
Analiza SWOT: co to? Przykłady, jak stosować w firmie
Szanse i zagrożenia, silne i słabe strony. Cztery kryteria, które umożliwią Ci szybką analizę firmy i samego siebie. Oto analiza SWOT.
Czy naprawdę wszyscy nie lubią poniedziałków? Czy nasza produktywność jest większa w konkretne dni tygodnia? Zobacz wyniki badania.
Niektóre dni są lepsze, inne gorsze, ale poniedziałki mają naprawdę złą opinię wśród ludzi aktywnie pracujących. Czy ta opinia jest powszechna? Postanowiliśmy sprawdzić, czy Polacy, którzy od poniedziałku do piątku wykonują swoje zawodowe obowiązki, mają jakieś preferencje w stosunku do dnia tygodnia.
Kiedy pracuje się nam najlepiej, a kiedy w ogóle nie jesteśmy produktywni? Czy skrócenie czasu pracy zwiększyłoby nasze zaangażowanie? Oto wyniki ankiety, przeprowadzonej w styczniu 2023 roku.
Wyniki naszej ankiety potwierdzają złą opinię o poniedziałkach. Ten dzień tygodnia pracy jest znienawidzony przez 75% badanych. Powodów jest wiele, a wśród nich takie jak:
Kontrast pomiędzy weekendem a dniem pracy sprawia, że poniedziałek jest dla większości najgorszym momentem tygodnia. Ta sama zasada decyduje o sympatii dla piątku, który jest ulubionym dniem 80% Polaków.
Tydzień pracy ma, jak widać — i jak ciekawie opisuje amerykańskie badanie — określony „rytm satysfakcji”. Ponadto już samo uczestnictwo w życiu społecznym narzuca nam pewną dyscyplinę. Dostosowanie się do tej rutyny może sprawiać trudności.
Zapytaliśmy badanych, czy stresują się przed nadchodzącym poniedziałkiem. Tylko 3% badanych odpowiedziało, że tak, zawsze, 8%, że często, 26% — tak, ale rzadko, a 30% czasami. Okazuje się więc, że ⅓ Polaków nigdy nie odczuwa stresu związanego z rozpoczynającym się tygodniem pracy.
Co ciekawe, poniedziałkiem stresują się niemal tak samo osoby pracujące zdalnie, hybrydowo, jak i stale w siedzibie firmy.
Jednak aż 59% z nas niechętnie idzie do pracy w poniedziałek. Zjawisko tak zwanego świeżego startu (fresh start), nie dotyczy, jak widać sfery zawodowej. Za to przejawia się w tym, że jak udowodniono naukowo, to właśnie na początku tygodnia decydujemy się rozpocząć dietę, regularne ćwiczenia, czy realizowanie innych postanowień. Jednak nie tych związanych z pracą.
Aktywnie uczestnicząc w życiu zawodowym, najczęściej nie możemy sobie pozwolić na chwile słabości. Mamy różne temperamenty i przyzwyczajenia, ale nawet „przodownicy pracy” nie są w stanie wykazywać stuprocentowej produktywności każdego dnia. Zresztą — w czasach przedindustrialnych i przedkapitalistycznych, takie oczekiwania właściwie nie istniały.
Byliśmy ciekawi, czy istnieje dzień w tygodniu, który może być uznany za moment największej wydajności pracowników. Oto odpowiedzi respondentów.
Najwidoczniej środa to dzień, w którym większość z nas może wypełnić w pracy najwięcej obowiązków i zrobić to najlepiej. Poniedziałek i piątek to dni „spisane na straty” (w poniedziałki jest nawet gorzej, niż w piątki — patrz: grafika). Pracownicy czują się wtedy najmniej produktywni i jest to bardzo wyraźna prawidłowość.
Tymczasem realia są takie, że według badań, 51% firm oczekuje obecności w pracy, nawet jeśli zatrudnieni nie są w danym momencie dać z siebie wiele. Jeśli czytają nas managerowie, być może mogliby rozważyć planowanie zadań zespołów, mając na uwadze powyższe dane?
Jeśli chodzi o wydajność związaną z porą roku, to — jak deklaruje 36% respondentów — zdecydowanie najciężej być nam produktywnymi zimą. Tylko pracownicy zdalni mają tu inne zdanie, bo dla większości z nich (34% odpowiedzi w tej grupie) to latem najgorzej zmobilizować się do pracy (21% osób wykonujących obowiązki z domu wybrało zimę).
A co z porą dnia? Tu wygrywa ranek. Aż 60% respondentów najwydajniej pracuje we wczesnych godzinach, a tylko 19% wieczorem. Dla 21% badanych pora dnia nie ma w tym przypadku znaczenia. Da się jednak zauważyć pewną prawidłowość. Im ktoś młodszy, tym częściej preferuje pracę w godzinach wieczornych (31% osób w wieku 18-25 lat kontra 15% osób powyżej 40. roku życia).
Skoro są dni, w których praca nie idzie nam najlepiej, a produktywność jest niska, to może warto rozważyć 4-dniowy tydzień pracy? Jak się okazuje, 67% Polaków popiera ten pomysł.
Jednocześnie połowa Polaków akceptuje obecne przepisy o 40-godzinnym w tygodniu pracy (43% uważa, że to zbyt dużo). Znaleźli się też tacy, którzy chcą pracować dłużej, ale są zdecydowanie w mniejszości (7% badanych).
Prawie połowa (49%) respondentów przyznaje, że skrócenie czasu pracy z 8 do 7 godzin dziennie zwiększyłoby ich zaangażowanie i motywację do pracy, ale 40% badanych uważa, że taka zmiana by nic nie zmieniła. Jesteśmy tu więc podzieleni.
Oto odpowiedzi:
W tym przypadku odpowiedzi nie do końca pokrywają się z deklaracjami, które przytoczyliśmy powyżej. Niby większość z nas nie popiera pomysłu skrócenia tygodnia pracy do 4 dni, ale jednak taki układ wydaje się atrakcyjny prawie 40% z nas. Który dzień chcielibyśmy wykreślić z grafiku?
Gdyby Polakom zaproponowano, że jeden dzień w tygodniu uznajemy od teraz za wolny, wybraliby:
Badanie InterviewMe wykazało, że Polacy podchodzą do kwestii zmiany liczby dni pracujących entuzjastycznie. Wydaje się, że rewolucja może dopiero nadejść, bo tryb pracy młodych ludzi różni się od tego, jaki znają ich rodzice czy starsi koledzy. Na dodatek zjawisko pełnoetatowej pracy zdalnej może sprawić, że pracownicy będą w stanie lepiej zarządzać czasem i korzystać ze swojej produktywności — niezależnie od tego, ile dni i godzin znajdzie się w ich umowach.
Podsumujmy najważniejsze i najciekawsze wyniki badania „Czy Polacy nie lubią poniedziałków i chcą pracować krócej?”:
W badaniu przeprowadzonym w dniach 12-23.01.2023 wzięło udział 735 osób. Respondenci odpowiedzieli w ankiecie na 16 pytań dotyczących harmonogramu siedmiodniowego tygodnia pracy.
Dzięki InterviewMe dowiesz się, jak napisać CV oraz list motywacyjny, które zrobią wrażenie na pracodawcy. Nasz kreator CV i profesjonalne szablony CV pomogły już milionom kandydatów w znalezieniu pracy, o której marzyli.
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.
Szanse i zagrożenia, silne i słabe strony. Cztery kryteria, które umożliwią Ci szybką analizę firmy i samego siebie. Oto analiza SWOT.
Tutaj dowiesz się, czym jest outsourcing (definicja, rodzaje i przykłady), dlaczego się go stosuje i jakie są korzyści oraz zagrożenia stosowania outsourcingu.
Tutaj dowiesz się, czym jest grywalizacja i dlaczego stała się popularna. Zobaczysz też, w jakich dziedzinach wykorzystuje się mechanizmy znane z gier.