Moje konto
Praca na morzu: jak zdobyć pracę na statku? [Nie tylko dla marynarzy]

Praca na morzu: jak zdobyć pracę na statku? [Nie tylko dla marynarzy]

Marta Rojewska
Marta Rojewska
Ekspertka kariery

Opiekun leniwców, przytulanie małych pand, tresowanie delfinów — praca marzeń ma różne oblicza.

 

Najczęściej jednak nie jest łatwo osiągalna.

 

Tymczasem—

 

Praca na statku to naprawdę realna możliwość. Brzmi jak marzenie, a jednak nie tak trudno ją zdobyć.

 

Jeśli chcesz przeżyć przygodę, podróżować, a przy tym dobrze zarabiać, to wybierz pracę na morzu — nie tylko jako marynarz.

 

Ten artykuł odpowie na pytania:

 

  • jak wygląda praca na morzu
  • jak zostać marynarzem
  • jak dostać pracę na statku wycieczkowym nie będąc marynarzem
  • ile można zarobić w pracy na morzu.

 

Chcesz napisać CV marynarza lub CV do innej pracy na statku?

 

Jeśli nie jesteś pewien, jak to zrobić, skorzystaj z profesjonalnego kreatora CV.

 

Chcesz od razu napisać CV oraz list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.

 

cv

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

 

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

 

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

 

Stwórz CV teraz

 

1

Praca na morzu — jak zostać marynarzem? [+ oferty pracy i zarobki]

 

Jeśli jesteś tu, bo chcesz zostać marynarzem, to witam na pokładzie.

 

Pierwszym (i niezbędnym) krokiem do pracy zawodowego marynarza, oficera wachtowego lub nawigatora jest ukończenie szkoły morskiej. Masz do wyboru:

 

 

Jeśli jeszcze Ci mało, to w Polsce mamy też dwie uczelnie wyższe, które przygotowują do pracy na statkach krajowych i międzynarodowych. Są to:

 

 

Szkoły morskie kształcą oficerów, oficerów wachtowych, marynarzy, nawigatorów, mechaników, motorzystów i inżynierów, ale także—

 

prowadzą kursy doszkalające, np. w zawodzie „barman-kelner" (oczywiście pokładowy).

 

Alfred Naskręt, dyrektor szkoły Morskiej w Gdyni mówi w wywiadzie dla portalu morzaiocenany.pl:

 

Zdecydowana większość kandydatów przygotowywanych do zawodu marynarza trafia na statki tradycyjne, legitymując się konwekcyjnymi certyfikatami i dyplomami.

 

Ilość kursantów Szkoły Morskiej w Gdyni utrzymuje się na stałym poziomie od kilku lat. Oczywiście w każdej chwili jesteśmy przygotowani na przyjęcie większej liczby kursantów. Tradycyjnie największą grupą zagraniczną są Czesi i Słowacy. Co roku oficerski rynek pracy zasila ok. 80 osób (zarówno mechaników jak i nawigatorów), absolwentów naszej szkoły.

 

Z kolei Tomasz Degórski rzecznik prasowy Akademii Morskiej w Gdyni dodaje:

 

Nasi absolwenci, którzy podejmują pracę w flocie światowej, w odróżnieniu od innych grup zawodowych, np. lekarzy nie wiążą swojej pracy ze zmianą miejsca zamieszkania. Nasi absolwenci pracują zagranicą, ale statystycznie rzadko tam mieszkają.

 

Tak więc marynarze są wierni, a na pewno już własnemu krajowi.

 

Jeśli zdecydujesz się na pracę na morzu i zaakceptujesz fakt, że w tej robicie rzadko bywa się w domu, a własne łóżko i pewny ląd to luksus dla szczurów lądowych, czeka Cię już tylko proces szkolenia i rekrutacji.

 

Jak zostać marynarzem?

 

Żeby zostać marynarzem niekoniecznie musisz mieć skończoną szkołę.

 

Obecnie wystarczy książeczka żeglarska.

 

Poza tym, przyszły marynarz musi ukończyć 4 podstawowe kursy:

 

 

Plus dodatkowo:

 

  • szkole­nie na zbiornikowce
  • kurs ratown­ika morskiego.

 

Kursy trwają po 3 dni każdy i kończą się egzaminami. Możesz je przejść np. w jednej z tych jednostek:

 

 

Kolejne kroki to wyrobienie świadectwa zdrowia oraz test na obec­ność alko­holu i narkotyków.

 

To jeszcze nie koniec.

 

Ale już ostatnia rzecz, obiecuję.

 

Po zaliczeniu wszystkich szkoleń musisz jeszcze udać się do Urzędu Morskiego, w którym wyrobisz sobie wspomnianą wcześniej książeczkę żeglarską oraz świadectwo młod­szego mary­narza lub młod­szego motorzysty.

 

W tym linku znajdziesz opisy ważniejszych uprawnień morskich.

 

Ile zarabia marynarz?

 

Najpierw, dla jasności—

 

Marynarzem jest każdy członek załogi jednostki pływającej, bez względu na pełnioną funkcję oraz stopień.

 

Natomiast pensje marynarzy zależą od:

 

  • typu statku
  • wielkości statku
  • pełnionej funkcji
  • długości kontraktu
  • systemów używanych na statkach.

 

Armatorzy najczęściej poszukują członków załogi na statki typu offshore, czyli statki przemysłu wydobywczego ropy i gazu, obsługi morskich elektrowni wiatrowych i morskich sieci przesyłowych.

 

Jak podaje wyborcza.pl, na statku typu offshore zarobki wyglądają następująco:

 

  • kadet — 580 euro (2450 zł)
  • trzeci oficer — 3100 euro (13 100 zł) w dziale pokładowym i 4100 euro (17 300 zł) w dziale maszynowym
  • starszy marynarz na małym tankowcu — 1800–2200 euro (7610–9300 zł)
  • starszy marynarz / operator dźwigu — 320 USD dziennie (1195 zł)
  • kapitan na PSV (Platform Supply Vessel) — 600 USD dziennie (2240 zł)
  • kucharz na niedużym statku — 1500 euro (ok. 5600 zł).

 

Musisz jeszcze wiedzieć, że te kwoty dotyczą tylko okresu, w którym marynarz pracuje na statku. Gdy schodzi na ląd, żadna pensja nie zasila już jego konta.

 

Jak znaleźć oferty pracy na morzu (nie tylko jako marynarz)?

 

Sprawdź przede wszystkim te portale:

 

  • Portal morski crewing — praca na morzu dla oficerów, marynarzy, mechaników
  • Seamen— serwis z informacjami dla ludzi związanych z morzem i poszukujących pracy na statkach; znajdziesz tu bezpośrednie oferty pracy dla marynarzy, oficerów, kucharzy itd.
  • 7oceans — to największy europejski portal z ofertami pracy na morzu; zakładasz konto, załączasz CV i czekasz na propozycję pracy
  • Hartmann — firma zajmuje się pośrednictwem pracy dla osób pracujących na statkach; biura firmy znajdują się w Gdyni and Szczecinie.

 

Ale zaraz—

 

praca na morzu to nie tylko zajęcie dla marynarzy i kapitanów.

 

Wszystko zależy od tego, na jakim statku pracujesz.

 

Na promach i statkach rejsowych zatrudnić może się właściwie każdy. To dlatego, że poza marynarzami potrzebna jest tam również obsługa barów, sklepów, salonów piękności, kasyn, czyli:

 

  • sprzątaczki
  • kucharze
  • kelnerzy
  • opiekunowie
  • animatorzy
  • menedżerowie
  • muzycy
  • personel medyczny itd.

 

Każda jednostka morska w ma swoją specyficzną rolę: jedne przewożą towary, a inne — niemieckich emerytów.

 

W następnych sekcjach pokażemy Ci, jak to jest być członkiem załogi na wycieczkowcu i przeżyć przygodę podczas rejsu po Karaibach.

 

Jeśli nie statek, to może inna forma zarobkowej przygody? Po garść inspiracji odsyłam do artykułu: Jak zdobyć pracę w raju na ziemi? Pomysły i historie z życia wzięte.

 

2

Praca na statku wycieczkowym — jak ją zdobyć?

 

Brzmi jak przygoda.

 

I wygląda na to, że dokładnie tym jest.

 

Pracujesz na luksusowych, wypełnionych wakacyjnym flow statkach, spotykasz ludzi z całego świata i każdego dnia podziwiasz wspaniałe widoki.

 

Przy tym wszystkim—

 

Świetnie zarabiasz.

 

Czego chcieć więcej?

 

Jeśli kochasz podróże, nie masz zobowiązań zawodowych i rodzinnych, a do tego ciągnie Cię do morza, to na pewno jest rozwiązanie dla Ciebie.

 

W Polsce cruising zaczyna być dopiero popularny, ale w zachodniej Europie i na całym świecie nie brakuje chętnych do wakacji na morzu.

 

Pomiędzy rokiem 2017 a 2019 na pokłady statków wycieczkowych weszło ponad 6 milionów, a w USA już ponad 14 milionów pasażerów.

 

Tak duża liczba turystów potrzebuje obsługi, opieki, ochrony i atrakcji — dlatego ofert pracy na statkach wycieczkowych jest coraz więcej.

 

I wcale nie musisz być marynarzem.

 

Praca na statku — dla kogo?

 

Pracę na statku wycieczkowym może dostać właściwie każdy.

 

Warunek podstawowy — bardzo dobra znajomość angielskiego.

 

Dlaczego?

 

Statek wycieczkowy to świat w pigułce — spotkasz tu ludzi praktycznie wszystkich narodowości, ale oficjalnym językiem rejsowym jest właśnie angielski.

 

W tym języku napisane są wszystkie instrukcje dla załogi, a każde szkolenie na pokładzie prowadzone jest po angielsku.

 

Pośród firm organizujących wycieczki morskie jest między innymi Royal Caribbean — jeden z największych na świecie operatorów linii rejsowych.

 

We współpracy z firmą TUI Cruises obsługuje między innymi statki Mein Shiff.

 

Drugą młodość przeżywają tam niemieccy emeryci.

 

Właśnie o pracy na jednym z takich statków teraz opowiemy.

 

Jak dostać pracę na statku wycieczkowym?

 

Praca na statkach oferuje zatrudnienie tysiącom ludzi o najróżniejszych kompetencjach, umiejętnościach i wykształceniu.

 

Od barmanów, przez pokojówki i kucharzy, po dźwiękowców.

 

To ostatnie zajęcie wykonywał Ramez Nayar, który niedawno wrócił ze swojego pierwszego rejsu.

 

Dostał pracę jako realizator dźwięku na statku wycieczkowym Mein Schiff 5.

 

Ten wielki na ponad 295 metrów i szeroki na 35 metrów statek ma aż 15 pokładów, na których znajduje się 1267 kabin, siłownia, SPA, kasyno, 13 restauracji, 15 barów, basen oraz sala teatralna.

 

Statki Mein Shiff (jest ich 5) są wynikiem joint venture pomiędzy Royal Caribbean Cruises Ltd. a niemieckim gigantem spedycyjno-podróżniczym TUI AG.

 

Jednostka organizuje rejsy z Europy na Karaiby i z powrotem. Na pokładzie mieści się 2,5 tysiąca pasażerów oraz tysiąc osób z obsługi.

 

praca na statku

 

Moja praca to nie jest taka typowa robota na statku. Jestem członkiem działu rozrywki, który jest obsługiwany przez wyspecjalizowaną firmę. Inna firma rekrutuje np. tzw. deck, czyli osoby pracujące w hotelu czy obsługujące pasażerów. Poza tym na statku są oczywiście inżynierowie, nawigatorzy itd.
Ramez Nayar
Ramez Nayar
 

 

Jak szukać ofert pracy na statku wycieczkowym?

 

Koleżanka podesłała mi ogłoszenie o pracę, zamieszczone na stronie teatrnawodzie.pl. Była to oferta dla realizatora dźwięku na statku wycieczkowym (nawiasem mówiąc: realizacja dźwięku to jest w ogóle domena Polaków. Mamy przydomek Polish sound mafia).
Wysłałem CV w lipcu i zapomniałem o tym. Pod koniec października dostałem telefon z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną do Gdańska. Pojechałem tam - rozmowa odbywała się w radiu.
Ramez Nayar
Ramez Nayar

 

Pamiętaj, że sukces w rekrutacji do pracy na statku zależy w dużej mierze od dobrego, atrakcyjnego i profesjonalnego CV.

 

Stwórz dokument w naszym kreatorze CV — szybko i bez żadnych problemów.

 

dietetyka cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj

 

Ostatecznie Ramez odbył swój pierwszy rejs na początku grudnia 2018 roku. Wrócił w lutym 2019 roku i już niebawem wchodzi na pokład po raz kolejny — tym razem na ponad trzy miesiące.

 

Jeśli interesuje Cię tego typu praca na statku, najlepiej szukać jej przez portale z ofertami pracy.

 

Wpisujesz w Google praca na statku i otrzymujesz dziesiątki ofert.

 

Może to być:

 

  • pracownik kasyna
  • kelner / kelnerka
  • pracownik hotelu
  • sprzątacz/sprzątaczka
  • fotograf
  • muzyk
  • osoba odpowiedzialna za sale kinowe (video manager)
  • instruktor fitness
  • opiekun / opiekunka do dzieci
  • kosmetyczka.

 

Poza tym na statku pracują również przedstawiciele branży medycznej, administracyjnej, bankowej, czy finansowej.

 

  • Risingstars.com.ua — oferty pracy na statku dla tancerzy i muzyków
  • Allcruisejobs.com — oferty pracy na statkach wycieczkowych z całego świata
  • Image.com — ta firma zajmuje się obsługą fotograficzną rejsów wycieczkowych; rekrutuje fotografów chętnych do współpracy na pokładzie
  • Disneycareers.com — oferty pracy na disneyowskim statku wycieczkowym.

 

Pracy warto też szukać przez agencje reprezentujące danego armatora:

 

Astral Limited — pierwsza firma crewingowa w Polsce i wschodniej części Europy. Obsługuje wszystkich liczących się armatorów zaopatrując ich w pracowników działu hotelowego.

 

Batory.eu — firma crewingowa działająca w Polsce i wschodniej części Europy; zatrudnia pracowników działu hotelowego na statkach rejsowych.

 

Steinerleisure.com — agencja pracy rekrutująca kosmetyczki i personel związany z branżą beauty na statku

 

Seachefs.com/de — agencje rekrutująca dla niemieckich armatorow (wymagany dobry niemiecki) pracowników gastronomii: kucharzy, barmanów, kelnerów.

 

Jeśl interesuje Cię zatrudnienie na jednym ze statków Royal Caribbean, sprawdź ten link. Znajdziesz tutaj oferty pracy dla personelu pokładowego.

 

Rekrutacja do pracy na statku

 

Oczywiście w przypadku każdego zajęcia wykonywanego na statku rekrutacja może wyglądać trochę inaczej. Zwłaszcza, że tak jak załoga podzielona jest na branże, tak każdą z tych branż obsługuje inna firma i to ona zajmuje się pozyskiwaniem pracowników na pokład.

 

W przypadku naboru do pracy na statkach Royal Carribean na rozmowie kwalifikacyjnej zawsze jest jednak obecny rekruter z ramienia firmy TUI Cruises, czyli organizatora rejsów wycieczkowych.

 

praca na statku

 

Najważniejsze było dla nich to, że doskonale znam angielski. Mimo że był to niemiecki statek dla rynku niemieckiego, to oficjalnym językiem prawa morskiego jest angielski.
Drugorzędne było to, że mam niewielkie doświadczenie, bo zapowiedzieli, że podszkolą mnie na miejscu. Najważniejszy był język.
Przyjechałem na rozmowę w sobotę i już wtedy zapytano mnie, czy mogę wypłynąć w poniedziałek.
Ramez Nayar
Ramez Nayar

 

Po zakończonej pomyślnie rekrutacji, pracę możesz zacząć właściwie od zaraz.

 

Każdy rejs trwa 2 tygodnie, a jak tylko się skończy, statek od razu rozpoczyna kolejną podróż z nowymi pasażerami.

 

Twój kontrakt będzie na pewno dłuższy niż jednorazowa wycieczka na Karaiby i z powrotem. Ramez pływał i pracował przez 2 miesiące, ale spotkał też członków załogi z półrocznymi kontraktami.

 

Jak już zdecydowali się mnie przyjąć, musiałem przejść różne badania. Dostałem chyba 16 plików dokumentów. Byłem zobowiązany zdobyć certyfikaty poprzez szkolenia online.
Ramez Nayar
Ramez Nayar

 

Przed rejsem Ramez, tak jak każdy nowy członek załogi, musiał przejść onboarding, biorąc udział w internetowych kursach ze strony marlins.co.uk.

 

Ale to nie był koniec nauki:

 

Gdy jesteś pierwszy raz na statku, poza swoimi normalnymi obowiązkami musisz przez pierwsze 2 tygodnie uczęszczać na szkolenia. To było trochę jak szkoła: ściągawki, kombinowanie i stres, czy udało się zdać testy.
Oczywiście wszystkie kursy są po angielsku, bo to jest język bezpieczeństwa i standardowy język dla obsługi.
Ramez Nayar
Ramez Nayar 

 

Zarobki na statku wycieczkowym

 

Jeśli chodzi o pensje załogi statków wycieczkowych to wszystko zależy od tego, czy pracujesz jako personel dostający napiwki, czy nie.

 

Jeśli Twoje stanowisko związane jest bezpośrednio z obsługą gości, będziesz miał gwarantowaną (dość niską) pensję podstawową + napiwki.

 

Każdy pasażer ma zresztą obowiązek oddawać określony procent napiwku za każdą usługę.

 

Pensje podstawowe załogi statku wycieczkowego przedstawiają się mniej więcej tak:

 

  • kelner — od 2500 do 4000$
  • pomoc kuchenna/pomoc kelnera — od 1500 do 3000$
  • barman — od 1500 do 3000$

 

Według strony cruiseshipjob.com pensje na statku to również: za miesiąc

 

  • pracownik salonu piękności — $30005500
  • członek orkiestry — $18002700
  • dj — $17002700
  • osoba nadzorująca pranie i pranie chemiczne wszystkich ubrań pasażerskich — $10001300
  • pianista — $16002400
  • kierownik personelu sprzątającego — $30003800
  • kierownik pokładu — $22002800

 

A propos kursów. Wiesz jak wpisać je poprawnie do CV? Jeśli nie przeczytaj ten artykuł: Kursy, szkolenia w CV — gdzie wpisać je do CV?

 

3

Praca na statku wycieczkowym — jak wygląda dzień pracy i życie na pokładzie

 

Na statku ciągle coś się dzieje.

 

Załoga pracuje, a pasażerowie się bawią.

 

Na pokładach statków Royal Carribean spotykają się ludzie 40 narodowości.

 

Wśród załogi zazwyczaj przeważają Filipińczycy. Sporo jest również Serbów i osób z Europy Środkowej.

 

Na statku pracujesz codziennie, nie masz dni wolnych.
W ciągu dwutygodniowego rejsu mieliśmy tylko 4 tak zwane see days, kiedy statek nigdzie nie cumował.
Ramez Nayar
Ramez Nayar

 

Jeśli zdecydujesz się pracować na statku, dostaniesz do dyspozycji kajutę, dzieloną z innym członkiem cruise crew.

 

Kajuta Rameza była jednoosobowa, wielkości mniej więcej 2 na 3 metry i wyposażona w znany każdemu born in ‘80 półkotapczan.

 

Ale pokład to nie cały świat.

 

Kiedy statek cumuje na wyspie, pasażerowie oraz członkowie załogi, których grafik akurat przewiduje przerwę w pracy, wychodzą na ląd, żeby korzystać z prawdziwego żaru tropików.

 

praca na statku

 

Wyszedłem ze Słowakiem na Saint Lucię. Poszliśmy do baru. Pijemy sobie piwko. Podchodzi do nas kelner. Mówi, że jest epidemia grypy na Karaibach i trzeba się chronić.
Po czym polał nam rum.
Bardzo mocny rum.
Ramez Nayar
Ramez Nayar

 

W trakcie rejsu masz czas wolny. Nikt nie wymaga pracy przez 12 godzin, ale trzeba liczyć się z tym, że nawet jak nie pracujesz, to pasażerowie Cię widzą i wypada zachowywać się przyzwoicie.

 

Palenie papierosów jest na statku zabronione (od tego jest palarnia). Nałogowcy mogą stwierdzić, że to istna tortura. W pokładowym kiosku kupisz papierosy za 1,6 euro, czyli jakieś 7 polskich złotych.

 

Jeśli mowa o pieniądzach—

 

będąc członkiem załogi masz małe szanse na roztrwonienie wypłaty.

 

Wszystkie Twoje posiłki są opłacone z góry.

 

Każdego dnia czeka na Ciebie śniadanie, kolacja i obiad w stołówce.

 

Brzmi jak wakacje, hm?

 

Jeśli chcesz przekonać się sam, jak wygląda praca na statku wycieczkowym, nie masz co się zastanawiać.

 

A jeśli wciąż się wahasz, to rozważ to:

 

PLUSY

 

  • poznajesz atrakcyjne miejsca
  • spotykasz ludzi z całego świata
  • dobrze zarabiasz
  • zdobywasz ciekawe doświadczenie (również do wpisania w CV)
  • jeśli wypłyniesz w zimie na Karaiby, unikniesz najgorszej pogody w Polsce
  • odrywasz się od codzienności

 

MINUSY

 

  • masz bardzo dużo pracy (7 dni w tygodniu nawet po kilkanaście godzin dziennie)
  • skromne warunki zakwaterowania

 

Plusów jest dużo, jeśli tylko nie boisz się zaryzykować przygody z dala od domu i codzienności.

 

Szukasz pracy na statku i masz pytania? Napisz na forum poniżej, a my chętnie odpowiemy! A może już pracowałeś na morzu? Pamiętaj, żeby opisać swoje wrażenia w komentarzu! 

Oceń mój artykuł
Średnia: 0 (0 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta Rojewska
Ekspertka kariery w InterviewMe. W swoich tekstach staram się poruszyć wszystkie kwestie związane z życiem zawodowym. Moja misja? Pomóc Ci w znalezieniu dobrze dopasowanego miejsca pracy.

Podobne artykuły