Moje konto

Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Praca w mediach - 15 rad jak ją znaleźć i zostać dziennikarzem + Oferty

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Po dziennikarstwie nie ma pracy, a zarobki w mediach są bardzo niskie.

Ile razy słyszałeś ten slogan?

Jeśli szukasz pracy w mediach, zapewne często spotykasz się z takimi opiniami.

Pamiętaj jednak, że najlepsi pracownicy poradzą sobie w niemal każdej branży.

Co zrobić, aby stać się właśnie tym rozchwytywanym dziennikarzem i zdobyć ciekawą, dobrze płatną pracę w mediach?

Musisz dokładnie zaplanować swoją karierę i rozumieć, jak działa branża!

Z tego artykułu dowiesz się, jak zostać dziennikarzem i odnaleźć się w świecie mediów.

Chcesz w 5 minut przygotować CV i list motywacyjny do pracy w mediach? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz gotowe szablony do uzupełnienia, wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

praca w mediach warszawa

Zobacz inne wzory, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

Z artykułu dowiesz się:

  • jak zacząć karierę dziennikarza i znaleźć pracę w mediach
  • czy warto studiować dziennikarstwo i brać udział w praktykach
  • gdzie szukać ofert pracy w telewizji, radiu, prasie czy redakcjach internetowych
  • jak napisać CV i list motywacyjny dziennikarza, który zainteresuje pracodawcę

1. Czy studia dziennikarskie pomogą Ci znaleźć pracę w mediach?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy warto studiować dziennikarstwo.

Obecnie eksperci sugerują, że lepiej wybierać bardziej specjalistyczne, przyszłościowe kierunki studiów.

Pracę w mediach możesz zdobyć niezależnie od swojego wykształcenia. W tej branży zdecydowanie najważniejsza jest pasja i doświadczenie.

Jednak studiowanie dziennikarstwa może Ci pomóc i przyspieszyć Twoją karierę.

Praca po dziennikarstwie - jak mogą pomóc Ci studia?

  1. Poznasz podstawy warsztatu dziennikarskiego. Jeśli np. pasjonuje Cię sport, muzyka lub film i chciałbyś zostać dziennikarzem zajmującym się tą tematyką, studia dziennikarskie pomogą Ci zdobyć niezbędne umiejętności. Dlatego powinieneś wybrać uczelnię, która stawia na praktykę, a nie teorię. Sprawdź, czy zajęcia będą prowadzili dziennikarze, którzy pracują w zawodzie. Szukaj uczelni, które oferują liczne warsztaty pisarskie, radiowe i telewizyjne, także w prawdziwych redakcjach. W ten sposób sprawdzisz, w czym jesteś najlepszy i lepiej przygotujesz się do zawodu.
  1. Zdobędziesz pierwsze znajomości. Nie jest tajemnicą, że w mediach liczą się znajomości. Podczas studiów dziennikarskich będziesz miał szansę poznać i pokazać swoje umiejętności znanym dziennikarzom i pracownikom mediów. Możesz też nawiązać cenne przyjaźnie z innymi studentami, z którymi w przyszłości będziesz pracował.
  1. Łatwiej znajdziesz praktyki dziennikarskie. Uczelnie przeważnie pomagają swoim studentom dostać się na staż do redakcji. Często zdarza się również, że prowadzący zajęcia dziennikarze szukają praktykantów wśród swoich studentów.
  1. Dowiesz się, czy dziennikarstwo jest dla Ciebie. Studia to dobra okazja, aby “zasmakować” świata mediów i upewnić się, czy będziesz w stanie się w nim odnaleźć.

Pamiętaj jednak, że nie warto iść na dziennikarstwo z myślą “nie wiem co chcę robić, więc może zostanę dziennikarzem” lub “chcę być znany”.

Te studia przyniosą korzyść osobom, które chcą realizować w mediach swoją pasję i muszą zdobyć niezbędne umiejętności oraz znajomości.

Najpierw wyznacz swój cel zawodowy i zastanów się, czy studiowanie dziennikarstwa pomoże Ci go zrealizować.

Wskazówka: Szukasz pracy w wydawnictwie? Niezbędne wskazówki znajdziesz w naszym poradniku: Praca w wydawnictwie — jak zostać redaktorem, korektorem lub tłumaczem (także pracując z domu)?

Myślisz o dziennikarstwie, bo chcesz pracować zdalnie? Przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się, jak zarabiać w ten sposób: Praca zdalna - dla kogo? Gdzie szukać ofert?

2. Staże i praktyki dziennikarskie - czy warto?

Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna: tak!

Jak już wcześniej wspominałem, w pracy w mediach liczy się przede wszystkim doświadczenie i umiejętności.

Zdobędziesz je tylko podczas pracy w redakcji!

Problem w tym, że najlepsze redakcje są zalewane CV od kandydatów, którzy marzą o karierze w mediach.

Dlatego większość osób zaczyna przygodę z dziennikarstwem od bezpłatnych praktyk lub stażu.

Jeśli studiujesz dziennikarstwo, odwiedź swoje biuro karier i dowiedz się, czy są dostępne oferty praktyk lub stażu.

Ofert możesz szukać również na własną rękę w internecie. Przykładowo, rozbudowany system praktyk i staży dla studentów prowadzi TVN24.

Pamiętaj jednak, aby nie wylądować na praktykach, które polegają na… parzeniu kawy.

Dobry staż powinien pomóc Ci zdobyć pierwsze doświadczenia dziennikarskie, zazwyczaj w tzw. newsroomie.

Jakie zadania powinny czekać na Ciebie na dobrych praktykach / stażu dziennikarskim?

  • research czyli zbieranie informacji do artykułów lub np. danych do wykorzystania przez dziennikarzy
  • pisanie własnych artykułów (zarówno krótkich newsów jak i dłuższych reportaży)
  • przeprowadzanie wywiadów (chodzi zarówno o sondy uliczne jak i rozmowy ze znanymi osobami)
  • montowanie materiałów audio i wideo
  • prowadzenie kanałów social media
  • zbieranie informacji “w terenie” (np. zdjęcia lub materiał wideo z demonstracji)
  • wykonywanie tłumaczeń (np. omówienia z prasy zagranicznej lub tłumaczenie wypowiedzi obcokrajowców w materiałach audio/wideo)

Oczywiście praktyki różnią się w zależności od tego, czy trafiłeś do gazety, radia, telewizji lub redakcji internetowej.

Jeśli jeszcze nie wybrałeś “swojego” medium, warto przetestować kilka redakcji i sprawdzić, gdzie czujesz się najlepiej.

Więcej o tym, jak znaleźć ciekawe praktyki lub staż, dowiesz się z naszego artykułu: Staż i praktyki zawodowe - jak je znaleźć i załatwić.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

3. Jak dostać pracę w mediach? Gdzie szukać ofert?

Już wiesz, że zdobycie pracy w mediach mogą ułatwić studia oraz praktyki dziennikarskie.

Jednak niezbędne umiejętności możesz rozwijać również na własną rękę.

Jeśli chcesz pracować w mediach, warto zacząć budować swoją “markę” jeszcze zanim trafisz do redakcji.

Praca w mediach - co zrobić, aby być rozchwytywanym przez redakcje?

  1. Rozwijaj umiejętności na własną rękę. Jeśli chcesz pracować w gazecie lub redakcji internetowej, staraj się jak najczęściej ćwiczyć pisanie. I nie chodzi tylko o teksty “do szuflady”. Jeśli np. interesujesz się piłką nożną, postaraj się załapać do redakcji kibicowskiego serwisu o Twoim ulubionym klubie. Nie jest to trudne, a świetnie wygląda w CV. Warto również rozwijać swoją znajomość SEO czyli optymalizowania artykułów pod wyszukiwarki. Obecnie w redakcjach internetowych wiedza z tego zakresu jest kluczowa. Jeśli planujesz karierę w telewizji, warto opanować obsługę najpopularniejszych programów do montażu - np. Adobe Premiere Pro.
  1. Buduj swoją markę. Jeśli lubisz pisać, załóż własnego bloga lub szukaj konkursów dla reportażystów i pisarzy. Jeśli chcesz pracować w telewizji, warto zastanowić się nad założeniem kanału na YouTube. W ten sposób oswoisz się z kamerą, a być może zdobędziesz również popularność!
  1. Wyjdź z inicjatywą i wyślij swój materiał do redakcji. Twoja wymarzona stacja lub serwis internetowy nie prowadzi rekrutacji? Możesz wyjść z własną inicjatywą! Przygotuj unikalny materiał, który dana redakcja chciałaby opublikować. Najlepiej przesłać go do redaktora naczelnego (możesz skontaktować się z nim np. przez LinkedIn). Redakcje chętnie wykorzystują wartościową i darmową treść. Jeśli Twój materiał będzie naprawdę dobry, możesz otrzymać propozycję stałej współpracy!

Oferty pracy w mediach - gdzie szukać?

W pierwszej kolejności odwiedź strony swoich ulubionych redakcji, w których chciałbyś pracować.

Szukaj zakładek takich jak “Praca”, “Kariera” czy “Praktyki”. Być może znajdziesz tam otwarty proces rekrutacyjny na interesujące Cię stanowiska.

Takie podstrony znajdziesz np. na Onet.pl czy w Wirtualnej Polsce.

Najwięcej ofert pracy w mediach znajdziesz w serwisie Wirtualnemedia.pl. Warto zajrzeć również na Pracuj.pl.

Gdzie jeszcze warto szukać ofert pracy? Dowiesz się tego z naszego zestawienia: Jak i gdzie szukać pracy? 49 stron i portali z ofertami pracy

4. Jak napisać CV i list motywacyjny do pracy w mediach?

Redakcje są zasypywane życiorysami kandydatów marzących o karierze w mediach.

Jednak pracodawcy czytają tylko niewielką część CV i listów motywacyjnych. Reszta ląduje w szufladzie.

Dlaczego?

Ponieważ tylko garstka kandydatów potrafi interesująco opisać swoje doświadczenie i wyróżnić najważniejsze umiejętności.

Jak znaleźć się w tym gronie?

List motywacyjny i CV do pracy w mediach - jak napisać, aby zainteresować pracodawcę?

  1. Dopasuj dokument do oferty pracy. Zanim zaczniesz pisać CV lub list motywacyjny do redakcji, jeszcze raz zajrzyj do ogłoszenia. Sprawdź, które wymagania pracodawca opisuje w pierwszej kolejności. Nawiąż do nich w swoim życiorysie. W ten sposób pokażesz, że zależy Ci na stanowisku i nie wysyłasz dokumentów masowo. Więcej dowiesz się z artykułu: “Jak napisać CV, które da Ci pracę? 9 rad“.
  1. Wyróżnij swoje CV podsumowaniem zawodowym. Wielu kandydatów wciąż nie wie, że do życiorysu warto dodać profil i cele zawodowe. Co to jest? Podsumowanie to krótki opis Twoich najważniejszych doświadczeń, umiejętności i osiągnięć na samej górze CV. Więcej dowiesz się z artykułu: “Cele zawodowe i podsumowanie w CV - wzór jak napisać (+ Przykłady)”.
  1. Nie powielaj informacji z CV w liście motywacyjnym. Pisanie o tym samym w obu dokumentach nie ma sensu. List motywacyjny do pracy w mediach to świetna okazja, aby rozbudować informacje z CV. Opisz sytuacje, w których wykorzystałeś swoje umiejętności. Warto również pokazać pracodawcy, co zyska, jeśli zatrudni właśnie Ciebie. Więcej o tym, jak napisać list motywacyjny, dowiesz się z artykułu: “Jak napisać list motywacyjny, by dostać pracę (Przykładowe listy i 8 rad)”.
  1. Zadbaj o to, aby dokumenty były czytelne. Twoje CV i list motywacyjny nie powinny męczyć wzroku. Stosuj odstępy między wierszami, kategorie i punktory. Unikaj literówek, bloków tekstu i nieczytelnych czcionek. Zastosuj oryginalny CV szablon.

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jestem ciekawy, jakie są Twoje doświadczenia z szukaniem pracy w mediach. Masz dodatkowe wskazówki dla kandydatów? Podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzu poniżej!

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Oceń mój artykuł: praca w mediach
Średnia: 4.59 (32 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Wojciech Martyński
Wojciech Martyński jest ekspertem kariery, pisarzem oraz redaktorem prowadzącym InterviewMe, cytowanym m.in. przez Gazetę Prawną, Bankiera, Wyborczą, Interię, Infor, Wirtualną Polskę, INNPoland i Puls Biznesu. Jako absolwent politologii i dziennikarstwa, od ponad 12 lat działa w mediach i marketingu. Od 2017 r. pomaga naszym czytelnikom znaleźć wymarzoną pracę i rozwijać ich kariery, przygotowując artykuły poradnikowe oraz opiniotwórcze badania i raporty. Tworząc własne materiały oraz redagując treści innych autorów, kieruje się redakcyjnymi wytycznymi InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły