
Jak zwiększyć kreatywność w pracy? 4 ćwiczenia i sprawdzone sposoby
Dowiedz się, dlaczego warto być w pracy kreatywnym i co możesz zrobić, aby stać się bardziej pomysłowym w swoim zawodzie (czymkolwiek się zajmujesz!).
Ponoć całe nasze życie to tak naprawdę zbiór skomplikowanych „problemów” i „wyzwań”, które musimy rozwiązać i pokonać.
A co jest w tym najgorsze?
Większość z nich pojawia się znikąd. Nieważne, jak dokładnie zaplanujemy sprawy osobiste i zawodowe — niespodzianek nie da się przewidzieć. Wyobraź sobie taką sytuację…
Albo dzieje się coś innego, równie nieprzewidzianego.
Co wtedy robisz? Proste — coś wymyślasz.
Tylko przedtem będziesz chwilę panikować. Jak każdy.
Ale wiesz co? Są na świecie ludzie, którzy nie mogą sobie pozwolić na panikę. Nawet przez ułamek sekundy.
Kto to taki?
Matki. A także agenci CIA.
To one i oni muszą w mgnieniu oka rozpoznać problem, a następnie równie szybko wymyślić skuteczne rozwiązanie i odpowiednio je zaimplementować. W przeciwnym razie skutki mogą być tragiczne.
Ale o ile pierwsza grupa „po prostu” posiada nadprzyrodzone moce, ci drudzy stosują praktyczną metodę, by rozwiązać najróżniejsze problemy.
Metoda ta nazywa się „The Phoenix Checklist”—to uniwersalna lista kontrolna stworzona przez CIA, by pomóc agentom analizować problemy i wyzwania z różnych perspektyw i znaleźć najlepsze możliwe wyjście.
I to właśnie jej uniwersalność stanowi o jej wartości. Chodzi o to, że możesz używać jej do pokonania każdej przeszkody, jaka stanie Ci na drodze. A w następnej kolejności znaleźć właściwy sposób, by ją zwalczyć. A na dodatek —
Zamiast dyktować Ci kolejne ruchy, które prowadzą do rozwiązania, pytania z tej listy pozwalają Ci spojrzeć na dany problem z kilku różnych punktów widzenia, abyś mógł w pewnym momencie zawołać „Eureka!” i mieć problem z głowy. Oznacza to, że nie musisz zawsze przechodzić przez całą listę pytań — zatrzymasz się w chwili, gdy dojdziesz do rozwiązania.
Nie zwlekajmy więc dłużej i przypatrzmy się Phoenix Checklist bliżej. Czytaj dalej, a pokażę Ci przykład, jak ta lista działa w praktyce.
A przy okazji, jeśli chcesz, żeby te przykre niespodzianki zdarzały się rzadziej, zapoznaj się z naszym superporadnikiem: Zarządzaj swoim życiem niczym project manager.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Ta lista kontrolna składa się z dwóch zestawów pytań. Pierwszy zestaw pomoże Ci lepiej zrozumieć problem, z którym się zmagasz. Drugi ułatwi Ci wypracowanie rozwiązania.
Masz już przed sobą całą listę kontrolną. Teraz spróbujmy zastosować ją w praktyce.
Jeżeli pozwolisz, posłużę się przykładem z własnego doświadczenia. To historia, która przydarzyła mi się kilka miesięcy temu.
Zepsuł mi się samochód.
Jakby tego było mało, stało się to dwa dni przed zaplanowaną trzytygodniową objazdówką po Europie, na którą miałem jechać z dziewczyną.
Na domiar złego to nie była tylko zwykła usterka. Sprzężony system chłodniczo-klimatyzacyjny zepsuł się do tego stopnia, że wymagana była instalacja zupełnie nowego. To oznaczało minimum 10 dni roboczych oczekiwania na sprowadzenie części. W dodatku miało kosztować prawie 10 tysięcy złotych, co stanowiło jedną trzecią wartości rynkowej mojego ośmioletniego Forda.
Cofnijmy się zatem o te kilka tygodni: oto ja.
Dwa dni przed wyjazdem, praktycznie spakowany. Mój samochód stoi zepsuty, a ja nie mam żadnego planu B.
Zastosujmy metodę CIA, aby znaleźć wyjście z tej niefortunnej sytuacji.
Zaczniemy od oceny problemu.
I oto mamy pierwszą ważną sprawę do przemyślenia: powinienem sprawdzić alternatywne środki transportu. Czy mogę się tam dostać samolotem? Pociągiem? Autobusem? Czy powinienem wynająć inny samochód? Ile by mnie to kosztowało?
W takim razie sprawdźmy to.
Lot samolotem nie wydaje się dobrym pomysłem. Byłoby bardzo trudno znaleźć połączenia samolotowe pomiędzy miejscami, które wynajęliśmy, a tym bardziej loty do tych wszystkich mało uczęszczanych miejsc, które chcemy odwiedzić. Co gorsza, na naszej liście jest też aż siedem kurortów. Oznacza to co najmniej osiem lotów rezerwowanych na ostatnią chwilę. Wystarczy chwila z wyszukiwarką lotów i od razu mogę stwierdzić, że:
Może by wynająć samochód z opcją przejeżdżania przez granice? O, świetnie! To wychodzi taniej, niż się spodziewałem! Możemy dostać Volkswagena Golfa (albo coś tej klasy) z pełnym ubezpieczeniem i nielimitowanym kilometrażem na 22 dni za 2500 złotych. I w ten sposób będziemy mogli dojechać wszędzie, gdzie planowaliśmy!
I tu muszę się zmierzyć z kolejnym przykrą konstatacją: skrócenie wycieczki nie jest przyjemną perspektywą, poza tym jest zbyt późno, by odwołać rezerwację w którymkolwiek z naszych apartamentów – i tak musielibyśmy zapłacić pełną stawkę. Nie stać mnie na zwiększenie budżetu na wyjazd, bo przecież muszę poświęcić sporą sumę z moich oszczędności na naprawę samochodu. Wychodzi na to, że muszę zmniejszyć codzienne wydatki – i to drastycznie.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Ale… czy na pewno?
Zastanówmy się.
Mam już chyba wystarczające zrozumienie swojego problemu. Czas zastosować drugą część Phoenix Checklist, żeby opracować plan.
Co, jeśli naprawię samochód i sprzedam go zaraz potem? Naprawa jest kosztowna – to prawda, ale wciąż nieźle zarobię na sprzedaży. A wtedy, zamiast kupować inną furę, mogę wziąć nową w leasing. To opcja, o której wiele razy myślałem, ale nigdy nie dowiedziałem się, jak to dokładnie działałoby w moim przypadku.
Jaką część niewiadomej jesteś w stanie określić?
No i proszę. Wychodzi na to, że znów muszę użyć Phoenix Checklist, aby rozwiązać kolejny problem: nie mam pojęcia o oszczędzaniu.
Dlaczego należy rozwiązać ten problem? – Żebym nie utonął w długach, jeśli kiedyś znowu zdarzy mi się nagły finansowy wypadek.
Jakie będą z tego korzyści…
I tak dalej. Już chyba rozumiesz, o co w tym chodzi.
Jak wspomniałem na początku, ta lista kontrolna sama w sobie nie rozwiąże Twoich problemów.
Nie może Ci bowiem dać wiedzy, której nie masz. Pozwoli Ci jednak najskuteczniej wykorzystać to, co już wiesz.
Jak sobie o tym myślę, Phoenix Checklist to trochę taki pan Wolfe z Pulp Fiction.
Jeśli nie kojarzysz, o co mi chodzi, obejrzyj ten fragment filmu. Cóż za świetny sposób na rozwiązywanie problemów ze spokojną głową!
I tak samo działa lista Phoenix. Wydaje się, że jej rolą jest jedynie powtarzanie tego, co przecież jest oczywiste. Ale to pomaga Ci wziąć sprawy w swoje ręce i w przemyślany sposób wydostać się z kłopotów. Bo gdy targają nami silne emocje, nic nie wydaje się wcale takie „oczywiste”.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Phoenix Checklist możesz używać do rozwiązywania wszelkich problemów zawodowych i osobistych, jakie napotkasz. A ja szczerze Cię do tego zachęcam!
Zmagasz się ze stresem? Nie możesz znieść swoich współpracowników? Zbyt często kłócisz się z drugą połówką? Po prostu zadaj sobie pytania z tej listy. Gwarantuję, że prędko znajdziesz rozwiązanie swoich problemów. A gdy Ci się to uda, daj znać w komentarzu. Chętnie poznam Twoją historię!
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.
Dowiedz się, dlaczego warto być w pracy kreatywnym i co możesz zrobić, aby stać się bardziej pomysłowym w swoim zawodzie (czymkolwiek się zajmujesz!).
Naucz się profesjonalnie przedstawiać w każdej sytuacji. Dowiedz się, na co zwracać uwagę i jak najlepiej mówić o sobie.
Poznaj sztuczki, które pozwolą Ci efektywniej korzystać z wyszukiwarki Google w 2023 r. Te komendy i operatory ułatwią Ci wyszukiwanie i poprawią Twoją produktywność!