Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Storytelling: co to jest? Definicja i przykłady. Jak stosować?

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Storytelling to dosłownie opowiadanie historii. 

Każda kultura ma swoje narracje, które służą jako rozrywka, edukacja albo sposób na wpajanie wartości moralnych. Legendy i podania oparte są na storytellingu, bo tworzą historie, które angażują i utrwalają wydarzenia w pamięci.

Ale dlaczego właściwie termin storytelling zyskał popularność w XXI wieku?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest storytelling
  • jak wykorzystuje się storytelling w marketingu
  • jakie są przykłady storytellingu.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Storytelling — definicja

Storytelling to tworzenie opowieści. W dawnych mitologiach storytelling pozwalał wyjaśniać zjawiska i przekazywać tradycję. W marketingu narracja powiązana ze światem danej marki buduje szerszy kontekst i pozwala klientom zbliżyć się do historii budowanej wokół produktów. 

Zresztą — niewiele się w tej kwestii zmieniło przez wieki. Jeśli dziś uważamy storytelling za nowoczesny termin, to musimy wiedzieć, że sama idea jest stara prawie jak ludzkość. I wciąż ma te same funkcje.

Opowiadanie historii angażuje odbiorców. Bardziej niż suche fakty wciąga nas narracja na jakiś temat, bo taką mamy jako ludzie właściwość — myślimy o czymś w taki sposób, że budujemy wokół tego kontekst i opowieść.

Wystarczy podać przykład wystąpień z serii TED talk. Każdy prelegent opowiada historię na dany temat — najczęściej są to autobiograficzne opowieści, które mają przekazać słuchaczom konkretne wartości, wyznawane przez prelegenta lub idee, które są mu bliskie.

Storytelling — elementy historii

Kluczowe elementy opowiadania historii obejmują kontekst, fabułę, bohatera (lub bohaterów), konflikt oraz akcję. Bo każda opowieść ma swoich bohaterów, a ci — swoje przygody. Znamy to dobrze z książek, baśni, filmów czy seriali. Niektóre opowieści mają narrację pierwszoosobową, inne przekazują historię w trzeciej osobie. 

Zobacz też: Praca w mediach — 15 rad jak ją znaleźć i zostać dziennikarzem + Oferty

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Storytelling w marketingu

Ludzie pracujący w marketingu wiedzą, że storytelling pomaga budować więź z klientami, a — co za tym idzie — lepiej sprzedawać. Badania pokazują, że 56% konsumentów twierdzi, iż historie związane z marką wpływają na ich decyzję o zakupie. 

Ale co to za historie? Chodzi o to, by opowiadać o swoim produkcie w sposób, który zwiększa wiedzę klienta w danym obszarze. Celem takich działań jest przedstawienie idei przedsiębiorstwa w atrakcyjnym dla odbiorców świetle. 

Wszystko to sprowadza się do kreowania wizerunku marki. Jeśli wokół produktu (lub usług), który oferuje firma, zbuduje się jakieś tło, które pobudza wyobraźnię, można w ten sposób sprawić, że potencjalni klienci będą widzieli ofertę firmy w atrakcyjnym świetle, a przede wszystkim — będą mieli wokół niej konkretne skojarzenia. 

Jak wyjaśniają badacze, storytelling to nowoczesna technika perswazyjna, w której używa się opowieści jako swoistego sposobu wzbudzania emocji. Ta koncepcja marketingowa ma też inne nazwy, takie jak: story marketing, marketing narracyjny czy marketing opowieści.

Storytelling — przykłady

Storytelling jest ideą, która zrewolucjonizowała podejście do reklamy i marketingu. Pomogły w tym rzecz jasna nowe technologie, takie jak telewizja, a potem internet. Gdy klasyczna reklama z lat 60. po prostu zachwalała produkt, mówiąc o jego walorach i wartości:


Storytelling

Źródło: Pinterest

Storytelling

Źródło: Culture.pl

… nowoczesne reklamy wykorzystujące storytelling, używają historii, by zbudować pozytywne skojarzenia z produktami lub usługami. Bardzo dobrym przykładem wykorzystania storytellingu w reklamie są spoty Allegro.

Innym przykładem wykorzystania storytellingu w marketingu jest kreowanie potrzeb. Powiedzmy, że firma chce sprzedać np. słuchawki. Można wmawiać potencjalnym klientom, że słuchawki są świetne. Ale można też sprawić, że ludzie będą czuli potrzebę ich kupienia.

Wystarczy stworzyć historię — przedstawić bohatera, który idzie przez gwarne miasto, jedzie na rowerze, czy spędza czas w domu, słuchając muzyki, której inni lokatorzy mieszkania nie chcą akurat słyszeć. Nagle ten bohater kupuje słuchawki i jego życie staje się łatwiejsze. A kto nie chce się tak poczuć?

Konstruowanie spójnej historii wokół produktów ma dużą siłę oddziaływania i dlatego właśnie stara jak ludzkość praktyka opowiadania odżyła na nowo w XXI wieku. Wystarczy postawić potencjalnego klienta w centrum narracji, jaką sprzedaje marka, a bardzo prawdopodobne, że poprzez wywołane emocje lub wykreowane potrzeby, skorzysta on z oferty firmy. 

Zobacz też: Copywriter — co to za praca? Gdzie szukać ofert online? + Zarobki

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj wiadomość na forum poniżej.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: storytelling
Średnia: 3.83 (12 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły