Polski
    Moje konto

    Kontroluj swoje dane

    Używamy plików cookie, aby udoskonalić proces tworzenia CV i listów motywacyjnych. Z tego powodu możemy udostępniać Twoje dane dotyczące użytkowania podmiotom trzecim. Więcej informacji o tym, jak używamy plików cookie, znajdziesz w naszej Polityce plików cookie. Jeśli chcesz ustawić preferencje dotyczące plików cookie, kliknij przycisk Ustawienia. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij Akceptuj.

    Ustawienia Akceptuj

    Ustawienia plików cookie

    Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

    Wybierz akceptowane pliki cookie

    Analityka

    Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

    Wydajność i personalizacja

    Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

    Reklamy

    Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

    Niezbędne

    Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

    Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

    Zapisz preferencje
    Jak zamienić znajomość z pracy w przyjaźń

    Jak zamienić znajomość z pracy w przyjaźń

    Dystans wobec współpracowników w biurze to naturalna rzecz. Ale czy warto ten dystans utrzymywać?

     

    Każdy dzień to szansa na zawarcie nowych znajomości i lepsze poznanie ludzi, z którymi się pracuje. 

     

    A jednak—

     

    Wielu z nas nie patrzy na to w ten sposób.

     

    Z tego artykułu dowiesz się, jak przestać się izolować od współpracowników i jak najlepiej zbudować z nimi związki.

     

    Pewnie masz swój sprawdzony tryb pracy, co może oznaczać, że trudno jest się od niego uwolnić.

     

    Przykłady?

    • Zawsze jesz lunch przy swoim biurku.
    • Wychodzisz z biura punkt siedemnasta.
    • Wieczory poświęcasz wyłącznie na sprawy osobiste. 

     

    Takie zwyczaje są ważne, ale mogą Ci przeszkodzić w zbudowaniu relacji z koleżankami i kolegami.

     

    Innymi słowy— 

     

    Unikanie spędzania czasu ze współpracownikami może Cię wyizolować ze środowiska pracy.

     

    Pomyśl tylko:

     

    Za każdym razem, gdy jesz lunch przy biurku, mogłabyś robić to z kolegami z pracy.

     

    Za każdym razem, gdy wychodzisz punkt siedemnasta, możliwe, że omija Cię wspólne wyjście na piwo.

     

    A kiedy omija Cię wyjście do pubu, może okazać się, że umknęła Ci okazja na spędzenie czasu w ciekawszy sposób niż siedzenie w domu. 

     

    Miejsce pracy służy oczywiście do pracowania, ale znajdziesz tam także ludzi o podobnych poglądach, zainteresowaniach i pasjach. A jednak, jak wspomniałam, dystans wobec współpracowników jest naturalny, podobnie jak normalne są niepewność i wątpliwości.

     

    Jak zatem możesz się ich pozbyć?

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    szablon cv

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

     

    Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

     

    Stwórz CV teraz

     

    5 kroków do zaprzyjaźnienia się ze współpracownikami 

     

    Oto, jak uniknąć samotności w pracy i zbudować przyjacielskie relacje z kolegami/koleżankami:

     

    1. Obierz właściwe nastawienie.

     

    Gdy szukasz przyjaciół, pozytywne podejście to Twój największy atut.

     

    Wolałabyś zaprzyjaźnić się z kimś, kto tryska energią, entuzjazmem i optymizmem, czy z kimś zamkniętym na innych i niedostępnym?

     

    Przyjęcie odpowiedniej postawy jest kluczowe dla każdego przedsięwzięcia, a rezygnacja i pesymizm skazują je na porażkę.

     

    Jedną z największych przeszkód, która dzieli Cię od zaprzyjaźnienia się, jest negatywne podejście. 

     

    Wiele osób popełnia błąd, zakładając z góry, że ktoś nie będzie chciał ich poznać, przez co daje sobie tym samym „wystarczający” powód, by poddać się, zanim w ogóle spróbuje się zaprzyjaźnić.

     

    Chociaż prawdą jest, że niektórzy pracownicy nie chcą mieszać pracy z życiem osobistym, istnieje wiele osób w dokładnie tej samej sytuacji co Ty: czekają, aż ktoś się do nich odezwie, aż zrobi pierwszy krok. To właśnie przez takie podejście nic się nie zmienia.

     

    Jeśli i Ty masz nadzieję na zmianę, musisz ją zainicjować.

     

    Zacznij powoli, na przykład uczestnicząc w eventach firmowych, by poznać kolegów i koleżanki nieco lepiej. Przyjmuj zaproszenia na spotkania po pracy i nade wszystko utrzymuj pozytywną postawę, bo przecież wszystko się w końcu ułoży — nawet jeśli w tej chwili sprawy nie idą po Twojej myśli.

     

    2. Pomóż tym, którzy tego potrzebują.

     

    Zadaj sobie pytanie: „Czy ja chciałabym się ze sobą przyjaźnić?”

     

    Niezależnie od tego, jak na nie odpowiesz, dzięki spojrzeniu na siebie z perspektywy innego pracownika dowiesz się czegoś o sobie. Jeśli postawisz się w miejscu swoich współpracowników, być może zrozumiesz, co sprawiło, że w przeszłości nie chcieli się z Tobą zapoznać.

     

    Problem nie zawsze tkwi w negatywnych cechach charakteru, takich jak wrogie usposobienie czy awanturniczość.

     

    Może chodzić o to, że w oczach swoich współpracowników jesteś osobą zamkniętą w sobie i samowystarczalną — wszystkie zadania i projekty wykonujesz bez niczyjej pomocy. Brak komunikacji z innymi może sprawiać, że inni Cię nie rozumieją, przez co trudno się im z Tobą utożsamić. 

     

    Jeśli chcesz naprawić ten problem, przejmij inicjatywę i spróbuj pomóc koleżankom i kolegom, gdy tylko tego potrzebują. Nie szczędź im życzliwych gestów, które pomogą Ci zmienić ich opinię na Twój temat.

     

    Dzięki temu nie będziesz już tylko nieznajomą osobą, która cały dzień ślęczy przy swoim biurku, ale tą, która w zeszłą środę pomogła im wyciągnąć zablokowany papier z drukarki. 

     

    Jeśli zdobędziesz reputację osoby o pozytywnej i entuzjastycznej postawie, ludzie w naturalny sposób zaczną chcieć spędzać z Tobą czas w sytuacjach towarzyskich i na imprezach firmowych.

     

    Sama twierdzę, że nierzadko budowanie przyjaźni bywa problemem w dorosłym życiu, ale na pewno przyjdzie Ci to łatwiej, jeśli pokażesz swoją otwartość. Jeden miły gest dziennie wystarczy, by zrobić różnicę. 

     

    Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    3. Zorganizuj spotkania towarzyskie.

     

    Jeśli nie masz okazji do zapoznania się ze swoimi współpracownikami, musisz je stworzyć.

     

    Nawet jeśli nie dysponujesz szerokim doświadczeniem w tym zakresie, zorganizowanie spotkania towarzyskiego pomoże Ci dowiedzieć się więcej o ludziach, z którymi pracujesz. To prostsze, niż może Ci się wydawać. 

     

    Zanim zaczniesz planować, zastanów się, czym interesujesz się Ty i Twoi współpracownicy. Musisz wymyślić aktywność, która im się spodoba — coś, w czym będą chcieli wziąć udział z entuzjazmem, a nie z przymusu. 

     

    Szukając inspiracji, możesz zrobić miniankietę w biurze i zastanowić się, które pomysły mają sens, biorąc pod uwagę Twoje możliwości.

     

    Być może okaże się, że Twoi współpracownicy chętnie zaangażowaliby się w aktywność fizyczną, jak np. mecz siatkówki, a może wolą coś spokojniejszego, np. klub czytelniczy. Cokolwiek wybierzesz, zdobędziesz okazję do spojrzenia na swoich kolegów i koleżanki w innym świetle — zobaczysz w nich prawdziwych ludzi, a nie tylko współpracowników. 

     

    Wiadomo, że wcześniej nie byli to dla Ciebie obcy z innej planety, jednak wniosek pozostaje ten sam: zbyt łatwo wrzucamy nowo poznanych ludzi do sztywnych kategorii — „współpracownik” jest jedną z nich z całym zestawem wyobrażeń i uprzedzeń.

     

    Gdy spotkasz się ze współpracownikami poza miejscem pracy, Wasza wymiana zdań będzie bardziej naturalna.

     

    4. Unikaj częstych błędów.

     

    Jak już wspomniałam, entuzjazm i otwartość to ważne cechy, które pomagają Ci tworzyć przyjacielskie relacje w pracy.

     

    Jednocześnie staraj się także podchodzić do innych z wrażliwością i taktem, zważając na specyfikę sytuacji. Czasami lepiej poczekać, zamiast od razu wkraczać do akcji. 

     

    Możesz nie zdawać sobie sprawy, że się komuś narzucasz, do momentu aż ta osoba zwróci na to uwagę. 

     

    Oczywiście to nie powód, żeby się obwiniać, ale nie warto tego zbywać. Każdy może się poprawić i skorzystać z chwili zastanowienia się nad samym sobą.

     

    Zastanów się więc, czy zdarzyło Ci się popełnić jeden z tych częstych błędów w środowisku pracy:

    • Zachowywanie się głośno w swoim miejscu pracy.
    • Nieuczestniczenie w imprezach firmowych i biurowych urodzinach współpracowników.
    • Narzekanie na swoją pracę lub innych pracowników.
    • Unikanie swobodnych rozmów z koleżankami i kolegami. 
    • Przygotowywanie jedzenia o silnym zapachu. 

     

    Takie gafy nie zawsze łatwo zauważyć w momencie, gdy je popełniasz.

     

    Kiedy jesteś w ferworze pracy, może Ci się wydawać, że unikanie luźnej pogawędki ze współpracownikiem jest czymś absolutnie normalnym. On jednak może to widzieć inaczej. 

     

    Takie małe błędy mogą się kumulować i wywierać realny wpływ na Twoje życie zawodowe i osobiste.

     

    5. Zawsze przejmuj inicjatywę

     

    Każdy kiedyś czuł opory przed odezwaniem się do osoby, którą chciałby lepiej poznać. 

     

    Przejście od zwykłej znajomości do prawdziwej przyjaźni wymaga pracy i zaangażowania. W istocie, jak pokazują badania, na zbudowanie „bliskiej” przyjaźni potrzeba 200 godzin.

     

    Mając to na uwadze, nie czekaj, aż ta druga osoba podejdzie do Ciebie. 

     

    Nawet jeśli czujesz się nieswojo i dziwnie, pamiętaj, że aktywność towarzyska wymaga pewnych umiejętności, a zatem im więcej udzielasz się towarzysko, tym większa będzie Twoja pewność siebie za każdym razem, gdy zainicjujesz rozmowę z innym pracownikiem. 

     

    Oto parę prostych pytań na przełamanie lodów, których możesz użyć, by nawiązać znajomość: 

    • „Masz jakieś fajne plany na ten weekend?” 
    • „Znasz jakieś godne polecenia miejsca na lunch w okolicy biura?” 
    • „Widziałeś [znany serial / film / itp.]?”

     

    Jeśli takie pomysły wydają Ci się zbyt błahe, pomyśl o słowach Marka Bowdena, mówcy, eksperta komunikacji, znawcy języka ciała i ludzkich zachowań: „Często nie chodzi o to, co mówisz, lecz o to, jak mówisz!”

     

    Gdy już zdobędziesz się na odwagę przełamania lodów, zrozumiesz, jak trafne jest to spostrzeżenie — bo zwraca uwagę na ton i sposób wypowiedzi.

     

    Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

     

    Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

     

    Co o tym myślisz?

     

    Myślisz, że nawiązywanie przyjaźni w pracy to zawsze dobry pomysł? A może zdarzyły Ci się sytuacje, w których coś potoczyło się nie tak?

     

    Czy masz jakieś wskazówki dla tych, którzy pragną zamienić współpracowników w przyjaciół?

     

    A co myślisz o pracy po znajomości?

     

    Daj znać w komentarzu! Bardzo chcemy poznać Twoje zdanie.

    Oceń mój artykuł: przyjazn w pracy
    Średnia: 3.75 (8 oceny)
    Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
    Kayla Matthews
    Pochodząca z Pittsburga dziennikarka, specjalizująca się w branży tech i tekstach lifestyle’owych. Ma bzika na punkcie produktywności, pisze o sposobach na oszczędzanie czasu i narzędziach, które usprawniają życie. W przeszłości współpracowała między innymi z Lifewire, MakeUseOf, The Week oraz Inc. Jeśli chcesz przeczytać więcej jej artykułów, odwiedź jej stronę internetową lub konto na Twitterze.
    Twitter Website

    Podobne artykuły

    Kobiety w IT: Zmieniający się krajobraz technologii

    Kobiety w IT: Zmieniający się krajobraz technologii

    W świecie zależnym od technologii jasnym jest, że przepływ informacji stanowi klucz do wspólnej przyszłości. Tylko kto uczestniczy w budowaniu tej przyszłości? Spośród wszystkich stanowisk niższego szczebla tylko 37 procent zajmują kobiety. Jeśli zaś spojrzymy na pozycje kierownicze i dyrektorskie, ta liczba spada do 15 procent. Dlaczego tak jest?