Twarde liczby: jak usprawnić biznes analizą danych
Stwórz CV terazSlogan „poznaj swojego klienta” możesz znać z bankowości, ale przekaz tej sentencji jest ważny w praktycznie każdej branży.
Niezależnie od tego, czy pracujesz na pełny etat, tworzysz firmę, czy wprowadzasz na rynek nowy produkt, zrozumienie potrzeb, wymagań i problemów Twojego klienta niechybnie zadecyduje o Twoim zawodowym sukcesie.
Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym skuteczniej możesz dopasować się do ich wymagań, nieustannie zwiększając ich satysfakcję.
Dzięki temu wyróżnisz się na tle konkurencji. A to z kolei zapewni Ci długotrwałe relacje z lojalnymi, zadowolonymi klientami.
A więc jak tak naprawdę można „poznać swojego klienta”?
Jednym słowem—
Dzięki danym.
Analiza, czy też analityka, danych to jeden ze sposobów na zrozumienie i zdobycie wiedzy o swoich odbiorcach.
Nigdy wcześniej nie mieliśmy dostępu do takiej ilości danych jak dzisiaj. Najprężniej działające firmy używają danych do:
- przewidywania potrzeb i pragnień klientów
- optymalizacji obsługi klienta
- tworzenia lepszych, bliższych ludziom kampanii reklamowych
- opracowywania pożądanych produktów i ofert usługowych
- personalizacji obsługi klienta, dzięki której klienci czują się docenieni.
A to tylko początek. Analiza danych może podnieść Twoją produktywność, ułatwić Ci podejmowanie decyzji, pomóc przekazać ważne idee, a nawet znaleźć nieoczekiwaną inspirację do kolejnych działań.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
Znaczenie danych dla Twojego biznesu
Używając analizy danych, możesz wypracować lepsze zrozumienie swoich docelowych odbiorców oraz swojego rynku. Ta wiedza ułatwi Ci rozwiązywanie problemów, podejmowanie lepszych decyzji, stanowiąc tym samym oszczędność czasu i pieniędzy.
Pewnie wiesz, czym jest Netflix. Netflix używa analizy danych dla celów reklamy ukierunkowanej. Dzięki danym o wyszukiwaniu i oglądalności, platforma wysyła do subskrybentów maile z rekomendowanymi filmami, które naprawdę mogą ich zainteresować.
Te dane służą także do segregowania filmów, które użytkownik może wybrać z głównego menu. Netflix tworzy z danych indywidualny portret użytkownika wraz z jego zainteresowaniami i preferencjami. W ten sposób buduje się bardziej spersonalizowaną, zajmującą rozrywkę.
Pamiętasz ostatni mail zatytułowany „Netflix dziś wieczorem”? Był dokładnie dopasowany do Twoich zainteresowań, prawda? Następny krok to prażenie pocornu i oglądanie odcinka za odcinkiem.
Ale żeby czerpać korzyści z analityki danych, wcale nie musisz być gigantem pokroju Netfliksa.
Mniejsze firmy również mogą tworzyć spersonalizowane rekomendacje na podstawie danych. Ponadto, analiza danych może im służyć do obserwacji ruchu w sieci, mierzenia efektywności strategii w mediach społecznościowych, ulepszania produktów dzięki śledzeniu opinii użytkowników, czy znajdowania rozwiązań dla bardzo konkretnych problemów.
Dla przykładu: frekwencja w zoo i akwarium Point Defiance w Tacomie w stanie Waszyngton jest uzależniona od pogody. Zoo używa historycznych zapisów frekwencji i zbieranych przez lata lokalnych danych pogodowych, żeby jak najdokładniej przewidzieć liczbę odwiedzających. Usprawnia to podejmowanie decyzji o personelu i ustalanie dat nowych promocji.
Twarde dane to niekończąca się lista potencjalnych zastosowań.
Dane w tworzeniu obrazu firmy
Dane to nie tylko sposób na zdobywanie nowych informacji — to także sposób komunikowania informacji klientom.
Twoi klienci mogą kierować się danymi, kupując produkty i decydując się na usługi. Jednak większość z nich nie będzie skora do lektury długich raportów, a wielu nie zrozumie bardziej skomplikowanych zestawień.
Jeśli wiesz, co jest najważniejsze dla Twojego odbiorcy, możesz zaprezentować dane w czytelny i praktyczny sposób.
A jeżeli wiesz, czego konkretnie Twój odbiorca chce się z tych danych dowiedzieć i jak chce ich użyć, możesz wybrać najlepszy do tego celu format prezentowania informacji (tabele, wykresy słupkowe bądź liniowe, mapy kliknięć, itd.).
Dla przykładu Airbnb kreuje obraz swojej firmy jako tej, która pozwala ludziom znaleźć dach nad głową w jakimkolwiek miejscu na świecie. Obraz ten maluje oparta na danych interaktywna mapa, która pokazuje, gdzie klienci Airbnb zatrzymali się na daną noc.
Źródło: airbnb.com
Z kolei operatorzy sieci komórkowych regularnie stosują mapy zasięgu, żeby stworzyć wizję usługi, która bije na głowę wszelką konkurencję. Jak w tym przykładzie:
Źródło: t-mobile.com
Możesz także użyć osi czasu, aby zademonstrować, jak Twój biznes rozwijał się od pierwszych dni, wygenerować infografiki, które ilustrują Twój produkt czy usługę, lub stworzyć wykresy i grafy, które pokazują, w jaki sposób użytkownicy korzystają z Twoich usług (à la Spotify) — a to tylko część możliwości.
Oto narzędzie Spotify, które segmentuje gatunki i typy muzyki słuchanej przez amerykańskich studentów, według uniwersytetu:
Źródło: students.withspotify.com
Jakąkolwiek strategię obierzesz, dane pozwolą Ci opowiedzieć wizję swojego biznesu, która zrobi wrażenie i zapadnie w pamięć.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jak udoskonalić umiejętności kluczowe dla analizowania danych
Już widzisz, jak wiele korzyści przyniesie Twojej firmie używanie danych. Zobacz, jak nauczyć się ich używać w odpowiedni sposób — niezależnie od tego, o jakiej skali mówimy.
Oto siedem wskazówek, które pomogą Ci poprawić swoją analizę danych:
1. Ustal cel.
Zanim rozpoczniesz jakikolwiek projekt, ustal sobie cel. Dzięki temu dowiesz się, w jakim kierunku podążać i jaką drogę sobie wytyczyć.
Zanim zbierzesz lub/i przeanalizujesz dane, zadaj sobie następujące pytania:
- Co chcę osiągnąć z pomocą tych informacji?
- Jakie problemy mogę rozwiązać dzięki tym danym?
- W jaki sposób użyję tych danych, by lepiej zrozumieć moich klientów?
- Jak ta wiedza pomoże mi w udoskonaleniu obsługi klienta?
Jeżeli nie wiesz, czego szukasz, skok na głęboką wodę danych może być dotkliwą stratą czasu. Ale jeśli masz listę klarownych biznesowych pytań, będziesz w stanie zebrać i przeanalizować dane w skuteczny i praktyczny sposób.
Pomóc może Ci także ustalenie hipotezy: „Sądzę, że __________. Jeśli mam rację, zrobimy __________”. Trzymanie się konkretnej strategii od samego początku pomoże Ci osiągnąć więcej niż tylko zebranie danych. Zapewni Ci gotowość do działania.
2. Zapoznaj się z różnymi metodami zbierania danych
Istnieje wiele modeli analizy danych i wiele metod zbierania danych. W zależności od swoich założeń możesz wybrać:
- dane transakcyjne — pokazują, co, ile i kiedy kupili Twoi klienci, w jaki sposób zapłacili, czy do zakupu zachęciły ich jakiekolwiek promocje lub kupony, itp.
- źródła odniesień — zbierają informacje o tym, jak Twoi klienci dowiadują się o Twojej firmie, skąd pochodzą. Dzięki czemu wiesz, jak poszerzyć klientelę.
- informacje demograficzne — dane, które pozwalają Ci projektować ściśle ukierunkowane działania marketingowe.
- Google Analytics — dostarcza informacje o tym, jak Twoi klienci lądują na Twojej stronie, jak dużo czasu na niej spędzają, które podstrony wyświetlają, które podstrony działają najlepiej, itp.
- Google Trends — podpowiada, jakie słowa kluczowe są najczęściej wyszukiwane w danym regionie i może pomóc określić najgorętsze tematy w grupach docelowych ważnych dla Twojej firmy. Skorzystaj z tych informacji, aby częściej pojawiać się w wyszukiwaniach Twoich potencjalnych klientów.
- analitykę mediów społecznościowych — naucz się więcej o obserwujących Cię w social mediach i zastosuj narzędzia marketingowe, np. te dostępne na Facebooku, aby zdobyć klientów podobnych do tych, którzy już Cię śledzą.
Te i inne narzędzia dostarczą Ci cennych informacji o tym, kim są Twoi klienci, i o tym, co sprawia, że odwiedzają Twój sklep lub stronę i dokonują zakupów.
Dzięki tym informacjom możesz opracować profil klienta i nauczyć się, jak zainteresować nowych odbiorców i utrzymać istniejących. Sprawdź, co przyciąga ich do Twojej firmy, które produkty, usługi czy strony internetowe podobają im się najbardziej i co powoduje, że kupują to, co sprzedajesz.
Jeśli masz stronę internetową, możesz także dowiedzieć się, które elementy Twojej strony tracą odwiedzających. Jak możesz je naprawić i sprawić, by Twoja strona bardziej przypominała te witryny, które Twoi klienci uwielbiają?
Jeśli masz zdefiniowany cel i ogólną wizję danych, jakie chcesz zebrać, możesz poszukać najlepszych narzędzi które pomogą Ci dobrze wykonać swoją pracę
3. Pokaż to.
Możliwe, że nie wszyscy w Twoim zespole są za pan brat z liczbami. Niektórzy zniechęcają się do lektury na sam dźwięk słowa dane.
Dlatego najlepiej stworzyć wizualne prezentacje danych, które zainteresują wszystkich członków Twojego zespołu, przekazując im kluczowe informacje. Graficzne prezentacje są też często dobrym sposobem na przekazanie danych klientom.
Co więcej, dzięki graficznemu przedstawieniu danych łatwiej jest spostrzec zjawiska, na które należy zareagować. A to przecież o to właśnie chodzi w danych — nowe informacje o Twojej firmie lub jej klientach są bezużyteczne, jeśli nie znajdziesz sposobu, żeby je skutecznie użyć.
4. Porównaj przewidywania z rzeczywistością.
Zanim podejmiesz kolejny krok, porównaj swoją hipotezę i wstępne prognozy z rzeczywistością. W niektórych przypadkach Twój rzeczywisty profil klienta może się różnić od Twoich początkowych oczekiwań.
Nie bój się rezygnować z pierwotnych pomysłów. Bądź elastyczny.
5. Zaplanuj, jak wykorzystać dane.
Gdy już zaprezentowałeś dane graficznie i je przeanalizowałeś, co możesz z tym zrobić?
Możesz określić, jaką wiedzę zdobyłeś dzięki tym danym. Czego nauczyłeś się o swoich klientach? Warto skupić się na reakcjach konsumentów (np. Jeśli zrobimy X, oni najprawdopodobniej zrobią Y).
Współpracuj ze swoim zespołem, żeby zebrać kilka różnych opinii, a następnie obierz najlepszą z proponowanych strategii marketingowych.
6. Oszacuj skuteczność swojego planu.
Zbieranie danych nie kończy się na opracowaniu planu. Zbieraj je dalej i przeprowadzaj testy, żeby ocenić, co zadziałało, a co nie.
Jak skuteczny był Twój plan? Jak ekonomiczny?
Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci usprawnić (małymi lub większymi zmianami) swój plan marketingowy. Testuj nowe pomysły i metody, aż znajdziesz strategię, która sprawdza się idealnie.
7. Powtórz.
Kiedy już osiągniesz swój pierwotny plan dotyczący danych, ustal kolejny. Nie przestawaj poszerzać wiedzy o swoich klientach. Szukaj nowych sposobów na zwiększenie ich satysfakcji i lojalności dla firmy.
Nie zapominaj także o opracowywaniu strategii, które przyciągną nowych klientów.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Co o tym myślisz?
W jaki sposób zastosujesz dane, żeby dowiedzieć się więcej o swoich klientach? Czego Twoim zdaniem się dowiesz? Jeśli Twoja hipoteza okaże się trafna, co z tym zrobisz?
Jeśli już teraz używasz analizy danych, jak zyskuje na niej Twoja praca?
Jesteśmy bardzo ciekawi Twojego zdania — napisz w komentarzu!
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.