Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Nasi użytkownicy zostali zatrudnieni przez:*

Agile po polsku znaczy: „zręczny”, „zwinny”. W świecie IT (ale obecnie nie tylko w tej branży) agile to sposób myślenia, który prowadzi do skutecznego zarządzania projektami, bez obciążania pracy niedającymi się naruszyć zasadami.

I chociaż metodyka agile wywodzi się ze środowiska programistycznego, to jej założenia są tak naprawdę bardzo uniwersalne. W skrócie chodzi o to, by sprytnie gospodarować czasem i pozwolić sobie na pewną elastyczność w realizowaniu założonego planu. Ale nie tylko.

Z tego artykułu dowiesz się: 

  • czym jest agile i co oznacza to pojęcie po polsku
  • jakie są zasady metodyki agile
  • dlaczego metodyka agile działa.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

agile
agile

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Agile Manifesto (Manifest Agile)

Manifest Agile powstał w 2001 r. Grupa amerykańskich deweloperów podczas nieformalnego spotkania w resorcie narciarskim w Utah ustaliła nowe zasady pracy przy projektach, które wymagają dostarczenia klientowi wysokiej jakości oprogramowania w ustalonym czasie.

Dlaczego w ogóle zaistniała potrzeba zrewolucjonizowania procesu pracy w IT? Bo sposób, w jaki przebiegał, po prostu nie działał za dobrze. Projekty trwały latami, co powodowało, że finalny produkt często był już przestarzały.

Powody takiego stanu rzeczy? Zbyt sztywne trzymanie się ustalonej dokumentacji, brak odpowiedniej komunikacji pomiędzy programistami i zespołami a klientem, ale przede wszystkim — brak elastyczności. 

Manifest Agile to efekt kombinacji metod pracy, które kładą nacisk na:

  • współpracę między zespołem programistów a klientem
  • częste dostarczanie wartości biznesowej
  • zwarte, samoorganizujące się zespoły
  • sprytne sposoby tworzenia, kontrolowania i dostarczania kodu.

Manifest Agile

Oto treść Manifestu Agile:

Odkrywamy nowe metody programowania dzięki praktykowaniu programowania i wspieraniu w tym innych.

W wyniku naszej pracy zaczęliśmy bardziej cenić:

  • Ludzi i współpracę od procesów i narzędzi
  • Działające oprogramowanie od szczegółowej dokumentacji
  • Współpracę z klientem od negocjowania kontraktów 
  • Reagowanie na zmiany od realizacji założonego planu.

Oznacza to, że elementy wypisane po prawej są wartościowe, ale większą wartość mają dla nas te, które wypisano po lewej.

Oryginalna treść Agile Manifesto:

We are uncovering better ways of developing software by doing it and helping others do it. Through this work we have come to value:

  • Individuals and interactions over processes and tools
  • Working software over comprehensive documentation
  • Customer collaboration over contract negotiation
  • Responding to change over following a plan.

That is, while there is value in the items on the right, we value the items on the left more.

Manifest Agile dostępny jest na tej stronie w 68 językach. 

Zobacz też: CEO, COO, CTO — co znaczą te skróty? Co to za stanowiska po polsku?

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Agile methodology (metodyka agile)

Metodyka agile powstała z chęci (lub konieczności) zmiany podejścia do procesu tworzenia oprogramowania. Po prostu trzeba było zaryzykować nowy sposób pracy przy projektach IT, by mogły one przynosić oczekiwane efekty. Oto jak praca w metodyce agile wygląda w praktyce.

Na czym polega metodyka agile?

Metodyka agile to sposób na zarządzanie projektem poprzez rozbicie go na kilka faz. Wiąże się to ze stałym nadzorem nad procesem pisania kodu i ciągłym doskonaleniem go na każdym etapie. 

  1. Inicjowanie projektu

W pierwszym etapie cyklu życia projektu według metodyki agile zespół określa zakres zadań i ustala priorytety. Niektóre zespoły mogą pracować jednocześnie nad więcej niż jednym zadaniem.

Bardzo istotne w tej fazie jest także oszacowanie możliwości wykonania projektu oraz sam jego sens. Takie szczere i przewidujące podejście pozwala uniknąć niepowodzeń i zaoszczędzić czas.

  1. Planowanie / Iteracja

W kolejnym etapie wybiera się członków zespołu do pracy nad projektem i przydziela konkretne zadania. 

  1. Wykonywanie / monitorowanie 

Jest to faza realizacji planu. Wszystkie zespoły zaangażowane w projekty przystępują do pracy nad zadaniami. Równolegle do tej fazy odbywa się faza monitorowania i kontroli projektu, w której ocenia się, czy jest on realizowany zgodnie z planem, czy też nie. 

Decyduje się również, czy niezbędne są modyfikacje planu, takie jak np. wydłużenie czasu pracy lub zwiększenie budżetu. Wszystko po to, by zawsze mieć rękę na pulsie i stale kontrolować postępy, a także informować klienta na bieżąco o możliwych zmianach.

  1. Wydanie / Zamknięcie projektu

Na tym etapie następuje również ocena i analiza projektu pod kątem osiągniętych wartości biznesowych.

Sprinty w metodyce agile

W metodyce agile praca jest podzielona na sprinty, których celem jest wytworzenie działającego produktu na koniec każdego sprintu (trwa on zazwyczaj dwa tygodnie = 10 dni roboczych). 

Praca w sprincie powinna być zgodna z następującym schematem:

  1. Planowanie — sprint rozpoczyna się spotkaniem poświęconym planowaniu sprintu, podczas którego członkowie zespołu spotykają się, aby rozłożyć pracę i przypisać ją konkretnym wykonawcom zadań.
  2. Development — praca nad konkretnymi zadaniami zgodnie z wytycznymi.
  3. Test/kontrola jakości — dokładne testowanie i dokumentowanie wyników pracy przed wydaniem produktu.
  4. Delivering (dostarczenie) — prezentacja działającego produktu lub oprogramowania zainteresowanym stronom i klientom.
  5. Ocena — feedback od klienta oraz zebranie informacji, niezbędnych do uwzględnienia w następnym sprincie.

Agile vs Scrum

Tutaj warto odróżnić metodykę agile od jej rodzajów. Agile to sposób myślenia o realizacji projektu według konkretnych założeń (wymienionych w Manifeście Agile). Na przykład, jeśli kierujesz się filozofią agile w zarządzaniu swoimi projektami, będziesz chciał mieć otwartą komunikację z klientem, zdecydujesz się na regularną kontrolę przebiegu pracy oraz zaakceptujesz zmieniające się w czasie wymagania.

Ale agile to tylko framework, czyli pewna rama, w której zmieścić się mogą różne sposoby realizacji wcześniej ustalonych założeń. Istnieje bowiem kilka metodyk zwinnych, wśród których najpopularniejsze są:

  • Scrum
  • Lean
  • Extreme Programming (XP)
  • Feature-Driven Development (DSDM)
  • Clear Crystal.

Scrum to najpopularniejsza metodyka zwinna. Podczas gdy agile jest filozofią pracy, to scrum jest specyficzną metodyką zarządzania projektem. Wskazuje na to, w jaki sposób zidentyfikować pracę, kto ją będzie wykonywał, jak to zrobi i kiedy cały proces zostanie ukończony. 

Zobacz też: Project manager — zarobki, obowiązki [+ Opis stanowiska]

3. Dlaczego agile działa? 

Potwierdza to np. raport, który co roku analizuje popularność i skuteczność metodyki agile. Jeśli chodzi o jej zalety — według danych opublikowanych w raporcie i zebranych na podstawie odpowiedzi 4182 respondentów — są one następujące:

  • Lepsze zarządzanie w sytuacji zmieniających się priorytetów (64% wskazań)
  • Szybsze dostarczanie oprogramowania klientowi (64%)
  • Zwiększenie produktywności członków zespołu (47%)
  • Bardziej skuteczna współpraca pomiędzy biznesem a IT (47%)
  • Poprawa jakości oprogramowania (42%)
  • Zwiększenie przewidywalności czasu dostaw oprogramowania (41%)
  • Zmniejszenie ryzyka projektu (39%)
  • Lepsze reagowanie na zmienne warunki rynkowe (39%)

Raport po raz kolejny wyróżnił scrum jako najpopularniejszą metodykę zwinną, której wiernych jest aż 66% respondentów korzystających z agile.

Jeśli wciąż nie wiesz, czy zaufać metodyce agile, weź pod uwagę fakt, że według raportu PWC, projekty prowadzone w agile mają o 28% większe szanse powodzenia niż te, prowadzone standardowo. 

Zobacz też: Rozmowa o pracę po angielsku — pytania i odpowiedzi [Zwroty]

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: agile
Średnia: 4.58 (12 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły

Tłumaczenie CV na angielski [9 najczęstszych błędów]

Tłumaczenie CV na angielski [9 najczęstszych błędów]

Sprawdź, o czym musisz pamiętać podczas tłumaczenia CV na angielski oraz jakich 9 najczęstszych błędów unikać. W artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, sztuczki i zwroty. Możesz też skorzystać z szablonów przetłumaczonych na angielski i w 5 minut stworzyć CV w kreatorze online.