Moje konto

Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Marketing - co to? [Definicja + rodzaje marketingu]

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Marketing to szerokie pojęcie. Obejmuje mnóstwo różnych działań, strategii i taktyk, a jego głównym zadaniem jest promowanie produktów i usług w taki sposób, by w rezultacie jak najwięcej klientów dokonywało zakupu. 

Kiedyś neony i billboardy, dziś banery w internecie albo... guerrilla marketing. Wiele zmienia się w tej branży i wcale nie tak łatwo się we wszystkim połapać — zwłaszcza jeśli nie jesteś z marketingiem związany zawodowo. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest marketing
  • jak definiuje się marketing
  • jakie są rodzaje marketingu.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

Marketing
Marketing

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Oto opinia Gosi — jednej z użytkowniczek naszego kreatora:

Dzięki takiemu świetnemu CV i listowi dostałam super pracę bardzo szybko!

1. Definicja marketingu

Marketing to działania, które podejmuje się, by promować produkty i usługi. Celem marketingu jest zaspokojenie potrzeb klientów firmy i jednocześnie osiągnięcie zysku. 

To zupełnie podstawowa definicja marketingu. Przede wszystkim dlatego, że rodzajów marketingu jest bardzo wiele — tyle, ile sposobów na zdobycie klientów i sprzedaż produktów.

Działania marketingowe zaczynają się już na etapie badania rynku, a kończą na ustalaniu cen i komunikacji z potencjalnymi klientami. Niektóre zabiegi marketingowe służą zresztą nie tylko promowaniu usług i produktów, lecz także zwiększaniu sprzedaży tych, które stały się już popularne. 

Dlaczego definicja marketingu się zmienia?

Jak zauważają badacze, dawne rozumienie marketingu koncentrowało się na produkcie, kolejne teorie stawiały w centrum zainteresowania klienta (jako pasywnego odbiorcę), a dziś marketing opiera swą filozofię na specyfice zachowań konsumpcyjnych, uznając, że działania marketingowe powinny być związane z ludzkimi aspiracjami i wartościami.

Marketing zmienia się wraz z czasami, w których żyjemy. Ogromny wpływ na nasze codzienne decyzje (również zakupowe) mają technologie. Jak podkreślają eksperci, globalna sieć internetowa stała się dla przedsiębiorstw doskonałym kanałem działania w ramach autopromocji, marketingu i public relations.

To nie znaczy, że zmieniają się podstawy dyscypliny, jaką jest marketing. Wróćmy na chwilę do początków.

Marketing 4P

Marketing 4P to zestaw narzędzi marketingowych, których firma używa do realizacji swoich celów biznesowych. Skrót 4P oznacza:

  1. Produkt
  2. Cenę (Price)
  3. Miejsce / kanał dystrybucji (Place) 
  4. Promocję

Ten mix sprawia, że jakakolwiek promocja czy reklama może w ogóle mieć miejsce. Autorem koncepcji marketingu 4P był Neil Hopper Borden, który pracował jako profesor reklamy w Harvard Graduate, a idee mix marketingu promował już w latach 50. XX wieku.

Zobacz też: CV marketing — jak napisać CV i list motywacyjny? [Wzór i przykłady]

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Rodzaje marketingu 

Tradycyjny marketing odnosi się do promocji marki w kanałach offline, które istniały przed powstaniem internetu. Chodzi o bilboardy, ulotki, czy spoty radiowe i telewizyjne. Gdy dostęp do informacji nie był tak powszechny i demokratyczny jak dziś, marketing wykorzystywał dostępne media, by dotrzeć do potencjalnych klientów.

Dziś jest zupełnie inaczej. Wyróżnia się wiele różnych rodzajów marketingu, w tym:

Content marketing — forma marketingu skoncentrowana na tworzeniu, publikowaniu i dystrybucji treści dla docelowych odbiorców online.

Digital marketing (zwany również marketingiem online) — promocja marki w celu nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami za pomocą internetu i innych form komunikacji cyfrowej. Jako kanały marketingowe wykorzystuje nie tylko e-mail, media społecznościowe i reklamę internetową, ale także wiadomości tekstowe i multimedialne.

Marketing afiliacyjny — polega na zarabianiu pieniędzy dzięki promowaniu / polecaniu jakichś produktów lub usług (np. instagramerzy, youtuberzy).

Marketing szeptany — kreowanie internetowych opinii na temat produktów poprzez np. udzielanie rekomendacji na forach.

Network marketing (marketing sieciowy) — model biznesowy, który polega na sprzedaży produktów na zasadzie person-to-person. Osoby, które zajmują się sprzedażą, nie są zatrudnione przez firmę, ale tworzą sieć niezależnych sprzedawców, wynagradzanych na zasadzie prowizji. Przykładem network marketingu są np. działania firmy Avon czy Oriflame. 

Social media marketing — zdobywanie klientów i generowanie ruchu internetowego poprzez media społecznościowe. 

Influencer marketing — jest ściśle powiązany z social media marketingiem. To rodzaj marketingu w mediach społecznościowych, który wykorzystuje rekomendacje i wzmianki o produktach od influencerów. 

Marketing bezpośredni — forma bezpośredniej komunikacji z klientem, np. wysyłanie ulotek i broszur, mailing lub wizyta w domu potencjalnego odbiorcy usług / produktów.

Performance marketing — forma reklamy, w której kupujący płaci tylko wtedy, gdy osiągane są wymierne rezultaty.

Inbound marketing — strategia działania w internecie, polegająca na przyciąganiu klientów poprzez tworzenie wartościowych treści, dopasowanych do ich potrzeb i zainteresowań.

Trade marketing — ma na celu zwiększenie popytu na poziomie hurtownika, detalisty lub dystrybutora, a nie na poziomie konsumenta. 

E-mail marketing — jedna z form marketingu bezpośredniego, w której do komunikacji z klientami wykorzystuje się pocztę elektroniczną. 

Marketing partyzancki — inaczej guerrilla marketing. Ta strategia używa niekonwencjonalnych i tanich chwytów marketingowych, które bywają kontrowersyjne i zwracają uwagę konsumentów. Marketing partyzancki wykorzystują zarówno wielkie brandy i lokalne marki, jaki i organizacje NGO, czy aktywiści.

Online marketing — to praktyka wykorzystywania kanałów internetowych do rozpowszechniania informacji o marce, produktach lub usługach firmy w celu dotarcia do potencjalnych klientów. 

Real-time marketing — polega na reagowaniu na bieżące wydarzenia, które cieszą się popularnością i zainteresowaniem np. społeczności internetowej czy też opinii publicznej. 

Każda firma planująca promocję swoich produktów i usług może wybrać jedną lub kilka strategii. Tak naprawdę nie ma dobrego ani złego sposobu prowadzenia marketingu, o ile w efekcie dociera się do odpowiednich klientów i osiąga zaplanowane zyski. 

Zobacz też: Wolny zawód — definicja i przykłady [Wolny zawód a mały ZUS]

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Oceń mój artykuł: marketing
Średnia: 4.38 (13 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły