Moje konto

Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Jak współpracownicy mogą Ci pomóc w rozwoju kariery

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Jeśli chodzi o rozwój kariery, pewnie wydaje Ci się, że przyspieszysz go, jeśli zaimponujesz szefowi i dobrze wykonasz swoją pracę. Widzisz to jako związek dwojga ludzi — Ciebie i Twojego szefa. Możliwe jednak, że zapominasz o kluczowym elemencie tej układanki, który może zadecydować o Twoim sukcesie:

swoich współpracownikach!

Zamiast traktować ich jedynie jak kolegów z pracy albo, co gorsza, rywali w wyścigu o awans, skorzystaj z ich mądrości i rozwijaj nowe umiejętności.

„Ludzie uwielbiają się uczyć od innych ludzi, ale rzadko koncentrujemy się na tym, czego możemy się nauczyć od współpracowników” — twierdzi Kelly Palmer, współautorka książki The Expertise Economy, a oprócz tego szefowa działu szkoleń w Degreed, która wcześniej piastowała analogiczne stanowisko w LinkedIn.

Czas zacząć myśleć inaczej i wyciągnąć rękę po wiedzę i doświadczenie, które są w naszym zasięgu.

Nie mogłoby być na to lepszego momentu niż teraz. Szkolenie pracowników to nadrzędny cel dla większości firm. W czasach, gdy cyfryzacja, usprawnianie procesów i automatyzacja stanowią istotę zmian w biznesie, niezwykle ważne jest zrozumienie, jak się uczyć i jak kluczowe jest zwiększenie i odpowiednie ukierunkowanie umiejętności naszej siły roboczej.
Kelly Palmer
Kelly Palmer
szefowa działu rozwoju w Degreed

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

szablon cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

Zdefiniujmy korporacyjne szkolenia na nowo

Badania prowadzone przez LinkedIn wykazały, że 93% pracowników zostałoby w swojej firmie dłużej, gdyby ta inwestowała w rozwój ich kariery. Ale jak miałaby to robić?

Tradycyjny model korporacyjnych programów szkoleniowych cechuje podejście typu „wszystkich tą samą miarą”, które znamy ze szkolnictwa publicznego. Tylko że nie wszyscy zaczynają z tego samego poziomu.

„Standardowa procedura to: wyślijmy wszystkich na szkolenie, nieważne, w jakim są momencie kariery” — mówi Palmer. „Szkolenie wszystkich za jednym zamachem to najprostsze, co można zrobić, ale jednak musimy się bardziej postarać”.

Konwencjonalne programy szkoleniowe mogą pozwolić pracownikom co najwyżej posiąść wiedzę. Ale co z prawdziwymi umiejętnościami, które mogą się przydać w praktyce?

Tu właśnie nauka od kolegi (tzw. peer-to-peer) sprawdza się dużo lepiej. Testując tę metodę w warunkach akademickich, badacze z Uniwersytetu w Sydney udowodnili, że poprawia ona jakość kształcenia i wzmacnia zaangażowanie studentów.

Palmer na własnej skórze przekonała się o sile tej metody, pracując na pełen etat jako starsza kierowniczka działu produktów szkoleniowych w Sun Microsystems i jednocześnie kończąc studia magisterskie z technologii edukacyjnych.

Uniwersytet zamienił tradycyjne sale wykładowe na wirtualne zajęcia, wyposażone w cyfrowe narzędzia do wspólnej nauki dostępne online. To nowe środowisko stało się dla studentów przestrzenią wymiany informacji, opinii i doświadczeń.

Palmer zaangażowała się w tę wymianę, ucząc się z pomysłów i wypowiedzi koleżanek i kolegów. Mówi, że wraz z upływem programu zdała sobie sprawę, że uczy się tyle samo od innych studentów (a może nawet więcej!), ile nauczyłaby się od wykładowców w tradycyjnym środowisku. To doświadczenie skłoniło ją do rozważań o tym, jak taka nauka peer-to-peer mogłaby usprawnić szkolenie pracowników korporacji.

Kiedy Palmer przeniosła się do Yahoo!, odkryła, że uczenie się na zasadzie peer-to-peer zaczęło już tam kiełkować: inżynierowie organizowali technologiczne wykłady, by podzielić się nabytą wiedzą z innymi (firmy takie jak Google i Facebook również prowadzą takie wykłady).

To był dobry początek, ale zawsze można zrobić więcej — mówi Palmer.

Żeby ten proces był skuteczny, musi opierać się o 4 kroki, które tworzą cykl uczenia się:

  1. Zdobądź wiedzę (to ta część, w której inżynierowie dzielili się swoim doświadczeniem — mówi Palmer).
  2. Wykorzystaj nowo zdobytą wiedzę w pracy w praktyce.
  3. Zdobądź feedback na temat tego, jak Ci poszło.
  4. Przemyśl to, czego rzeczywiście się nauczyłaś.

Następnie zacznij cykl od nowa.

Prowadząc badanie nawyków zawodowych na grupie pięciu tysięcy pracowników i managerów, Morten Hansen, profesor zarządzania z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, odkrył, że ci z nich, którzy stosowali cykl uczenia się, radzili sobie znacznie lepiej od tych, którzy tego nie robili.

„Ci, którzy uczyli się skutecznie, lądowali średnio piętnaście miejsc wyżej niż pozostali w naszym rankingu jakości pracy” — opisuje Hansen w swojej książce Great at Work: How Top Performers Do Less, Work Better and Achieve More.

„Powiedzmy, że przedstawicielka handlowa jest w tej chwili wśród 20 najlepszych pracowników działu sprzedaży w swojej firmie. Dzięki zastosowaniu cyklu uczenia się mogłaby wspiąć się do najlepszych pięciu procent, dołączając docrème de la crème sprzedawców”.

A więc — jak możesz zacząć?

Uczyć się od współpracowników można na wiele różnych sposobów, a firmy mogą połączyć wybrane sposoby w jedną metodę.

Zbieranie treści

Każda firma ma mnóstwo specjalistów z różnych dziedzin. Firmy powinny korzystać z ich eksperckiej wiedzy oraz zachęcać tych ekspertów do dzielenia się nią z współpracownikami.

Jednym ze sposobów, by to osiągnąć, jest wytyczanie treści.

Na przykład specjalista marketingu w mediach społecznościowych mógłby zebrać treści, które według niego najbardziej przydałyby się innym: artykuły, książki, filmiki, wykłady TED, albo zwykłe lekcje, na które pracownicy mogliby po prostu przychodzić. Albo guru Javascriptu, od którego mogliby się uczyć inni twórcy oprogramowania, mógłby stworzyć listę najbardziej pomocnych materiałów na temat Javascriptu i podzielić się nią z kolegami i koleżankami.

MasterCard korzysta z mocy zbieranych treści już od kilku lat. Firma przeprowadziła konkurs, w którym pracownicy mieli wybrać temat, który ich najbardziej interesuje i stworzyć własny program wytyczający treści, z których mogliby się uczyć ich współpracownicy. Wybrano trzy najlepsze programy, a ich twórcy otrzymali za nie nagrody.

„To była fajna zabawa i rywalizacja, ale co najważniejsze, zmotywowała wszystkich, by zaangażowali się w proces nauczania i stworzyli świetne źródła, z których mogą korzystać wszyscy pracownicy” — mówi Palmer. „Kiedy dostajesz rady od współpracowników, jesteś bardziej skłonna potraktować je jak zaufany materiał, na który warto spojrzeć”.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Usystematyzowane programy szkoleniowe

Kolejnym sposobem uczenia się od współpracowników są bardziej usystematyzowane programy. Kiedy Palmer pracowała w LinkedIn, jej zespół zaprojektował grupowy program, oparty na współpracy peer-to-peer, pod nazwą „Świadomy Biznes”. Miał na celu pomóc pracownikom zrozumieć, jak w praktyce, w codziennej pracy, stosować się do kultury i wartości firmy.

„Niełatwo było przekazać tę wiedzę, szczególnie że korporacyjne wartości są najczęściej nieco abstrakcyjne i ciężko jest przełożyć je na praktykę” — mówi Palmer.

„Realistycznie patrząc, jak niby pracownicy mieliby praktykować i wykazywać się takimi korporacyjnymi wartościami jak np. „spójność” w swoim codziennym zawodowym życiu?”

Czterotygodniowy program oparty na pracy w grupach używał pętli szkolenia do dogłębnego przeanalizowania i przyswojenia wartości LinkedIn.

Wśród tych wartości były np. otwartość, uczciwość i konstruktywność w komunikacji. Uczestnicy musieli się zmierzyć z życiową sytuacją w kilku sesjach praktycznych. Stosując cykl uczenia się, nauczyli się, jak przeprowadzać trudne rozmowy. Następnie ćwiczyli umiejętności w miejscu pracy. Dzielili się rezultatami ze współpracownikami i dostawali od nich feedback. Na końcu musieli przemyśleć, czego się nauczyli i jak mogliby to lepiej wykorzystać.

„Jedną z zalet uczenia się peer-to-peer jest mniejsze poczucie zażenowania, gdy przyznajesz, że jest coś, czego nie umiesz” — mówi Palmer. „Poza tym ćwicząc nowe umiejętności wraz z kolegami, nie czujesz strachu przed byciem ocenianą”.

Program „Świadomy biznes” był jednym z najwyżej ocenianych programów szkoleniowych w LinkedIn i zdobył nagrody edukacyjne. „Uczestnicy docenili pracę ze współpracownikami i wspólne rozwiązywanie prawdziwych problemów biznesowych” — mówi Palmer. „Nikt nie zabrał ich z miejsca pracy, żeby dać im wykład; uczyli się wprowadzać wartości firmy w swoją pracę, jednocześnie jej nie przerywając”.

Tydzień nauki

Trzecim sposobem na uczenie się od koleżanek i kolegów jest zorganizowanie luźnych lekcji prowadzonych przez pracowników. Firma telekomunikacyjna Ericsson prowadzi „Tydzień nauki”, podczas którego pracownicy mogą przekazywać innym, co wiedzą i czego nauczyli się od innych.

Sesje są prowadzone przez internet albo osobiście i zawierają czas na praktykę, feedback oraz przemyślenie postępów. Pracownicy mogą zapisywać się na lekcje, które ich zainteresują.

Jak mówi Palmer, tydzień nauki stał się niezwykle udanym sposobem na promowanie uczenia się peer-to-peer.

„Ci, którzy dzielą się swoją wiedzą, korzystają tak samo, jak ci, którzy ją przyswajają” — mówi. „Strategia peer-to-peer nie opiera się na dawaniu wykładów, ale na budowaniu takiego systemu nauczania, który daje możliwość wymiany zdań, słuchania innych, przyswajania feedbacku i zastanowienia się nad tym procesem”.

A teraz wprowadź to w życie

Czy wybierzesz wytyczone treści, usystematyzowany program, czy tydzień uczenia się, wyznaczenie zawiadowcy danego systemu szkolenia peer-to-peer będzie bardzo pomocne. Zdaniem Palmer, ludzie, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, zazwyczaj świetnie sprawdzają się w napędzaniu uczenia się od współpracowników.

Skoncentruj się na życiowych sytuacjach i praktycznych umiejętnościach.

„Kluczem do udanego programu nauki peer-to-peer jest upewnienie się, że każdy z uczestników ma jakiś rzeczywisty problem do rozwiązania” — mówi Palmer. „Musisz także zbudować takie środowisko nauki, w którym wszyscy zaangażowani czują się na tyle swobodnie, by otwarcie dzielić się przemyśleniami z innymi”.

Propaguj uczenie się od współpracowników poprzez zajęcia włączające i konferencje — prowadzone fizycznie bądź online. Wspieraj współpracę na zasadach peer-to-peer, organizując spotkania networkingowe, tworząc społeczności internetowe lub luźne grupy szkoleniowe, które spotykają się regularnie, żeby wymienić się pomysłami.
Kelly Palmer
Kelly Palmer
szefowa działu rozwoju w Degreed

„Uczenie się poprzez rozwiązywanie prawdziwych firmowych problemów rzadko traktuje się jak prawdziwą naukę” — mówi Palmer. „Ale jeśli rozszerzymy definicję nauki i spojrzymy na nieszablonowe sposoby wspierania rozwoju innych, możemy z pomocą współpracowników zwiększyć własne umiejętności i nauczyć się rozwiązywać własne problemy zawodowe”.

Przeczytaj też: Jak się zmotywować do nauki? 10+ sposobów.

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Co o tym sądzisz?

Czego nauczyli Cię Twoi współpracownicy? Czego Ty możesz ich nauczyć? Jak możesz wprowadzić przedstawione tutaj metody do swojego miejsca pracy? Naucz nas czegoś, zostawiając komentarz.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: uczenie sie od wspolpracownikow
Średnia: 4.5 (12 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Stephanie Vozza
Stephanie Vozza specjalizuje się w biznesie i branży HR. Od pięciu lat regularnie pisze dla FastCompany.com. Oprócz tego tworzyła teksty dla takich firm, jak LinkedIn, ADP, Staples, Epson, MasterCard, Hewlett Packard Enterprises czy Oracle.
Linkedin

Podobne artykuły

Jak zdobyć pracę w raju na ziemi? Pomysły i historie z życia wzięte.

Jak zdobyć pracę w raju na ziemi? Pomysły i historie z życia wzięte.

Zdarzyło Ci się być o *krok* od stwierdzenia: „chrzanić to bagno, rzucam robotę i przenoszę się w jakieś piękne miejsce, jak najdalej stąd”, nieprawdaż? Wiadomo. Zatem pozwól, że pokażę Ci, jak to zrobić. Za mniej niż pół roku będziesz zarabiać całkiem niezłe pieniądze, pracując gdziekolwiek chcesz. Zainteresowany? Czytaj dalej.