Moje konto
Bloger - kim jest i ile zarabia? [Zobacz, jak zostać blogerem]

Bloger - kim jest i ile zarabia? [Zobacz, jak zostać blogerem]

Sprawdź, na czym polega praca blogera. Zobacz, ile zarabiają blogerzy i jak zaczęli swoją przygodę z blogowaniem. Może zdecydujesz się na zawód blogera?

Blogować może praktycznie każdy.

 

Jednak jak zostać dobrym blogerem, zdobyć dużą popularność i mieć szanse na lukratywne współprace?

 

Przede wszystkim musisz wiedzieć jak zacząć, jakich błędów unikać i na czym się skupić.

 

Na szczęście nie jest to takie trudne. Zaraz się o tym przekonasz!

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • kim jest bloger i jak nim zostać
  • jak założyć bloga za darmo i skutecznie go prowadzić
  • jak zarabiać na blogu (i na jakie zarobki możesz liczyć).

 

Szukasz pracy? Jeśli chcesz dostać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, musisz przygotować skuteczne CV i list motywacyjny. W naszym kreatorze znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia, wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

cv

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

1

Bloger — kto to? Jak nim zostać?

 

Bloger (także blogger, rzadziej blogowicz) to osoba, która publikuje treści w internecie. Mogą być to teksty lub inne materiały (np. zdjęcia, audio lub wideo). W założeniu, powinny być to unikalne treści, które odzwierciedlają przekonania, opinie czy też światopogląd autora.

 

Bloger zazwyczaj dąży do tego, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

 

Kiedyś blogowaniem nazywano jedynie pisanie artykułów na bloga (rodzaj strony internetowej). Obecnie pojęcie to jest znacznie szersze. Blogerem można nazwać osobę, która publikuje treść np. na Facebooku, Instagramie czy też YouTube.

 

Jednak w zależności od medium, którego używa bloger, wykształcają się nowe określenia — np. youtuber czy też instagramer. Własnej nazwy doczekało się także wideo-blogowanie, czyli obecnie tzw. vlogowanie(autor vloga to po prostu vloger).

 

Znanych blogerów często nazywa się również influencerami (czyli osobami, które mają wpływ na swoich odbiorców).

 

Jak zostać blogerem?

 

Tak naprawdę blogerem może zostać każdy.

 

Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to tylko lekkie i przyjemne zajęcie.

Zarówno tworzenie treści na stronę, jak i montaż filmów, może zająć człowieka na wiele godzin. Mało kto zdaje sobie sprawę, ile czasu i energii potrafi pochłonąć przygotowanie wartościowego contentu, a w miarę rozwoju kanału i rosnących oczekiwań odbiorców, rośnie także apetyt twórcy.

Od czego zacząć?

 

Przede wszystkim wybierz temat, który będzie twoją pasją i da Ci możliwość rozwoju.

 

Czytelnicy szybko zweryfikują prawdziwość i autentyczność twórcy. Może brzmi to banalnie, ale to od tego zaczyna się cała przygoda z blogiem — od pasji i chęci dzielenia się nią w szerszym gronie.

 

Następnie sprawdź konkurencję. Ile osób tworzy treści na wybrany temat? Jak bardzo jest on wyeksploatowany w internecie? Zastanów się, czym możesz się wyróżnić na tle innych blogerów (których z roku na rok przybywa).

Jeśli zależy Ci na szybszym wzroście, pomyśl o niszy i połącz wybrany temat z czymś pobocznym. Przykład: jeśli lubisz podróże i książki, załóż bloga na temat podróży autorów ulubionych powieści. Być może jest działka, która jest jeszcze niezagospodarowana.

Co dalej? Dowiesz się tego w następnym rozdziale.

 

A może myślisz o karierze copywritera? Wszystkiego o tym zawodzie dowiesz się z naszego poradnika: Kim jest copywriter i jak nim zostać? Ile możesz zarobić?

 

2

Jak założyć bloga i go prowadzić, aby odnieść sukces?

 

Przede wymyśl nazwę bloga, która będzie nawiązywać do jego treści, a zarazem Cię wyróżni.

Podobnie brzmiące nazwy po prostu będą ze sobą mylone, np. testaway.pl tasteandtravel.pl, travelandtaste.pl. Nazwa powinna być łatwa do zapamiętania, nie za długa, prosta w odmianie i unikalna. Sprawdź też dostępność domeny i nazwy w kanałach social media. W ten sposób dodatkowo zweryfikujesz, czy ktoś inny nie stworzył już podobnego bloga. Jeżeli chcesz prowadzić blog w języku polskim, nazwa powinna mieć końcówkę .pl.Musisz także wybrać platformę, na której będziesz publikował materiały. Zachęcam do korzystania z WordPress, który jest najpopularniejszym systemem do zarządzania treścią i dysponuje szerokim wachlarzem darmowych szablonów oraz wtyczek ułatwiających optymalizację treści. 

Jak założyć bloga za darmo? Oto najpopularniejsze serwisy, które Ci to umożliwią:

 

 

W internecie znajdziesz wiele poradników i kursów, które pomogą Ci w założeniu bloga od strony technicznej — np. na wikihow.tech i wpbeginner.com.

 

W dobie rosnącej popularności youtuberów, wiele osób zastanawia się, czy od bloga nie lepiej założyć kanału na YouTube.

 

Zależy to przede wszystkim od tematu, który poruszasz i Twojego „produktu”. Warto jednak testować platformy i szukać różnych źródeł dotarcia do odbiorców.

 

Jeśli Twoja grupa docelowa najwięcej czasu spędza na YouTube, to zdecydowanie warto optymalizować działania i tworzyć treści wideo.

Na samym początku nie wiesz, które medium będzie najskuteczniejsze, dlatego warto po trochu angażować się w różne formy przekazu, by po czasie skoncentrować się na tym najskuteczniejszym. Jeśli jednak tematem twojej twórczości są np. tutoriale z robienia makijażu, lekcje grania na gitarze czy tworzenie coverów znanych piosenek, YouTube będzie jednym z lepszych wyborów do rozpoczęcia przygody z vlogowaniem.

Kiedy już wykonasz opisane powyżej kroki, pozostaje Ci jedynie zacząć tworzyć treści i publikować je na blogu.

 

Pamiętaj jednak o niezwykle ważnej, a zarazem trudnej kwestii: regularności.

 

Kluczem do stworzenia zaangażowanej grupy odbiorców, którzy z chęcią wracają na Twoje kanały, jest właśnie systematyczność.

 

Staraj się regularnie poszerzać tematykę bloga i prowadź spójną komunikację, która zbuduje Twoją markę i pozytywny wizerunek.

 

Nie bagatelizuj także znaczenia SEO!

 

Tworząc treści w internecie musisz wiedzieć, jakich informacji poszukują potencjalni odbiorcy i jakich technik używać, by Twoje materiały znalazły się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google.

 

To pozwoli Ci dotrzeć do szerszej grupy użytkowników, bez konieczności wydawania pieniędzy na reklamy.

 

Dbaj również o to, by Twój blog był zoptymalizowany zgodnie z wytycznymi Google: strona była responsywna (automatycznie dopasowująca się do rozdzielczości strony), widoczna dla Googlebots, szybko się ładowała, była wygodna i użyteczna dla jej użytkowników.

 

Jak rozwijać swoje blogerskie umiejętności i poszerzać zasięg?

 

Warto korzystać z kursów i chodzić na wydarzenia przeznaczone dla blogerów.

W sieci jest mnóstwo szkoleń, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez świat blogerów i influencerów. Warto pojawiać się na cyklicznych eventach organizowanych w całej Polsce. Takie wydarzenia jak Influencer LIVE Poznan, See Bloggers w Łodzi czy Środa Dzień Bloga w Warszawie obfitują w praktyczne warsztaty, wykłady i debaty, gdzie można dowiedzieć się wielu przydatnych rzeczy na temat mądrego zarządzania blogiem.

Spotykaj się także z innymi twórcami. Wymieniaj się z nimi wiedzą oraz doświadczeniem. Nikt lepiej nie zrozumie Twoich problemów i wątpliwości niż drugi twórca.

 

Dbaj o dobre relacje w światku blogerskim, bo dzięki współpracy będziesz mógł docierać do nowych odbiorców i poszerzać swój zasięg.

 

Chciałbyś pracować w domu lub dowolnym miejscu na świecie? W tym artykule dowiesz się, jak zarabiać w internecie: Jak zarabiać z domu przez internet — pomysły i zarobki.

 

3

Jak zarabiać na blogu? Ile można zarobić na blogu?

 

Czy na blogu można zarobić?

 

To zależy. Przede wszystkim od jego popularności i tematyki.

 

Przykładowo, dużo łatwiej zarobić dobre pieniądze na popularnym blogu o tematyce finansowej niż prowadząc bloga modowego dla nielicznej grupy odbiorców.

 

Jednak zakładając bloga, musisz być cierpliwy i nie zniechęcać się, kiedy liczby nie idą w górę.

Budowanie zasięgów i popularności bloga jest bardzo trudne. Nieliczni osiągają kolosalne wzrosty w krótkim czasie. Często potrzeba lat, by zauważyć pierwsze efekty, dlatego tak ważne jest stałe testowanie nowych pomysłów, formy prezentacji treści czy reklamy. Nie demotywuj się, gdy nie widzisz szybkich wyników. Sprawdzaj statystyki i analizuj, które treści cieszą się największą popularnością, które zdjęcie zebrało najwięcej komentarzy lub lajków i staraj się powielać sukcesy.

Nie warto też kupować lajków czy followersów. Niestety, robią to nawet te duże, popularne kanały.

 

Jest to jednak droga na skróty, która potrafi bardzo szybko odbić się czkawką.

 

W ten sposób stracisz na autentyczności. Reklamodawcy dysponują bowiem narzędziami, które w łatwy sposób namierzają oszustów.

 

Pamiętaj, że liczy się jakość, a nie ilość. Konta posiadające tysiące followersów, ale bez zaangażowanej społeczności, nigdy nie będą miały szans na atrakcyjną współpracę z najlepszymi firmami.

 

Sposoby na zarabianie na blogu

 

Sposobów na zarabianie jest bardzo dużo i tak naprawdę ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia i oczekiwania klienta.

 

Warto jednak umiejętnie dobierać oferty współpracy, by nie stracić na autentyczności w oczach odbiorców.

 

Coraz częściej mówi się o zarabianiu na własnych produktach, które eliminują ryzyko związane z posądzeniem o „sprzedawanie się marce".

Produktem własnym może być książka, podcast, zdjęcia, produkty handmade, konsulting czy film. Jeśli jednak uważasz, że Twoja marka jeszcze nie jest na tym etapie, by wypuszczać własne produkty, zacznij od współprac komercyjnych. Istnieje sporo platform i grup takich jak whitepress czy hash.fm, które łączą reklamodawców z twórcami. Zadbaj o to, by Twój kanał znalazł się w ich bazie. Stwórz zakładkę „współpraca" i pochwal się dotychczasowymi projektami, daj możliwość reklamodawcy czy agencji na bezpośredni kontakt i pamiętaj o sprawnym dialogu.

Warto polecić także reachablogger.pl — kolejny serwis, który umożliwa współpracę blogerów i reklamodawców.

 

W 2015 roku serwis whitepress.pl przeprowadził ankietę, w której blogerzy m.in. wskazali najbardziej i najmniej skuteczne formy współpracy.

 

Zdecydowanie najkorzystniejsze okazały się artykuły sponsorowane (30% wskazań). Z kolei najgorsze — reklamy (np. AdSense i bannery), sieci afiliacyjne oraz programy partnerskie.

 

Ile można zarobić na blogu?

 

Autorzy wspomnianej ankiety zapytali blogerów także o ich zarobki.

 

Odpowiedzi na pytanie „Ile średnio zarabiasz na blogu/portalu miesięcznie?” rozłożyły się w następujący sposób:

 

  • od 100 do 500 zł (23,50%)
  • od 1000 do 9999 zł (21,3%)
  • od 500 do 1000 zł (19,1%)
  • mniej niż 50 zł (11,5%)
  • od 50 do 100 zł (10,4%)
  • powyżej 10 000 zł (5,5%)

 

Odpowiedź „Inne” wskazało 8,7% ankietowanych.

 

Stawki oferowane blogerom w ramach współpracy reklamowej znajdziemy także w raporcie Zarobki blogerów 2017.

 

Wynika z niego, że za wpis na blogu można zarobić średnio 1853 zł, natomiast za post w mediach społecznościowych — 739 zł.

 

W przypadku blogów, które mogę pochwalić się ponad 1 milionem odsłon miesięcznie, będzie to odpowiednio 3500 i 1500 zł.

 

Mniej popularni blogerzy, przykładowo z odsłonami na poziomie 5–10 tys., mogą liczyć na „zaledwie” 462 zł za wpis na blogu i 210 zł za post w social media.

 

Jak widać, wysokie zarobki są dostępne jedynie dla nielicznej grupy blogerów.

 

Jakimi dochodami mogą pochwalić się Ci najpopularniejsi?

 

Jeden z najbardziej znanych blogerów finansowych Michał Szafrański („Jak oszczędzać pieniądze”), na początku 2019 r. poinformował, że w ciągu 6 lat z działalności blogowej uzyskał prawie 10 mln łącznych przychodów.

 

Z kolei Artur Kurasiński, autor znacznie mniej popularnego blog.kurasinski.com, na początku 2018 r. pochwalił się zarobkami na poziomie 344 000 zł (przychody netto z faktur w 2017 roku).

 

Jednak na pytanie „Czy z pisania bloga można się utrzymać?” Kurasiński odpowiada: „Nie. Z samego pisania na blogu nie da się. Można całkiem nieźle zarabiać jako public speaker, brać udział w akcjach reklamowych, rozwijać kilka kanałów obecności w social mediach, pracować aktywnie z mediami i dbać o swoją markę osobistą. W sumie zadanie na 10–14 godzin dziennie. Plus weekendy. Uberfull etat.

 

A może marzy Ci się karierach w mediach? Z tego artykułu dowiesz się, jak zacząć przygodę z dziennikarstwem: Praca w mediach — czy warto studiować dziennikarstwo? Jak szybko znaleźć pracę w redakcji?

 

Myślisz o założeniu bloga? A może już go prowadzisz? Podziel się swoimi wątpliwościami i obserwacjami w komentarzu poniżej!

Oceń mój artykuł
Średnia: 5 (3 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły