Moje konto
Czy w CV wpisywać wszystkie miejsca pracy i stanowiska?

Czy w CV wpisywać wszystkie miejsca pracy i stanowiska?

Tutaj dowiesz się, czy w CV wpisuje się wszystkie miejsca pracy oraz poprzednie stanowiska. Które miejsca pracy warto wyróżnić w CV, a które pominąć?

Wiele osób ulega pokusie, aby w CV wpisać wszystkie poprzednie miejsca pracy. Wydaje im się, że taki przeładowany informacjami życiorys zawodowy zrobi na pracodawcy duże wrażenie.

 

Niestety, może być zupełnie odwrotnie.

 

Jak zatem nie zniechęcić pracodawcy swoim CV?

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

  • czy w CV wpisuje się wszystkie miejsca pracy i poprzednie stanowiska
  • które miejsca zatrudnienia i stanowiska powinieneś wpisać do CV, a jakie możesz pominąć
  • o czym jeszcze pamiętać, opisując w CV poprzednie miejsca pracy.

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Stwórz CV teraz

 

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

1. Czy w CV wpisywać wszystkie miejsca pracy i poprzednie stanowiska?

 

Odpowiedź na to pytanie jest zależna przede wszystkim od zakresu i rodzaju Twojego doświadczenia zawodowego.

 

Jeśli dopiero zaczynasz karierę zawodową i jak dotąd pracowałeś tylko dorywczo, to w CV powinieneś wpisać wszystkie dotychczasowe doświadczenia.

 

Jeśli jednak pracujesz już wiele lat, masz bogate i różnorodne doświadczenie, to w CV powinieneś skupić się tylko na ostatnich miejscach pracy i stanowiskach, które najbardziej zainteresują pracodawcę.

 

Dlaczego w takiej sytuacji nie warto opisywać wszystkich poprzednich miejsc pracy? Pracodawcę, który np. szuka osoby na stanowisko analityka, nie będzie bowiem interesowało to, że kandydat 10 lat temu pracował jako kelner.

 

Zazwyczaj w CV umieszcza się ostatnie 2–3 miejsca pracy, obejmujące maksymalnie 10 ostatnich lat.

 

Szczegółowo wyjaśniamy to w kolejnym rozdziale.

 

Zajrzyj także do poradników: 

 

 

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

2. Które miejsca pracy wpisać do CV, a które pominąć?

 

Jak podkreślają eksperci z University of Arizona, podczas tworzenia CV kluczowe jest jego dopasowanie do firmy, stanowiska oraz oferty pracy.

 

Opisując swoje doświadczenie, musisz więc dokładnie zapoznać się z treścią ogłoszenia o pracę oraz informacjami o firmie. Dzięki temu będziesz mógł pokazać pracodawcy, że spełniasz większość, a nawet wszystkie jego wymagania.

 

W curriculum vitae powinieneś więc unikać wpisywania stanowisk z odległej przeszłości, niezwiązanych w żaden sposób z ofertą pracy.

 

Aby ułatwić Ci decyzję, które miejsca pracy wpisać w CV, przygotowaliśmy dla Ciebie poniższe listy.

 

Te miejsca pracy musisz wpisać w CV:

 

  • 2–3 ostatnie lub obecne stanowiska pracy (aby pracodawca wiedział, czym zajmowałeś się w ostatnich latach)
  • miejsca pracy, które mają związek z ofertą pracy, stanowiskiem, branżą czy też wymaganiami pracodawcy
  • miejsca pracy, które ściśle wiążą się z Twoim wykształceniem (w ten sposób pokazujesz, że Twoja edukacja i kariera to konsekwentna i przemyślana droga)
  • wszystkie miejsca pracy, praktyki i staże — jeśli masz bardzo małe doświadczenie zawodowe (np. piszesz CV studenta).

 

Te miejsca pracy możesz pominąć w CV:

 

  • miejsca pracy z odległej przeszłości, które nie mają związku z ogłoszeniem, wymaganiami pracodawcy czy też Twoim wykształceniem
  • miejsca pracy, w których byłeś zatrudniony bardzo krótko (np. tylko na okres próbny 1–3 miesiące).

 

Pamiętaj jednak, aby unikać większych luk w historii zatrudnienia. Jeśli w CV pojawi się np. roczna przerwa, rekruter na pewno o nią zapyta.

 

Jak podpowiadają doradcy z Augustana University, sekcję z doświadczeniem zawodowym możesz dodatkowo podzielić na część ściśle związaną z ofertą pracy oraz „Inne doświadczenia zawodowe”. W ten sposób wyróżnisz w CV swoje najważniejsze miejsca pracy, a jednocześnie będziesz mógł krótko opisać pozostałe stanowiska, którymi chcesz się pochwalić.

 

Musisz mieć też świadomość, że pracodawcy nie mają czasu (i ochoty) czytać wielostronicowych dokumentów. Twoje CV powinno zmieścić się na 1 stronie A4 (a jeśli masz bogate doświadczenie związane z ofertą pracy — na dwóch). Opisując miejsca pracy sprzed wielu lat, stracisz cenną przestrzeń w dokumencie.

 

Może Cię także zainteresować: Kłamstwa, praca na czarno i nieukończone studia w CV — wszystko, co musisz wiedzieć

 

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

 

Piszesz CV i wciąż zastanawiasz się, które miejsca pracy do niego wpisać? Możesz zadać swoje pytanie w komentarzu pod artykułem. Chętnie Ci pomożemy!

Oceń mój artykuł: czy w cv wpisywac wszystkie miejsca pracy
Średnia: 5 (1 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Ekspert kariery, autor ponad 100 artykułów InterviewMe z poradami dotyczącymi pisania CV i listu motywacyjnego, rozmów kwalifikacyjnych oraz poszukiwania pracy. Swoją wiedzą dzielę się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
Linkedin

Podobne artykuły