

Dowiedz się, czym jest agile. Poznaj założenia tej metodyki. Przeczytaj manifest agile, który powstał, by usprawnić procesy tworzenia oprogramowania.
Agile po polsku znaczy: „zręczny”, „zwinny”. W świecie IT (ale obecnie nie tylko w tej branży) agile to sposób myślenia, który prowadzi do skutecznego zarządzania projektami, bez obciążania pracy niedającymi się naruszyć zasadami.
I chociaż metodyka agile wywodzi się ze środowiska programistycznego, to jej założenia są tak naprawdę bardzo uniwersalne. W skrócie chodzi o to, by sprytnie gospodarować czasem i pozwolić sobie na pewną elastyczność w realizowaniu założonego planu. Ale nie tylko.
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Manifest Agile powstał w 2001 r. Grupa amerykańskich deweloperów podczas nieformalnego spotkania w resorcie narciarskim w Utah ustaliła nowe zasady pracy przy projektach, które wymagają dostarczenia klientowi wysokiej jakości oprogramowania w ustalonym czasie.
Dlaczego w ogóle zaistniała potrzeba zrewolucjonizowania procesu pracy w IT? Bo sposób, w jaki przebiegał, po prostu nie działał za dobrze. Projekty trwały latami, co powodowało, że finalny produkt często był już przestarzały.
Powody takiego stanu rzeczy? Zbyt sztywne trzymanie się ustalonej dokumentacji, brak odpowiedniej komunikacji pomiędzy programistami i zespołami a klientem, ale przede wszystkim — brak elastyczności.
Manifest Agile to efekt kombinacji metod pracy, które kładą nacisk na:
Oto treść Manifestu Agile:
Odkrywamy nowe metody programowania dzięki praktykowaniu programowania i wspieraniu w tym innych.
W wyniku naszej pracy zaczęliśmy bardziej cenić:
Oznacza to, że elementy wypisane po prawej są wartościowe, ale większą wartość mają dla nas te, które wypisano po lewej.
We are uncovering better ways of developing software by doing it and helping others do it. Through this work we have come to value:
That is, while there is value in the items on the right, we value the items on the left more.
Manifest Agile dostępny jest na tej stronie w 68 językach.
Zobacz też: CEO, COO, CTO — co znaczą te skróty? Co to za stanowiska po polsku?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Metodyka agile powstała z chęci (lub konieczności) zmiany podejścia do procesu tworzenia oprogramowania. Po prostu trzeba było zaryzykować nowy sposób pracy przy projektach IT, by mogły one przynosić oczekiwane efekty. Oto jak praca w metodyce agile wygląda w praktyce.
Metodyka agile to sposób na zarządzanie projektem poprzez rozbicie go na kilka faz. Wiąże się to ze stałym nadzorem nad procesem pisania kodu i ciągłym doskonaleniem go na każdym etapie.
W pierwszym etapie cyklu życia projektu według metodyki agile zespół określa zakres zadań i ustala priorytety. Niektóre zespoły mogą pracować jednocześnie nad więcej niż jednym zadaniem.
Bardzo istotne w tej fazie jest także oszacowanie możliwości wykonania projektu oraz sam jego sens. Takie szczere i przewidujące podejście pozwala uniknąć niepowodzeń i zaoszczędzić czas.
W kolejnym etapie wybiera się członków zespołu do pracy nad projektem i przydziela konkretne zadania.
Jest to faza realizacji planu. Wszystkie zespoły zaangażowane w projekty przystępują do pracy nad zadaniami. Równolegle do tej fazy odbywa się faza monitorowania i kontroli projektu, w której ocenia się, czy jest on realizowany zgodnie z planem, czy też nie.
Decyduje się również, czy niezbędne są modyfikacje planu, takie jak np. wydłużenie czasu pracy lub zwiększenie budżetu. Wszystko po to, by zawsze mieć rękę na pulsie i stale kontrolować postępy, a także informować klienta na bieżąco o możliwych zmianach.
Na tym etapie następuje również ocena i analiza projektu pod kątem osiągniętych wartości biznesowych.
W metodyce agile praca jest podzielona na sprinty, których celem jest wytworzenie działającego produktu na koniec każdego sprintu (trwa on zazwyczaj dwa tygodnie = 10 dni roboczych).
Praca w sprincie powinna być zgodna z następującym schematem:
Tutaj warto odróżnić metodykę agile od jej rodzajów. Agile to sposób myślenia o realizacji projektu według konkretnych założeń (wymienionych w Manifeście Agile). Na przykład, jeśli kierujesz się filozofią agile w zarządzaniu swoimi projektami, będziesz chciał mieć otwartą komunikację z klientem, zdecydujesz się na regularną kontrolę przebiegu pracy oraz zaakceptujesz zmieniające się w czasie wymagania.
Ale agile to tylko framework, czyli pewna rama, w której zmieścić się mogą różne sposoby realizacji wcześniej ustalonych założeń. Istnieje bowiem kilka metodyk zwinnych, wśród których najpopularniejsze są:
Scrum to najpopularniejsza metodyka zwinna. Podczas gdy agile jest filozofią pracy, to scrum jest specyficzną metodyką zarządzania projektem. Wskazuje na to, w jaki sposób zidentyfikować pracę, kto ją będzie wykonywał, jak to zrobi i kiedy cały proces zostanie ukończony.
Zobacz też: Project manager — zarobki, obowiązki [+ Opis stanowiska]
Potwierdza to np. raport, który co roku analizuje popularność i skuteczność metodyki agile. Jeśli chodzi o jej zalety — według danych opublikowanych w raporcie i zebranych na podstawie odpowiedzi 4182 respondentów — są one następujące:
Raport po raz kolejny wyróżnił scrum jako najpopularniejszą metodykę zwinną, której wiernych jest aż 66% respondentów korzystających z agile.
Jeśli wciąż nie wiesz, czy zaufać metodyce agile, weź pod uwagę fakt, że według raportu PWC, projekty prowadzone w agile mają o 28% większe szanse powodzenia niż te, prowadzone standardowo.
Zobacz też: Rozmowa o pracę po angielsku — pytania i odpowiedzi [Zwroty]
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Sprawdź, o czym musisz pamiętać podczas tłumaczenia CV na angielski oraz jakich 9 najczęstszych błędów unikać. W artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, sztuczki i zwroty. Możesz też skorzystać z szablonów przetłumaczonych na angielski i w 5 minut stworzyć CV w kreatorze online.
Wszystko co musisz wiedzieć, jeśli chcesz napisać idealny list motywacyjny po angielsku. Przykłady, wzór, zwroty oraz 7 nieznanych rad. Przeczytaj koniecznie, zanim zaczniesz pisać swój list motywacyjny po angielsku.
Zobacz zwroty po angielsku, które przydadzą się w czasie pisania CV po angielsku. Nie pozwól sobie na popełnienie gafy językowej — użyj fraz z naszej listy.