

Dowiedz się, na czym polega koncepcja biura typu open space. W tym tekście przytaczamy dane o wpływie open space na komunikację między pracownikami.
Open space (po polsku otwarta przestrzeń) to określenie powierzchni biurowej, w której brak jest podziału na oddzielne gabinety lub pokoje. W open space pracownicy są usadzeni przy biurkach znajdujących się w jednej przestrzeni, której nie dzielą bariery fizyczne.
Czy to ma w ogóle jakiś wpływ na to, jak pracujemy? W założeniu tak, w praktyce jest jednak trochę inaczej.
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:
Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!
Jeszcze 20 lat temu Polacy zatrudnieni w biurze pracowali w gabinetach, czyli pokojach dla maksymalnie kilku osób. Każdy przy swoim biurku, we własnej przestrzeni, którą mógł do pewnego stopnia przekształcać. Tu kwiatek, tam zdjęcie rodzinne, na ścianie ulubiony obrazek lub kalendarz.
Dziś typowe biuro wygląda inaczej. Jest mniej prywatne, a dużo bardziej publiczne. Introwertyk na pewno będzie się tu czuł nieco mniej bezpiecznie.
I chociaż open space nie jest wynalazkiem nowym, to funkcja przestrzeni biurowej zmieniła się dość znacznie na przestrzeni kilkudziesięciu lat.
Biura typu open space istniały w Stanach Zjednoczonych już w latach 50. wieku. Przypominały hale produkcyjne, bo dużo się w nich działo, było tam głośno, a praca wrzała. Pracownicy wysokiego szczebla mieli swoje zaciszne pokoje, które symbolizowały status i pozycję w firmie.
W Polsce biura typu open space pojawiły się dopiero w latach dziewięć dziesiątych XX wieku. Ich popularność wzrastała wraz z pojawianiem się zachodnich firm, które otwierały swoje filie w naszym kraju i zatrudniały w nich polskich pracowników.
Zobacz też: Ergonomia — definicja. Czym jest ergonomia stanowiska pracy?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Biuro typu open space ma zwiększać ilość interakcji między ludźmi, zachęcać do komunikowania się i do kreatywnej współpracy. Gdy biurka pracowników ustawione są obok siebie w jednej dużej przestrzeni, panuje kolektywna atmosfera pracy i integracji.
Niestety to tylko teoria, bo jak pokazują badania, w biurze typu open space interakcje bezpośrednie są rzadsze (nawet o 70%!), za to wzrasta częstotliwość komunikacji elektronicznych (e-mail, komunikator). Krótko mówiąc — open space, zamiast zachęcać do współpracy, sprawia, że szukamy prywatności.
Trudno być produktywnym w otwartej biurowej przestrzeni, która często rozprasza myśli i nie pozwala na prowadzenie rozmowy w ciszy i spokoju. Aranżacja biura ma więc, jak widać wpływ na to, jak wykonujemy swoje obowiązki.
Czy w postpandemicznym świecie biuro typu open space wciąż będzie tak popularne jak przed epidemią Covid-19? Badania przeprowadzone w Korei Południowej i zaprezentowane w sierpniu 2020 roku wykazały, że koronawirus bardzo łatwo rozprzestrzenia się w zatłoczonej przestrzeni biurowej.
Wspomniane badanie opisuje warunki, w których na jednym piętrze call center pracowało 216 pracowników, z czego 94 osoby zaraziły się chorobą (uzyskały pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa). Badacze twierdzą, że epidemia w tym biurze wybuchła w ciągu 16 dni, a ponad 90% zakażeń nastąpiło w gęsto zaludnionej części biura.
Już dziś eksperci przewidują, że chociaż prawdopodobnie nigdy nie zrezygnujemy z biura, które daje pracownikom możliwość fizycznych spotkań i bezpośrednich interakcji, to wystrój i układ przestrzeni biurowych zapewne ulegnie zmianom.
Open space technology to pojęcie związane z przestrzenią biurową, ale nie do końca odnosi się ono do codziennej pracy. W open space technology chodzi o organizację konferencji i innych eventów.
Metoda open space technology wspomaga proces planowania spotkań i konferencji dla grup od 12 do 2000 uczestników. Doradcy OST (to skrót od open space technology) pomagają organizatorom w sformułowaniu głównego tematu konferencji oraz w kwestiach organizacyjnych takich jak: dobór przestrzeni, profil uczestników, program wydarzenia itp.
Oczywiście — wszystko odbywa się w otwartej przestrzeni, w której uczestnicy spotkania mogą swobodnie się ze sobą komunikować. Więcej na temat open space technology dowiesz się z polskiej strony poświęconej temu zagadnieniu: https://www.openspace.pl/.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Zobacz, gdzie szukać pracy za granicą. Sprawdź najpopularniejsze kierunki wyjazdów i zaplanuj własny. Dowiedz się jak znaleźć pewne oferty pracy za granicą.
Jak zostać tłumaczem? Wszystkiego dowiesz się tutaj. Sprawdź, jakie warunki należy spełnić, aby zdobyć pracę tłumacza i czy studia są konieczne.
Sprawdź, co to jest CV, życiorys i życiorys zawodowy, zobacz ich wzory, a także dowiedz się, czym się różnią. Kiedy warto je wybrać?