Jak dawać feedback współpracownikom? Wskazówki
Stwórz CV terazJak często zdarza Ci się w ten sposób myśleć o swoich współpracownikach:
Janek naprawdę powinien poprawić swoje X, albo jak dobrze by było, gdyby Kasia przestała robić Y?
Prawdopodobnie jak większość osób, porady, którymi mogłabyś się podzielić ze współpracownikami, zatrzymujesz dla siebie.
Dając feedback w pracy, możesz czuć się niezręcznie — szczególnie, jeśli jest to feedback skierowany do Twoich współpracowników.
Nawet w Transizion, mojej własnej firmie, przekazywanie sobie uwag nie jest proste — a przecież dbamy o transparentność i pielęgnujemy szczerą, otwartą atmosferę. Nie tylko pozwalamy na konstruktywną krytykę, ale o nią zabiegamy.
Gdy szanujesz swój zespół, zależy Ci na tym, by przekazywał feedback na temat firmowych praktyk.
Nikt nie chce wyjść na apodyktycznego mądralę, nikt nie chce też zranić uczuć drugiej osoby. Nikt nie chce przecież stać się tym kolegą, któremu lepiej schodzić z drogi.
Z drugiej strony chcemy, żeby nasz zespół się rozwijał, poszerzał wiedzę i potrafił wspólnie pokonywać problemy. A silny zespół to suma silnych pracowników.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
Znaczenie feedbacku dla współpracowników
Feedback to klucz do poprawy środowiska pracy. Dzięki niemu dostrzegamy mocne i słabe strony, tworzymy możliwości rozwoju, a dodatkowo poprawiamy komunikację i wzajemne zrozumienie.
Chociaż często się o tym zapomina, wymiana feedbacku między pracownikami może być niezwykle wartościowa.
Współpracownicy codziennie kontaktują się ze sobą i pracują razem nad projektami. W większości przypadków pracownik potrafi wyraźniej dostrzec mocne i słabe strony kolegów i koleżanek (tak jak oni jego) niż jego przełożony czy szef.
Często bywa tak, że managerzy i szefowie widzą jedynie efekt końcowy. Natomiast Ty i Twoi koledzy widzicie wszystko, co składa się na ten efekt.
Ponadto, otwarta i szczera komunikacja tworzy atmosferę przyjazną współpracy, co w naturalny sposób poprawia wyniki zespołu.
Jak pisze Gartner, dobrze sformułowany feedback może poprawić skuteczność pracowników nawet o 14%t. To spora różnica. Szkoda by było stracić ją jedynie przez niezręczność.
Zatem w jaki sposób możesz się pozbyć skrępowania i zacząć dawać współpracownikom przydatne uwagi?
Jak uprzejmie i konstruktywnie dawać feedback współpracownikom
Dawanie uwag nie musi być krępujące. Może być pełne wyrozumiałości, pomagać innym i usprawniać ich pracę.
Kieruj się sześcioma wskazówkami opisanymi poniżej, a zmienisz swoje obserwacje w przydatny i pozytywnie odbierany feedback.
1. Zdobądź zaufanie
Chcesz dawać koleżankom i kolegom feedback, który przynosi pożądane rezultaty? Aby to zrobić, musisz nawiązać z nimi pozytywne relacje oparte na zaufaniu.
Niedawne badanie Harvardu wykazało, że przekazywanie negatywnych uwag współpracownikom rzadko przynosi poprawę. Ludzie, do których skierowany jest negatywny feedback, zaczynają po prostu unikać współpracowników, którzy chcieli im pomóc. Wolą skupiać się na relacjach z kolegami, od których częściej słyszą pochwały.
Zjawisko to można nazwać „szukaniem afirmacji”. Ale czy jego powszechność oznacza, że powinniśmy na dobre zrezygnować z konstruktywnej krytyki?
Ależ nie. Badacze zauważyli, że feedback pomiędzy współpracownikami jest skuteczny, o ile jego odbiorca czuje się ceniony przez jego autora.
Ludzie chcą się doskonalić, ale chcą też czuć się docenieni. Jeżeli chcesz dawać konstruktywny feedback, musisz pamiętać o obu tych potrzebach.
Zbuduj swobodne, pełne zaufania relacje z pracownikami poprzez:
- Częste wyrażanie aprobaty dla ich pozytywnego wkładu w pracę
- Publiczne wyrażanie uznania za ich zasługi
- Życzliwe nastawienie: pytanie, jak minął weekend, jak mają się ich dzieci, jakie mają plany na nadchodzące wakacje itd.
- Pytanie ich o porady / opinie
- Uśmiech, nawiązywanie kontaktu wzrokowego i witanie się z każdym po imieniu.
Gdy współpracownicy poczują, że ich cenisz, będą chętniej przyjmować Twoją krytykę.
2. Mów konkretnie
Kiedy dzielisz się swoimi uwagami, mów szczegółowo i podawaj konkretne przykłady. Mówiąc komuś, że powinien lepiej pracować, wcale mu nie pomagasz, tylko przysparzasz mu frustracji. Nie daje to możliwość poprawy, jedynie pustą krytykę.
Z kolei szczegółowe komentarze są przydatne i konstruktywne. Zamiast powiedzieć, że w prezentacji kolegi było zbyt mało danych, wskaż, których konkretnie danych brakowało.
Zamiast powiedzieć koleżance, że jej maile są niejasne, pokaż jej wiadomość, która wydała Ci się niezrozumiała i wytłumacz, dlaczego tak było. Co sprawiłoby, że wiadomości od tej współpracowniczki byłyby bardziej klarowne?
Zobacz, co wolałabyś usłyszeć: „Hej, w Twoim raporcie były braki”, czy: „Na czwartej stronie, w sekcji o sprzedaży na Podkarpaciu w pierwszym kwartale brakowało wyników z początku stycznia”?
Dokładnie tak samo jest z pozytywnym odzewem! Nie mów współpracownikowi: „Dobrze się spisałeś!”. Co konkretnie zrobił dobrze? Wskazując na jego pozytywne osiągnięcia, sprawiasz, że w przyszłości będzie ich coraz więcej.
3. Nie ociągaj się
Feedback dawaj od razu albo tak szybko, jak to możliwe. I Ty i odbiorca Twoich uwag powinniście doskonale pamiętać projekt lub zadanie, o którym jest mowa — po to, aby Wasza rozmowa miała sens i przyniosła konkretne rezultaty.
(I nie — nie chodzi mi o to, żeby przerywać komuś prezentację, by wytknąć jakiś błąd). Chodzi o to, że zwlekanie dniami czy tygodniami z przekazaniem komuś uwag zmniejsza ich efektywność.
Przeprowadź tę rozmowę w momencie, gdy dane wyzwania, punkty sporne, procedury i koncepcje wciąż są w centrum uwagi.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
4. Nastaw się pozytywnie
Kojarzysz sztuczkę stosowaną przez wiele mam, które przemycają codzienną porcję witamin do diety swoich dzieci, ukrywając sałatę czy kawałek ogórka wewnątrz kanapki? Amerykanie stosują tę technikę do serwowania innym krytyki. To tak zwany „compliment sandwich”, czyli sandwicz z komplementów, pomiędzy które wciska się dawkę krytyki.
Problem w tym, że większość ludzi będzie w stanie wyłapać ten trik, przez co mogą się poczuć potraktowani lekceważąco. Lepiej więc wyrzucić tę kanapkę do kosza.
Choć podstępne kanapki nie są najlepszym pomysłem, warto postawić na pozytywny przekaz. Feedback, który ma bardzo krytyczny czy agresywny wydźwięk, prędzej napotka na opór, niż zostanie odebrany ze zrozumieniem i wprowadzony w życie.
Jeśli chcesz udzielać uwag w pozytywny sposób, wypróbuj następujące techniki:
- Od razu przejdź do konstruktywnej krytyki, ale skoncentruj się na przyszłości. Twoim celem nie jest narzekanie czy wytykanie czyichś błędów, lecz napędzanie rozwoju i ulepszeń.
- Wkomponuj pozytywne komentarze w całą rozmowę.
- Gdy już udzielisz feedbacku, głośno zastanów się, jak mocne strony jego odbiorcy mogą mu pomóc rozwiązać dany problem.
Ludzie często koncentrują się na krytyce i ją rozpamiętują, ale reagują na pochwały. Skuteczny feedback powinien zawierać oba te elementy.
5. Unikaj zwrotów ad personam
Czyli mam nie zwracać się do współpracowników osobiście? Nie — oczywiście, że nie o to chodzi.
Chodzi o to, by Twój feedback był pomocny i konstruktywny, ale nie był wyrażony w zbyt osobisty, czy oskarżycielski sposób.
Spójrz na różnicę pomiędzy tymi zdaniami:
- „W swojej prezentacji przedstawiłeś zbyt mało danych”.
- „Ta prezentacja byłaby bardziej przekonująca, gdyby było w niej więcej danych”.
Oba zdania mają ten sam przekaz: w prezentacji było zbyt mało danych. Jednak pierwsze zdanie wytyka błąd danej osobie, a drugie wyraża krytykę na temat sposobu wykonania zadania.
To drugie podejście jest bardziej skuteczne. Zmniejsza szansę, że odbiorca krytyki odbierze ją jako atak przeciwko swojej osobie, jednocześnie sprawiając, że chętniej przyjmie uwagę i poprawi się na przyszłość.
6. Przyjmuj krytykę
Oczywiście jeśli Ty nie będziesz otwarta na krytykę, Twoi współpracownicy nie będą chcieli słyszeć Twoich uwag. Pielęgnuj postawę, wedle której feedback stanowi narzędzie rozwoju, poprawiając Twoje umiejętności i postępy w karierze.
Gdy inni dają Ci rady albo uwagi, nie traktuj tego jak atak. Okaż wdzięczność, a nawet otwarcie poproś kolegów o feedback. Posłuchaj, co inni mają Ci do powiedzenia i wdrażaj ich wskazówki w życie.
Twoi współpracownicy zrozumieją, że traktujesz feedback konstruktywnie i dajesz go innym w dobrej wierze.
W ten sposób będziesz współtworzyć atmosferę, w której feedback napędza produktywną współpracę i ciągłe ulepszenia.
Jeśli mówimy już o sposobach skutecznej komunikacji z innymi, sprawdź: Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
A Ty, jaki masz dla nas feedback?
Jak przyjmujesz uwagi od swoich współpracowników?
Czy masz jakieś wskazówki, jak przekazywać kolegom konstruktywną krytykę?
Bardzo chciałbym dowiedzieć z komentarzy, jakie jest Twoje zdanie!
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.