
Co nas drażni w pracy? Badanie 2020
Badanie, które ukazuje najbardziej denerwujące aspekty życia biurowego. Zapytaliśmy, co drażni Polaków w pracy i jak często takie sytuacje się zdarzają.
Czy dla Polaków budowanie bliskich relacji w miejscu pracy jest ważne? Jak przyjaźń, związki i romanse wpływają na pracowników? Zobacz wyniki badania.
W lutym 2020 roku, tuż przed tym, jak pandemia koronawirusa zaczęła istotnie wpływać na życie Polaków, serwis LiveCareer.pl opublikował badanie dotyczące naszych relacji w pracy.
Wynikało z niego, że 66% Polaków darzy sympatią swoich współpracowników, a 79% osiąga lepsze rezultaty dzięki przyjacielskim relacjom z innymi zatrudnionymi.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak kwestia relacji między pracownikami wygląda po 2 latach od wybuchu pandemii. Przyjrzeliśmy się również bardziej szczegółowo najbliższym relacjom nawiązywanym w miejscu pracy. Oto wyniki najnowszego badania InterviewMe „Budowanie bliskich relacji w pracy w Polsce”.
Z badania InterviewMe wynika, że zdecydowana większość Polaków (66%) dąży do nawiązywania bliskich relacji ze współpracownikami. Pozwala nam to pracować wydajniej i lepiej, a jednocześnie czerpać większą przyjemność z wykonywania swoich obowiązków.
Co ciekawe, zdecydowana większość Polaków lubi osoby, z którymi pracuje.
Czy w dawnej lub obecnej pracy lubiłeś / lubisz wielu swoich współpracowników?
Warto też zwrócić uwagę na to, że wyraźnie więcej kobiet (63%) niż mężczyzn (50%) lubi większość osób, z którymi pracuje.
Okazuje się też, że bliskie relacje z pracy przekładają się na nasze prywatne życie. Aż 62% badanych przyznało, że ma bliskiego przyjaciela, którego poznało w pracy (65% kobiet i 58% mężczyzn).
Te dane powinny cieszyć. Jak bowiem możemy się dowiedzieć z Harvard Business Review, relacje z ludźmi są równie ważne dla czerpania satysfakcji i radości z pracy, jak wykonywane przez nas obowiązki.
Jednocześnie należy pamiętać, że nie każdy jest godny przyjaźni i zaufania. Z naszego wcześniejszego badania „Do czego byłbyś zdolny, aby się wzbogacić” wynika, że dla zdobycia dużych pieniędzy, 10% Polaków byłoby gotowe donosić na swoich współpracowników, a 17% zdradziłoby najlepszego przyjaciela. Z kolei w badaniu „Co robimy w pracy, kiedy nikt nie patrzy” 7% badanych przyznało się, że zmyśliło historię o współpracowniku, aby doprowadzić do jego zwolnienia.
Jak widać, budowanie bliskich relacji ze współpracownikami to jeden z kluczowych elementów naszego życia zawodowego. W jaki sposób nawiązujemy tego typu znajomości? Dowiesz się tego w następnym rozdziale.
Jak wynika z badania, zdecydowana większość Polaków nawiązuje znajomości w siedzibie firmy (np. w biurze) — podczas wykonywania codziennych obowiązków oraz przerw (w sumie 64%). W integracji bardzo pomagają również różnego rodzaju imprezy (w ten sposób pierwsze relacje ze współpracownikami buduje 11% badanych).
Zwraca uwagę również fakt, że pomimo rosnącej popularności pracy zdalnej, znajomości poprzez komunikatory (takie jak Skype czy Slack) nawiązuje zaledwie 2% Polaków.
Warto też podkreślić, że w kwestii sposobów budowania relacji w pracy, nie ma istotnych różnic między kobietami i mężczyznami.
Czy pracodawcy dbają o dobre relacje pracowników? Okazuje się, że w Polsce jest z tym słabo. Aż 61% badanych stwierdziło bowiem, że działania firm w tym zakresie są niewystarczające.
To powinno martwić, ponieważ umiejętność integracji pracowników może być kluczowa dla sukcesu firmy. Jak wynika z badań, w przypadku świeżo zatrudnionych osób, aż 65% tego, czego uczą się w nowej firmie, pochodzi od ich współpracowników. Wiedza pozyskana od bezpośrednich przełożonych stanowi zaledwie 15%.
Już wiemy, jak ważne są relacje ze współpracownikami. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy tego typu znajomość przerodzi się w „coś więcej”?
Aż 24% badanych przyznało się, że zdarzyło im się nawiązać romans ze współpracownikiem. Co ciekawe, częściej przyznają się do tego mężczyźni.
Nieco mniej Polaków nawiązuje w pracy dłuższe relacje. W związek ze współpracownikiem weszło bowiem 21% badanych. W tej kwestii jesteśmy nieco bardziej ostrożni niż np. Amerykanie. Z badania serwisu Zety wynika bowiem, że aż 58% pracowników ze Stanów Zjednoczonych zdarzyło się spotykać ze współpracownikiem (a u 33% z nich relacja przerodziła się w poważny związek). Z kolei w Wielkiej Brytanii w pracy swojego partnera lub partnerkę poznało 22% osób.
Co ciekawe, w przypadku Polaków prawie 60% związków przetrwało do dziś (wśród Amerykanów była to niecała połowa). Jednocześnie 13% badanych pochwaliło się, że wzięło ślub z osobą poznaną w pracy (a 58% zdradziło, że zna małżeństwo, które poznało się w ten sposób).
Z kim Polacy najczęściej nawiązują romantyczne relacje? Ze współpracownikami — dalszymi lub bliższymi (po 15%). Znacznie rzadziej pożądanie lub uczucie pojawia się pomiędzy podwładnym a jego bezpośrednim przełożonym (6%).
Jednocześnie większość Polaków obawia się konsekwencji wejścia w związek ze współpracownikiem. Za „ryzykowne” (grożące np. zepsuciem atmosfery w pracy lub zwolnieniem) uważa je 64% badanych (70% kobiet i 57% mężczyzn). Zdecydowanie bardziej tego typu relacji boją się młodsi pracownicy w wieku do 39 lat.
Na szczęście, jak wynika z naszego badania, romantyczne relacje w pracy rzadko mają poważne konsekwencje. Tylko 11% badanych przyznało, że spotkało się z sytuacją, że ktoś został z tego powodu zwolniony.
W badaniu InterviewMe uwagę zwraca przede wszystkim fakt, że polscy pracownicy najchętniej nawiązują relacje w biurze — podczas wykonywania codziennych obowiązków lub przerw. A także na imprezach integracyjnych. Można więc mieć obawy, że okres pandemii, lockdownów i samoizolacji przełożył się negatywnie na zintegrowanie oraz wzajemne stosunki zatrudnionych. I chociaż wiele osób nie będzie chciało już wrócić do tradycyjnego modelu pracy w biurze, to pracodawcy powinni zadbać o to, aby ich pracownicy mieli szansę poznać się na żywo — np. podczas szkoleń, imprez i wyjazdów integracyjnych czy też umożliwiając chętnym pracę w biurze.
W badaniu wzięły udział 1303 osoby. Respondenci odpowiedzieli w ankiecie na 16 pytań dotyczących ich doświadczeń związanych z budowaniem bliskich relacji w miejscu pracy.
Dzięki InterviewMe dowiesz się, jak napisać CV oraz list motywacyjny, które zrobią wrażenie na pracodawcy. Nasz kreator CV i profesjonalne szablony CV pomogły już milionom kandydatów w znalezieniu pracy, o której marzyli.
A jakie jest Twoje zdanie na temat budowania bliskich relacji w miejscu pracy? Podziel się swoją opinią w komentarzu poniżej.
Badanie, które ukazuje najbardziej denerwujące aspekty życia biurowego. Zapytaliśmy, co drażni Polaków w pracy i jak często takie sytuacje się zdarzają.
Czy Polacy chętnie rozmawiają w pracy o polityce? A jeśli tak, to na jakie tematy? Czy tolerujemy inne poglądy? Wyniki badania.
Czy molestowanie seksualne w miejscu pracy to realny problem w Polsce? Z jakimi zachowaniami spotykają się ofiary? Kim są sprawcy? Zobacz wyniki badania.