Moje konto
Uścisk dłoni — Kto pierwszy podaje rękę w sytuacji zawodowej [Porady]

Uścisk dłoni — Kto pierwszy podaje rękę w sytuacji zawodowej [Porady]

Marta Rojewska
Marta Rojewska
Ekspertka kariery

Rozmowa kwalifikacyjna.

 

Wchodzisz do pokoju, w którym już czeka na Ciebie rekruter.

 

Ktoś, kogo widzisz pierwszy raz w życiu.

 

A może nawet Twój przyszły szef.

 

Co robisz?

 

Denerwujesz się — pocą Ci się dłonie, Twój głos drży. Nie wiesz, jak się przywitać.

 

Uścisk dłoni to Twoje pierwsze zadanie rekrutacyjne.

 

Masz tylko jedno podejście — jeśli popełnisz błąd przy powitaniu, możesz pogrzebać swoje szanse na zatrudnienie.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • kto podaje pierwszy rękę
  • kto pierwszy się przedstawia
  • kto pierwszy się wita i jakie są zasady witania się z kobietą
  • dlaczego podanie ręki ma tak duży wpływ na pierwsze wrażenie.

 

1

Podawanie ręki na początku rozmowy kwalifikacyjnej

 

Brawo! Twoje CV zainteresowało rekrutera i zaprosił Cię na rozmowę.

 

Stawka jest wysoka, prawda?

 

Jeśli zastanawiasz się, jak nie zmarnować swojej szansy, to musisz wiedzieć, że Twój rozmówca wyrabia sobie pierwszą opinię na Twój temat w ciągu mniej więcej 5 do 10 sekund.

 

Co może się w tym czasie wydarzyć?

 

Najszybszy biegacz świata Usain Bolt przebiegnie 100 metrów, zarazki nie zdążą dotknąć upuszczonego na ziemię jedzenia, a rekruter pomyśli o Tobie:

 

— Czuję, że go zatrudnię.

 

To dobre wrażenie, jakie chcesz po sobie zostawić, zaczyna się od powitania i uścisku dłoni.

 

Ustalmy więc strategię, która pomoże Ci zdobyć przychylność rekrutera od pierwszej sekundy.

 

Gotowy?

 

Kto pierwszy się przedstawia?

 

Zasady savoir vivre są takie: młodszy przedstawia się starszemu, mężczyzna kobiecie, a gospodarz gościowi.

 

Z podawaniem ręki jest zupełnie na odwrót. Za chwilę dokładnie to opiszę.

 

Ale najpierw—

 

Wiesz w ogóle, dlaczego to jest takie ważne?

 

Uczeni z Harvard Business School przeprowadzili badania, które wykazały, że:

 

  1. Uścisk dłoni to sygnał dobrych intencji.
  2. Podanie ręki na początku znajomości ma ogromne znaczenie dla przyszłej współpracy i wpływa na pozytywne wrażenie o rozmówcy.
  3. Ludzie podający sobie ręce na początku rozmowy skłonni są mniej kłamać.

 

Wszystko jasne.

 

Przechodzimy do rzeczy.

 

Nie dostałeś jeszcze zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną? Może masz za słabe CV?! Wypróbuj nasz kreator CV, a Twoja szansa na zdobycie pracy nareszcie się pojawi.

 


Zobacz inne szablony, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj.

 

 

2

Kto pierwszy podaje rękę na rozmowie kwalifikacyjnej?

 

Załóżmy, że w tej scenie jesteś tylko Ty i rekruter.

 

Zdarzają się rozmowy rekrutacyjne na kilka osób, ale o tym zaraz.

 

Sytuacja jest więc następująca: przychodzisz punktualnie, w wyznaczone miejsce, gotowy do walki o wymarzoną posadę.

 

Po chwili zjawia się Twój rozmówca. Widzisz, że wychodzi z jakiegoś pokoju i idzie wprost w Twoją stronę.

 

Co robisz? Wyciągasz rękę na powitanie, czy czekasz na jego ruch?

 

Ta krótka milisekunda, pełna niepewności, czy Twój gest zostanie odwzajemniony, jest bardzo stresująca.

 

Ma przecież wpływ na powodzenie całej rozmowy.

 

Kto pierwszy podaje rękę?

 

Ten problem rozstrzygają trzy kwestie:

 

  1. Płeć: pierwsza podaję rękę kobieta.
  2. Wiek: pierwsza podaje rękę osoba starsza.
  3. Pozycja: pierwsza wyciąga rękę osoba „ważniejsza” (przełożony podaje rękę podwładnemu).

 

Punkty 1. i 2. dotyczą sytuacji zupełnie nieformalnych, w których nie musisz załatwiać żadnych spraw biznesowych lub urzędowych. Czyli takich, gdy zwyczajnie wyciągasz rękę na powitanie, a zaraz potem po piwo lub chipsy.

 

Punkt 3., czyli kryterium pozycji, dotyczy sytuacji formalnych, w których liczy się już tylko ranga rozmówcy.

 

Przykład?

 

Starsza o 10 lat od swojego szefa pracowniczka działu nie powinna wychodzić z inicjatywą podawania ręki, zanim nie zrobi tego wyższy od niej rangą, ale młodszy kolega z pracy.

 

Zasady witania się z kobietą

 

W tym przypadku powinieneś zapamiętać przede wszystkim dwie kwestie:

 

  1. Całowanie kobiet w rękę nie jest w dzisiejszych czasach dobrze postrzegane.
  2. W sytuacjach formalnych kobieta podaje rękę pierwsza tylko, gdy zajmuje wyższe stanowisko.

 

Co w sytuacji, gdy witają się ze sobą starszy mężczyzna i młoda kobieta? Tutaj wiek będzie miał pierwszeństwo przed płcią, dlatego np. pracująca studentka nie powinna podawać pierwsza ręki przed gestem starszego przełożonego.

 

Teraz wracamy do Twojej sytuacji

 

Musisz uznać, że ważniejszy w hierarchii jest w tym przypadku rekruter.

 

On wychodzi z inicjatywą uściśnięcia dłoni.

 

Dostosuj się do niego. Gdy wyciąga do Ciebie rękę — odwzajemnij ten gest.

 

Ciekawostka: Gest uścisku dłoni ma swoje korzenie w starożytności. Wyciągając puste dłonie, ludzie pokazywali, że nie mają broni, a więc przyszli w całkowicie pokojowych zamiarach. Wyciągnięta dłoń zawsze była symbolem pokoju.

 

Pamiętaj, że aby dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej, a co za tym idzie, kontrolować swoje zachowanie, nie możesz biec na spotkanie spóźniony.

 

Nie tylko dlatego, że to niekulturalne i na 100% pogrzebie Twoje szanse na zdobycie pracy, ale również dlatego, że nie będziesz miał czasu pomyśleć i działać według obranej wcześniej strategii.

 

Dlatego przyjdź wcześniej i odetchnij w spokoju!

 

Przed rekrutacją zobacz najbardziej prawdopodobnepytania na rozmowie kwalifikacyjnej.

 

3

Savoir vivre na powitanie

 

Już wiesz, kto pierwszy podaje rękę na powitanie.

 

Teraz poznasz jeszcze kilka ważnych szczegółów, które musisz dopracować, żeby wypaść doskonale.

 

dobrze
  • uśmiech
  • kontakt wzrokowy
  • pewny gest powitania (ale bez przesady) 
źle
  • poklepywanie po ramieniu
  • obejmowanie
  • całowanie w rękę
  • wyciąganie wierzchniej części dłoni

 

Jest jeszcze jedna rzecz, której powinieneś unikać: potrząsanie czyjejś ręki w nieskończoność.

 

Gdy czujesz, że witasz się z kimś za długo, to znak, że na pewno tak jest. Wtedy po prostu delikatnie przerwij rytuał i swobodnie przejdź do rozmowy.

 

Tak naprawdę trzy uściski w zupełności wystarczą.

 

Poza tym—

 

Unikaj zagarniania dłoni rozmówcy z góry. To bardzo źle odbierany sygnał chęci dominowania czy nawet prowokacji.

 

Podobnie źle widziany jest uścisk spodem dłoni do góry. To znak uległości i strachu. Pamiętaj o tym!

 

Nie chcesz zostać odebrany ani jako agresywny, ani jako spolegliwy.

 

Zastosuj się również do tych wskazówek:

 

  1. Gdy osób jest kilka, można poprzestać na skinieniu gowy w kierunku każdego z nich. Najlepiej poczekać na gest gospodarzy.
  2. Podawanie dłoni przez stół jest niegrzeczne. Jeśli rozmówca znajduje się po drugiej stronie stołu, wystarczy obejść mebel i wtedy uścisnąć rękę.
  3. Wchodzący wita obecnego.

 

Ok, ale jak się do tego zabrać?

 

Uścisk dłoni — rodzaje

 

Idealny uścisk dłoni to uścisk pewny.

 

Nie może być za mocny — to jasne.

 

W sytuacji prywatnej możesz oczywiście wszystko, nawet zdecydować się na śmieszne powitanie, czy całą sekwencję typu Slap Dap czy Thumb hi-five.

 

Jeśli boisz się, że podajesz rękę nie tak, jak należy, przećwicz tę scenę ze znajomymi. Zapytaj, czy Twoje podanie dłoni wydaje im się naturalne.

 

Na rysunku poniżej możesz zobaczyć, jak powinien wyglądać prawidłowy uścisk dłoni.

 

 

uścisk dłoni

 

Uwaga: teraz pytanie sprawdzające!

 

Którą część ręki podawać?

 

Najlepiej podawać dłoń w pozycji pionowej lub otwartej.

 

Dobrze!

 

I zawsze podawać pewnym ruchem całą dłoń.

 

Dokładnie tak.

 

Savoir vivre na rozmowie kwalifikacyjnej masz opanowany!

 

Teraz możesz wybrać wymarzoną pracę, sprawdzić opinie o pracodawcy i śmiało aplikować, gdzie tylko zechcesz!

 

Żeby Twój sukces był bardziej niż pewny (jak uścisk dłoni Trumpa) przeczytaj jeszcze ostatni rozdział.

 

4

Podaj mi dłoń, podaj mi rękę

 

Na szali waży się los Twojej kariery.

 

Dlatego zgaduję, że wiesz już:

 

  

Dopracowanie podawania ręki na początku rozmowy to ostatnia rzecz, którą musisz jeszcze przygotować.

 

Ale pomyśl:

 

Ile razy dziennie widzisz uścisk dłoni?

 

Codziennie.

 

Newsy każdego dnia pokazują witających się przywódców światowych.

 

Putin wita się z Trumpem, Trump nie podaje ręki Angeli Merkel, a polscy politycy….

 

.... no właśnie—

 

Najlepszy przykład mamy z własnego podwórka.

 

Pamiętasz debatę prezydencką z 1995 roku i słynne zdanie Panu to ja mogę co najwyżej nogę podać?

 

Wtedy właśnie odmowa podania ręki pogrążyła kandydaturę Lecha Wałęsy.

 

Ty nie popełnisz tego błędu!

 

Nie popełnisz żadnego błędu, bo teraz jesteś już doskonale przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej.

 

No, może przeczytaj jeszcze ten tekst: Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej i najlepsze odpowiedzi.



Teraz zobacz, jak wygląda witanie się w innych zakątkach świata:

 

  • W Rosji mężczyzna wita się z drugim mężczyzną podaniem ręki, ale kobietę całuje w dłoń. Uścisk dłoni z kobietą to rzadkość.
  • W Maroku uściski dłoni wymieniają między sobą wyłącznie młodzi ludzie.
  • W Turcji silne uściski dłoni są uważane za niegrzeczne.
  • W Chinach zawsze najpierw witaj najstarszą osobę. Ukłoń się lekko, potrząsając jej dłoń.

 

Na koniec pamiętaj, że istotne jest również podanie ręki na pożegnanie. Jeśli chodzi o zasady, to działa to dokładnie tak samo, jak w przypadku uścisku dłoni na powitanie.

 

Masz jeszcze jakieś wątpliwości? Chcesz zadać pytanie? Pisz śmiało na forum! Chętnie odpowiem.

Oceń mój artykuł
Średnia: 3.74 (182 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

Podobne artykuły