Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Jak dawać feedback współpracownikom? Wskazówki

Stwórz CV teraz
Jason Patel
Jason Patel
Twórca Transizion
Średnia ocena:
5

Nasi użytkownicy zostali zatrudnieni przez:*

Jak często zdarza Ci się w ten sposób myśleć o swoich współpracownikach:

Janek naprawdę powinien poprawić swoje X, albo jak dobrze by było, gdyby Kasia przestała robić Y?

Prawdopodobnie jak większość osób, porady, którymi mogłabyś się podzielić ze współpracownikami, zatrzymujesz dla siebie.

Dając feedback w pracy, możesz czuć się niezręcznie — szczególnie, jeśli jest to feedback skierowany do Twoich współpracowników.

Nawet w Transizion, mojej własnej firmie, przekazywanie sobie uwag nie jest proste — a przecież dbamy o transparentność i pielęgnujemy szczerą, otwartą atmosferę. Nie tylko pozwalamy na konstruktywną krytykę, ale o nią zabiegamy.

Gdy szanujesz swój zespół, zależy Ci na tym, by przekazywał feedback na temat firmowych praktyk.

Nikt nie chce wyjść na apodyktycznego mądralę, nikt nie chce też zranić uczuć drugiej osoby. Nikt nie chce przecież stać się tym kolegą, któremu lepiej schodzić z drogi.

Z drugiej strony chcemy, żeby nasz zespół się rozwijał, poszerzał wiedzę i potrafił wspólnie pokonywać problemy. A silny zespół to suma silnych pracowników. 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

szablon cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

Znaczenie feedbacku dla współpracowników

Feedback to klucz do poprawy środowiska pracy. Dzięki niemu dostrzegamy mocne i słabe strony, tworzymy możliwości rozwoju, a dodatkowo poprawiamy komunikację i wzajemne zrozumienie. 

Chociaż często się o tym zapomina, wymiana feedbacku między pracownikami może być niezwykle wartościowa. 

Współpracownicy codziennie kontaktują się ze sobą i pracują razem nad projektami. W większości przypadków pracownik potrafi wyraźniej dostrzec mocne i słabe strony kolegów i koleżanek (tak jak oni jego) niż jego przełożony czy szef.

Często bywa tak, że managerzy i szefowie widzą jedynie efekt końcowy. Natomiast Ty i Twoi koledzy widzicie wszystko, co składa się na ten efekt.

Ponadto, otwarta i szczera komunikacja tworzy atmosferę przyjazną współpracy, co w naturalny sposób poprawia wyniki zespołu. 

Jak pisze Gartner, dobrze sformułowany feedback może poprawić skuteczność pracowników nawet o 14%t. To spora różnica. Szkoda by było stracić ją jedynie przez niezręczność. 

Zatem w jaki sposób możesz się pozbyć skrępowania i zacząć dawać współpracownikom przydatne uwagi? 

Jak uprzejmie i konstruktywnie dawać feedback współpracownikom

Dawanie uwag nie musi być krępujące. Może być pełne wyrozumiałości, pomagać innym i usprawniać ich pracę.

Kieruj się sześcioma wskazówkami opisanymi poniżej, a zmienisz swoje obserwacje w przydatny i pozytywnie odbierany feedback. 

1. Zdobądź zaufanie

Chcesz dawać koleżankom i kolegom feedback, który przynosi pożądane rezultaty? Aby to zrobić, musisz nawiązać z nimi pozytywne relacje oparte na zaufaniu. 

Niedawne badanie Harvardu wykazało, że przekazywanie negatywnych uwag współpracownikom rzadko przynosi poprawę. Ludzie, do których skierowany jest negatywny feedback, zaczynają po prostu unikać współpracowników, którzy chcieli im pomóc. Wolą skupiać się na relacjach z kolegami, od których częściej słyszą pochwały. 

Zjawisko to można nazwać „szukaniem afirmacji”. Ale czy jego powszechność oznacza, że powinniśmy na dobre zrezygnować z konstruktywnej krytyki?

Ależ nie. Badacze zauważyli, że feedback pomiędzy współpracownikami jest skuteczny, o ile jego odbiorca czuje się ceniony przez jego autora. 

Ludzie chcą się doskonalić, ale chcą też czuć się docenieni. Jeżeli chcesz dawać konstruktywny feedback, musisz pamiętać o obu tych potrzebach.

Zbuduj swobodne, pełne zaufania relacje z pracownikami poprzez:

  • Częste wyrażanie aprobaty dla ich pozytywnego wkładu w pracę
  • Publiczne wyrażanie uznania za ich zasługi
  • Życzliwe nastawienie: pytanie, jak minął weekend, jak mają się ich dzieci, jakie mają plany na nadchodzące wakacje itd. 
  • Pytanie ich o porady / opinie 
  • Uśmiech, nawiązywanie kontaktu wzrokowego i witanie się z każdym po imieniu.

Gdy współpracownicy poczują, że ich cenisz, będą chętniej przyjmować Twoją krytykę. 

2. Mów konkretnie

Kiedy dzielisz się swoimi uwagami, mów szczegółowo i podawaj konkretne przykłady. Mówiąc komuś, że powinien lepiej pracować, wcale mu nie pomagasz, tylko przysparzasz mu frustracji. Nie daje to możliwość poprawy, jedynie pustą krytykę.

Z kolei szczegółowe komentarze są przydatne i konstruktywne. Zamiast powiedzieć, że w prezentacji kolegi było zbyt mało danych, wskaż, których konkretnie danych brakowało. 

Zamiast powiedzieć koleżance, że jej maile są niejasne, pokaż jej wiadomość, która wydała Ci się niezrozumiała i wytłumacz, dlaczego tak było. Co sprawiłoby, że wiadomości od tej współpracowniczki byłyby bardziej klarowne? 

Zobacz, co wolałabyś usłyszeć: „Hej, w Twoim raporcie były braki”, czy: „Na czwartej stronie, w sekcji o sprzedaży na Podkarpaciu w pierwszym kwartale brakowało wyników z początku stycznia”?

Dokładnie tak samo jest z pozytywnym odzewem! Nie mów współpracownikowi: „Dobrze się spisałeś!”. Co konkretnie zrobił dobrze? Wskazując na jego pozytywne osiągnięcia, sprawiasz, że w przyszłości będzie ich coraz więcej. 

3. Nie ociągaj się

Feedback dawaj od razu albo tak szybko, jak to możliwe. I Ty i odbiorca Twoich uwag powinniście doskonale pamiętać projekt lub zadanie, o którym jest mowa — po to, aby Wasza rozmowa miała sens i przyniosła konkretne rezultaty.

(I nie — nie chodzi mi o to, żeby przerywać komuś prezentację, by wytknąć jakiś błąd). Chodzi o to, że zwlekanie dniami czy tygodniami z przekazaniem komuś uwag zmniejsza ich efektywność. 

Przeprowadź tę rozmowę w momencie, gdy dane wyzwania, punkty sporne, procedury i koncepcje wciąż są w centrum uwagi. 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

4. Nastaw się pozytywnie

Kojarzysz sztuczkę stosowaną przez wiele mam, które przemycają codzienną porcję witamin do diety swoich dzieci, ukrywając sałatę czy kawałek ogórka wewnątrz kanapki? Amerykanie stosują tę technikę do serwowania innym krytyki. To tak zwany „compliment sandwich”, czyli sandwicz z komplementów, pomiędzy które wciska się dawkę krytyki. 

Problem w tym, że większość ludzi będzie w stanie wyłapać ten trik, przez co mogą się poczuć potraktowani lekceważąco. Lepiej więc wyrzucić tę kanapkę do kosza.

Choć podstępne kanapki nie są najlepszym pomysłem, warto postawić na pozytywny przekaz. Feedback, który ma bardzo krytyczny czy agresywny wydźwięk, prędzej napotka na opór, niż zostanie odebrany ze zrozumieniem i wprowadzony w życie. 

Jeśli chcesz udzielać uwag w pozytywny sposób, wypróbuj następujące techniki:

  • Od razu przejdź do konstruktywnej krytyki, ale skoncentruj się na przyszłości. Twoim celem nie jest narzekanie czy wytykanie czyichś błędów, lecz napędzanie rozwoju i ulepszeń. 
  • Wkomponuj pozytywne komentarze w całą rozmowę. 
  • Gdy już udzielisz feedbacku, głośno zastanów się, jak mocne strony jego odbiorcy mogą mu pomóc rozwiązać dany problem.

Ludzie często koncentrują się na krytyce i ją rozpamiętują, ale reagują na pochwały. Skuteczny feedback powinien zawierać oba te elementy. 

5. Unikaj zwrotów ad personam

Czyli mam nie zwracać się do współpracowników osobiście? Nie — oczywiście, że nie o to chodzi. 

Chodzi o to, by Twój feedback był pomocny i konstruktywny, ale nie był wyrażony w zbyt osobisty, czy oskarżycielski sposób. 

Spójrz na różnicę pomiędzy tymi zdaniami:

  • „W swojej prezentacji przedstawiłeś zbyt mało danych”. 
  • „Ta prezentacja byłaby bardziej przekonująca, gdyby było w niej więcej danych”. 

Oba zdania mają ten sam przekaz: w prezentacji było zbyt mało danych. Jednak pierwsze zdanie wytyka błąd danej osobie, a drugie wyraża krytykę na temat sposobu wykonania zadania.

To drugie podejście jest bardziej skuteczne. Zmniejsza szansę, że odbiorca krytyki odbierze ją jako atak przeciwko swojej osobie, jednocześnie sprawiając, że chętniej przyjmie uwagę i poprawi się na przyszłość. 

6. Przyjmuj krytykę

Oczywiście jeśli Ty nie będziesz otwarta na krytykę, Twoi współpracownicy nie będą chcieli słyszeć Twoich uwag. Pielęgnuj postawę, wedle której feedback stanowi narzędzie rozwoju, poprawiając Twoje umiejętności i postępy w karierze.

Gdy inni dają Ci rady albo uwagi, nie traktuj tego jak atak. Okaż wdzięczność, a nawet otwarcie poproś kolegów o feedback. Posłuchaj, co inni mają Ci do powiedzenia i wdrażaj ich wskazówki w życie.

Twoi współpracownicy zrozumieją, że traktujesz feedback konstruktywnie i dajesz go innym w dobrej wierze.

W ten sposób będziesz współtworzyć atmosferę, w której feedback napędza produktywną współpracę i ciągłe ulepszenia. 

Jeśli mówimy już o sposobach skutecznej komunikacji z innymi, sprawdź: Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

A Ty, jaki masz dla nas feedback?

Jak przyjmujesz uwagi od swoich współpracowników?

Czy masz jakieś wskazówki, jak przekazywać kolegom konstruktywną krytykę?

Bardzo chciałbym dowiedzieć z komentarzy, jakie jest Twoje zdanie!

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: feedback dla wspolpracownikow
Średnia: 5 (6 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Jason Patel
Jason Patel
Jason jest twórcą Transizion, firmy konsultingowej dla przyszłych studentów, oferującej pomoc w planowaniu dalszej kariery. Transizion może się pochwalić stuprocentową satysfakcją wśród studentów, rodziców i absolwentów. O Jasonie i jego firmie opowiadały media takie jak BBC, Washington Post, Forbes, Fast Company i wiele innych. Transizion stawia sobie za cel zrównanie szans młodych ludzi w USA.

Podobne artykuły

Skuteczny feedback: Jak komunikować się z szefem, żeby ułatwić sobie życie

Skuteczny feedback: Jak komunikować się z szefem, żeby ułatwić sobie życie

Jeśli wierzyć badaniom, relacje z przełożonym stanowią najważniejszy aspekt Twojej pracy. Trzy czwarte Amerykanów twierdzi, że ich szef to najbardziej stresująca część ich zawodowego życia. Masz tak samo? A może problem wcale nie tkwi w Twoim przełożonym? Może po prostu nie wiesz, jak z nim rozmawiać? Dobra wiadomość jest taka, że zaraz się tego nauczysz.

Oto dlaczego równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym to mit

Oto dlaczego równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym to mit

Kiedy w końcu wracasz do domu po długich godzinach pracy, dopiero wtedy zaczynasz naprawdę żyć. Spędzasz czas z ludźmi, robisz zakupy, idziesz do kina, a może do ulubionej restauracji. Prawda jest taka, że przez cały ten czas z tyłu głowy masz myśl: “Muszę jutro wcześnie wstać”. I nie ma w tym nic złego. Sprawdzamy, czy próby osiągnięcia idealnej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym mają sens, a jeśli nie — jakie inne podejścia warto obrać?