
- Przygotowywanie jedzenia o silnym zapachu.
Takie gafy nie zawsze łatwo zauważyć w momencie, gdy je popełniasz.
Kiedy jesteś w ferworze pracy, może Ci się wydawać, że unikanie luźnej pogawędki ze współpracownikiem jest czymś absolutnie normalnym. On jednak może to widzieć inaczej.
Takie małe błędy mogą się kumulować i wywierać realny wpływ na Twoje życie zawodowe i osobiste.
5. Zawsze przejmuj inicjatywę
Każdy kiedyś czuł opory przed odezwaniem się do osoby, którą chciałby lepiej poznać.
Przejście od zwykłej znajomości do prawdziwej przyjaźni wymaga pracy i zaangażowania. W istocie, jak pokazują badania, na zbudowanie „bliskiej” przyjaźni potrzeba 200 godzin.
Mając to na uwadze, nie czekaj, aż ta druga osoba podejdzie do Ciebie.
Nawet jeśli czujesz się nieswojo i dziwnie, pamiętaj, że aktywność towarzyska wymaga pewnych umiejętności, a zatem im więcej udzielasz się towarzysko, tym większa będzie Twoja pewność siebie za każdym razem, gdy zainicjujesz rozmowę z innym pracownikiem.
Oto parę prostych pytań na przełamanie lodów, których możesz użyć, by nawiązać znajomość:
- „Masz jakieś fajne plany na ten weekend?”
- „Znasz jakieś godne polecenia miejsca na lunch w okolicy biura?”
- „Widziałeś [znany serial / film / itp.]?”
Jeśli takie pomysły wydają Ci się zbyt błahe, pomyśl o słowach Marka Bowdena, mówcy, eksperta komunikacji, znawcy języka ciała i ludzkich zachowań: „Często nie chodzi o to, co mówisz, lecz o to, jak mówisz!”
Gdy już zdobędziesz się na odwagę przełamania lodów, zrozumiesz, jak trafne jest to spostrzeżenie — bo zwraca uwagę na ton i sposób wypowiedzi.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Co o tym myślisz?
Myślisz, że nawiązywanie przyjaźni w pracy to zawsze dobry pomysł? A może zdarzyły Ci się sytuacje, w których coś potoczyło się nie tak?
Czy masz jakieś wskazówki dla tych, którzy pragną zamienić współpracowników w przyjaciół?
A co myślisz o pracy po znajomości?
Daj znać w komentarzu! Bardzo chcemy poznać Twoje zdanie.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.